Byggahus.se
Gammelnörden
Köksplaceringen fick mig att tänka på en ritning jag sett av Gert Wingårdh men originalet stämmer inte i övrigt, så jag klipp och klistrade ihop från två ritningar och lånade ett hörnfönster från en annan. Först vart jag lat och utgick bara från originalets storlek med byggarea på 140 kvm men sedan försökte jag krympa längden och jag tror det blev en byggarea på ca 126 kvm.
Arkitektritning av två våningsplan för ett bostadshus med kök, vardagsrum och detaljerad byggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar över två våningar i ett hus med kök, vardagsrum, och andra utrymmen tydligt markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.arkitekthus.se
https://www.arkitekthus.se/wp-content/uploads/2012/04/AH062-246-Ritningar.pdf
https://www.arkitekthus.se/wp-content/uploads/2012/03/AH062-210-Ritningar.pdf
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Köksplaceringen fick mig att tänka på en ritning jag sett av Gert Wingårdh men originalet stämmer inte i övrigt, så jag klipp och klistrade ihop från två ritningar och lånade ett hörnfönster från en annan. Först vart jag lat och utgick bara från originalets storlek med byggarea på 140 kvm men sedan försökte jag krympa längden och jag tror det blev en byggarea på ca 126 kvm.
[bild] [bild]
[länk]
[länk]
[länk]

Tack för fint tips! Jag har meddelat arkitekten att få ett förslag att flytta på trappan och därmed skaoa något liknande som du har gjort här.
Jag tror att ljusflödet kan bli fint i ett sådant hus.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker att er planlösning inte var så tokig alls. Fräscht och nytänkande. Alla planlösningar behöver inte se ut som i kataloghusen. Rundgång gör mycket för ett hus. Trevligt att som besökare titta till höger och få en glimt av vardagsrummet.

Däremot trapplaceringen är lite tokig. Nötegårdsgubben sista förslag ovan gillade jag mycket.
 
Arkitektonisk ritning av en våningsplanslösning med tydligt markerad flyttad trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en våning med flyttad trappa, sovrum, allrum, WC och kök, i stil med Gert Wingårdhs design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har det kommit fram ett nytt förslag med flyttad trappa. Inte alls dumt enligt mig... Likt det som Gert Wingårdh ritat.
 
BirgitS
Hallen blev ju riktigt rymlig och bra nu.

Men det ser lite trångt ut mellan den ev. kaminen och soffan, kan vara lite dumt att inte kunna ha soffan närmare matbordet så att man får plats med sidobord eller en längre soffa. Kaminen kan väl vara närmare matbordet eller på kökets gavel?

Förläng köksön så att man kan stå vid frys och kyl och direkt lägga varor på köksön bakom sig. Tänk över arbetsflödena i köket för att minimera att man behöver bära omkring ingredienser mellan olika ställen resp. porslin/glas-förvaring i förhållande till diskmaskinen.
 
N Nyevi skrev:
[bild] [bild]

Nu har det kommit fram ett nytt förslag med flyttad trappa. Inte alls dumt enligt mig... Likt det som Gert Wingårdh ritat.
Snyggt. Vi har köket i centrum i huset och tycker det är toppen. Däremot verkar det inte vara så mycket arbetsyta i köket. Jag hade lätt förlängt köksön så den går ändå till frysen. Då blir det också mindre död yta mellan köket och sovrummet.

På övervåningen hade jag gjort stora badrummet mindre för att kunna få in en dusch i lilla badrummet. Blir lite med en dusch i så stort hus.
 
Vi kommer utöka köksön och nu har vi också dragit tillbaka väggen in till sovrum 4 för att kunna ha ytterligare högskåp/bänk där. Ytterligare ändring blir att dra ut väggen där TV i vardagsrummet sitter för att förlänga den samt flytta upp kaminen mot matbordet och få mer yta där. Det bidrog dock till att vi fick stänga till väggen till höger om sängen uppe, men det gav mer förvaring i klädkammaren så det kändes som en okej kompromiss.

Hallen blev jag jättenöjd med nu, känns som rejält med förvaring (y)

Tack för all feedback!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det låter som bra ändringar, tänk till när det gäller KLK där uppe så att ytan verkligen utnyttjas på ett bra sätt och det inte blir en massa golvyta som blir belamrad med lådor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.