Byggahus.se
I faktarutan anges Elsäkerhetsverket"som källa.
Går man däremot till nämnda verk hittar man ingenting om bränder i deras årliga sammanställning över elolyckor.

"Olycksfall som har inträffat på grund av en brand som startat av ett elektriskt fel är inte klassad som en elolycka i denna sammanställning"

https://www.elsakerhetsverket.se/gl...sfallsrapporter/elolycksfallsrapport-2018.pdf

Då känns det som att faktarutan tar information från flera håll utan att redovisa detta tydligt. Det hade varit intressant att se källmaterialet. Som någon redan sade i tråden, en elrelaterad brand är alldeles sannolikt uppstånden ur en trasig fullständigt laglig elapparat och har inget med hempuleri att göra.

Redigerar mitt inlägg:

Jag hade fel rapport som underlag för min fundering.
Rätt är rapporten "Elsäkerhet i bostäder" (2018). I pressmeddelandet kan man läsa lite:

"En granskning som Elsäkerhetsverket gjort visar att det varje år uppstår cirka 1800 elrelaterade bränder i våra svenska bostäder.

380 bränder startar i elektriska apparater som exempelvis kyl och frys och 150 bränder startar i själva elanläggningen såsom vägguttag och elcentraler. Övriga elrelaterade bränder, cirka 1300 stycken, beror på felaktig användning av elektriska apparater.

150 bränder i elanläggningar – äldre villor drabbas oftare
När det gäller bränder som uppkommer på grund av något fel i elanläggningen så dominerar de som startar i elcentraler och eluttag. Just dessa bränder leder oftast till de mest allvarliga konsekvenserna för den som drabbas."

https://www.elsakerhetsverket.se/om...800-elrelaterade-brander-i-bostader-varje-ar/

Med andra ord endast 8,3 % av bränderna härrör sig från fel i anläggningen varav de äldre husen är mest drabbade.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Precis. Därför ska det vara förbjudet för gemene man att underhålla sin gamla anläggning.
 
  • Gilla
  • Haha
kest och 9 till
  • Laddar…
Nämner statiskten hur många som dog i respektive brandtyp?
 
Alla illa utförda eller trasiga installationer jag har sett har alla varit utförda av elektriker.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Jag blir mer orolig över vissa av de med behörighet som utför elarbetet på mina arbetsplatser när man ser hur lite koll de har på vad de sysslar med.

En hel del av dessa hade jag inte ens låtit byta en sladdtrömbrytare hemma hos mig.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft två elbränder hemma:
1) Elfirma installerade jordfelsbrytare innan jag flyttade in, de hade inte dragit åt skruvarna tillräckligt så en av dem hade rallat upp och smälte hela kapslingen. Som tur var kom jag hem innan det tagit eld på riktigt.
2) Min FLVP innehöll 3st 10A element som endast från fabrik monterats med kabelskor fasttryckta. Naturligtvis skapades glapp där med elbrand som resultat. När reparatören från firman kommer och lagar den säger han att detta sker rätt ofta. Ingen varning, ingenting de fixar när de gör andra reparationer på FLVPn osv.

Vad lär vi oss av detta? Jo att mitt hemmapulande med elen är helt ofarligt. Jag har iofs jobbat som elektriker, men aldrig blivit behörig då jag enbart jobbat inom industrin. Där var det till mig de behöriga elektrikerna kom för felsökning, för det hade de inte så mycket kunskap om...
 
  • Gilla
Christer Bill och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Och om man, gud förbjude, har man själv dragit tomrör som elektrikern sedan dragit tråd i har man per definition utfört ful-el... trots att det mer liknar ett vvs arbete.
Den fattar inte jag alls.
Om jag drar lite rör exakt där jag vill de skall ligga i taket eller väggen eller ute i marken med rätt rör och slangar eller vad man nu har.
Och elektrikern kommer och drar kablar och kopplar in, alltså ser till att alla lampor, uttag och brytare är korrekt installerad.
Vad tusan kan egentligen gå fel då, förutsatt att man har en elektriker som vet vad han gör?

Skall göra en renovering i källaren inom snar framtid, hade själv velat dra alla rör och slangar då vissa skall vara gömda över undertak och vissa skall gjutas in i väggen. Men det får jag ju inte.
Men jag behöver inte ha dokument eller kvitto på installationen :p
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
En seriös fråga: om man endast byter fast installation, t.ex. byter element eller utelampor och monterar kablarna exakt som de satt innan, finns det då någon reell risk med installationen jämfört med om en elektriker gjort arbetet?

T ToRy skrev:
Håller med thomas33, en sådan undersökning är ju totalt ointressant om man inte anger om de skadade skadats av hemmael eller proffsel. Nästan så man undrar om den informationen inte delas just för att 90 procent av de skadade skadats av proffsel...
Det handlar nog snarare om att undersökningar inte är gratis samt att vissa saker är väldigt svåra att bevisa.

Samtidigt så ser man hur vissa personer gör riktigt farliga hemmajobb och då är det både tryggast och enklast att säga ”om du inte vet vad du gör är det farligt, kontakta en elektriker”. Inget fel med det tycker jag. Sen är det upp till var och en om de anser sig ha kompetens nog att utföra olagliga arbeten.
Nefrums Nefrums skrev:
Nej, 99% av alla de olyckorna de skriver om är gammla elektriska apparater, typ brödrostar eller torktumlare etc. Resterande 1% är från elinstallationer från typ 40-talet.
Man kan inte påstå sig vara källkritisk och sedan komma med ett sådant påstående utan att backa upp det.


Emma242 skrev:
Finns det statistik på hur många elrelaterade bränder och olyckor i hushåll som orsakats av hempulad el? Klart det finns, men finns det publicerat offentligt?
Varför är det så uppenbart?

M Myckling skrev:
Och under 2018 omkom 325 personer i trafiken.
Kanske inte det bästa argumentet, sv två anledningar.
1. Många av dom var säkert ”obehöriga” att köra. T.ex. att de saknade körkort, hade en farlig bil, körde för fort, var onyktra, var trötta eller att de blev dödade av en av ovanstående personer. Så... Om alla bilister var ”behöriga” hade siffran garranterat varit mycket lägre.
2. Bara för att någonting annat är värre betyder det inte att man måste töja på säkerheten för något annat. Eller ska vi börja köra utan bilbälte bara för att det dör fler av cancer?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nej alltså jag bara konstaterade att det var så många som dog i trafiken det året. Det framgår däremot inte av statistiken hur många av de omkomna som hempulat med el.:confused:
 
Rent hypotetiskt, så kan du faktiskt dra rör fel, så att de börjar brinna vid en måttlig ström. El behöver kylning. och det gäller att inse hur röret skall dras, så det får kylning, men inte drabbas av kondens (ligger delvis kallt).

Men jag tror att de flesta här håller med om att det är ett överdrivet krav, att bara behöriga får dra elrör.

Det finns väl en ytterligare aspekt på det. Vi ser här på forumet rätt ofta bilder från dåliga hempul, där det sticker ut enkelisolerad tråd, mellan ett rör och en dosa eller liknande. Många förstår inte att den isolerade tråden i röret, skall betraktas som oisolerad, den har inte en godkänd isolering. Det är först när den skyddas av ytterligare ett lager plast (röret/dosan) som den är fullt isolerad. Så röret är en mer än bara en mekaniskt förvaring för trådarna, röret är en del av elsystemet.

I praktiken ligger den stora faran när vi hempulare ger oss på rördragningen, i att vi har för dålig koll på vad som praktiskt behövs. Elektrikern kommer dit, och rören går inte rätt väg mellan dosan för väggbrytaren och taklampan, det blir för många trådar i röret, osv. Dvs. inte farligt, men man tvingas riva väggen eller taket för att göra rätt, och få något som fungerar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
En seriös fråga: om man endast byter fast installation, t.ex. byter element eller utelampor och monterar kablarna exakt som de satt innan, finns det då någon reell risk med installationen jämfört med om en elektriker gjort arbetet?



Det handlar nog snarare om att undersökningar inte är gratis samt att vissa saker är väldigt svåra att bevisa.

Samtidigt så ser man hur vissa personer gör riktigt farliga hemmajobb och då är det både tryggast och enklast att säga ”om du inte vet vad du gör är det farligt, kontakta en elektriker”. Inget fel med det tycker jag. Sen är det upp till var och en om de anser sig ha kompetens nog att utföra olagliga arbeten.

Man kan inte påstå sig vara källkritisk och sedan komma med ett sådant påstående utan att backa upp det.



Varför är det så uppenbart?


Kanske inte det bästa argumentet, sv två anledningar.
1. Många av dom var säkert ”obehöriga” att köra. T.ex. att de saknade körkort, hade en farlig bil, körde för fort, var onyktra, var trötta eller att de blev dödade av en av ovanstående personer. Så... Om alla bilister var ”behöriga” hade siffran garranterat varit mycket lägre.
2. Bara för att någonting annat är värre betyder det inte att man måste töja på säkerheten för något annat. Eller ska vi börja köra utan bilbälte bara för att det dör fler av cancer?
Risken är att du gör dåliga anslutningar. Kanske inte klipper och gör nya uppskalningar när den gamla skadats under anslutningen. Det kan leda till att det blir varmt i anslutningen vilket kan leda till varmgång och brand.
Det kan även vara så att produkten är utförd för anslutning till skyddsjord, men du lyckas inte med anslutningen alternativt är det fel på produkten. Kontrollerar du inte skyddsjorden efteråt kan du aldrig veta. Båda felen har skett och kommer att ske. Risken att det blir fel är större om hemmapulare gör det kontra en yrkesman, allt annat faller på sin orimlighet. Jag inväntar nu ivrigt att massa kränkta vita män ska förklara att de minsann både kan koppla och mäta, och det tror jag väldigt många kan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Rent hypotetiskt, så kan du faktiskt dra rör fel, så att de börjar brinna vid en måttlig ström. El behöver kylning. och det gäller att inse hur röret skall dras, så det får kylning, men inte drabbas av kondens (ligger delvis kallt).

Men jag tror att de flesta här håller med om att det är ett överdrivet krav, att bara behöriga får dra elrör.

Det finns väl en ytterligare aspekt på det. Vi ser här på forumet rätt ofta bilder från dåliga hempul, där det sticker ut enkelisolerad tråd, mellan ett rör och en dosa eller liknande. Många förstår inte att den isolerade tråden i röret, skall betraktas som oisolerad, den har inte en godkänd isolering. Det är först när den skyddas av ytterligare ett lager plast (röret/dosan) som den är fullt isolerad. Så röret är en mer än bara en mekaniskt förvaring för trådarna, röret är en del av elsystemet.

I praktiken ligger den stora faran när vi hempulare ger oss på rördragningen, i att vi har för dålig koll på vad som praktiskt behövs. Elektrikern kommer dit, och rören går inte rätt väg mellan dosan för väggbrytaren och taklampan, det blir för många trådar i röret, osv. Dvs. inte farligt, men man tvingas riva väggen eller taket för att göra rätt, och få något som fungerar.
Hur förklarar det markslang då? Om jag drar upp och tänker stenbelägga alla gångarna jag har (2 är asfaltbelagda idag) och väljer att passa på att dra el till lite lyktor och dylikt.
En slang i marken är ju en slang i marken. Man rådfrågar såklart elektrikern hur han vill man skall göra. Men att gräva ner en slang känns överdrivet att ha en behörighet för. Det är inte alltid man orkar vänta på en elektriker som har fullt upp och veckovis med jobb innan man vill lägga igen =)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hur förklarar det markslang då? Om jag drar upp och tänker stenbelägga alla gångarna jag har (2 är asfaltbelagda idag) och väljer att passa på att dra el till lite lyktor och dylikt.
En slang i marken är ju en slang i marken. Man rådfrågar såklart elektrikern hur han vill man skall göra. Men att gräva ner en slang känns överdrivet att ha en behörighet för. Det är inte alltid man orkar vänta på en elektriker som har fullt upp och veckovis med jobb innan man vill lägga igen =)
Vid förläggning av kabel i rör i mark är en slang inget problem. Lägger du flera är det viktigt att de ligger ”på rätt sätt” alternativt att det är dokumenterat hur de ligger.
 
De jag vet om som har dragit rör och spikat fast dosor och fått elektrikern att gjort installationen av kablar har gjort det i samråd med elektrikern.

Det vore intressant att se statistik på de elolyckor som har drabbat hus, hur många av de som är utförda av de som äger och bor i huset.
Jag är väldigt tveksam till att det skulle vara speciellt många.
Däremot är det väldigt vanligt att tex polska byggjobbare och andra enmans snickeriföretag drar hel när de ändå är där och "bygger"...
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
J.E.S
Det är nog så att majoriteten av lagar tillkommit för att folk klantat sig och ställt till det för sig själv eller andra. Skillnaden mellan att veta eller att tro sig veta är stor men inte uppenbar för alla. Alla ni som kan själv, hur gör ni den dagen ni säljer bygget, kommer ni att deklarera att där och där har jag kopplat själv?
 
  • Gilla
robban_1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.