Byggahus.se
Hej!
Jag har en källaringång som skall bli grovingång. Nuvarande dörr förrådsdörr. Dåligt isolerad. Hittar inga standarddörrar som passar. Endast dörrar ämnade för kallförråd.
Jag har gått länge klurat på bygga egen ytterdörr.
Ram i furu/gran, träkloss för låskista. Någon lämplig isolering inom träramen. Limma aluminium skiva på båda sidor sedan hdf skiva utanpå det. På yttersidan klä med snygg träpanel. Osäker på dörrens kanter - om man limmar på tunn list som skydd för fukt i.e tillverkar dörren motsvarande mindre (dubbla listens tjocklek.
Någon som har erfarenhet? Är detta projekt dömt att misslyckas redan nu:)?
 
A
Vad har du för mått på dörren/karmen?

Vill du bara ha ett dörrblad eller både blad och karm?
 
mathiash77 skrev:
Vad har du för mått på dörren/karmen?

Vill du bara ha ett dörrblad eller både blad och karm?
Tänkte behålla karmen om det går.
Tror modul mått 20x8 dm - men det måste jag dubbelkolla.

Hur tänker du med din fråga?
 
Annars ska det ju poängteras att det inte är vansinnigt dyrt att få dörr gjord av nåt snickeri heller.......Särskilt inte om de kanske håller på med dörrar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Modul 8x20 finns det att köpa i men så klart utbudet knte är lika stort.
Kul att bygga en egen dörr!

Annars:
[länk]
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Modul 8x20 finns det att köpa i men så klart utbudet knte är lika stort.
Kul att bygga en egen dörr!

Annars:
[länk]
Tack! försökte läsa på teknisk data.. skulle vilja veta vilka skikt dörren består av för det priset.
e.g. om alu förstärkt etc - kanske kan mejla dem..

Har typ 1000 tals projekt tag i - kanske för ambitiöst med dörr projekt.. men har typ snöat in på dörrkonstruktion..
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
När vi tillverkade dörrar på snickeriet så använde vi en skiva som var uppbyggd av ett lager faner, aluplåt och hdf. Får du tag på sådana skivor så fixar du att bygga en bra dörr annars kan det bli svårt att limma ihop alla skickt om du inte har tillgång till en press?

Du bör även klyva och limma ihop ämnena till ramen, då förbättras förutsättningarna betydligt för att dörren ska hålla sig rak samt limma skivor på båda sidor vid samma tillfälle.

Hoppas på att få se en fin dörr
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Min pappa köpte sig ett litet sågverk när han gick i pension och byggde bland annat en ytterdörr till garaget i tall/gran. Den fungerar bra men sväller en del på sommaren så den bli trög att öppna då. Snygg vet jag inte, men pappa var då nöjd :)
 
H Hobbyhantverkaren63 skrev:
Hej!
Jag har en källaringång som skall bli grovingång. Nuvarande dörr förrådsdörr. Dåligt isolerad. Hittar inga standarddörrar som passar. Endast dörrar ämnade för kallförråd.
Jag har gått länge klurat på bygga egen ytterdörr.
Ram i furu/gran, träkloss för låskista. Någon lämplig isolering inom träramen. Limma aluminium skiva på båda sidor sedan hdf skiva utanpå det. På yttersidan klä med snygg träpanel. Osäker på dörrens kanter - om man limmar på tunn list som skydd för fukt i.e tillverkar dörren motsvarande mindre (dubbla listens tjocklek.
Någon som har erfarenhet? Är detta projekt dömt att misslyckas redan nu:)?
Masonit på insidan, panel på utsidan, fästa på ram och isolering emellan.
 
  • Vit panelklädd dörr på gul husfasad med varningsskylt för gasflaskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Håller med Stefan1972, försök hitta ett lokalt snickeri, det brukar bli billigare än att köpa från en dörrfabrikant och förmodligen bättre än om man gör det själv.
 
A
Sparfönster gör både dörrar och fönster efter beställning. Priserna är rimliga och den helglasade terrassdörren jag köpte för 6 år sedan är fortfarande fin. Jag satte två fönster därifrån förra helgen, inget att anmärka på, förutom att de inte var vändbara som jag trodde.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
A
H Hobbyhantverkaren63 skrev:
Tänkte behålla karmen om det går.
Tror modul mått 20x8 dm - men det måste jag dubbelkolla.

Hur tänker du med din fråga?
Så med ett relativt standard mått på dörrbladet borde du (som andra redan nämnt) kunna kontakta en lokal dörrfirma och be dem fräsa ut dörrbladet i rätt mått för dig.

Kostnaden för detta borde vara överkomlig och du kan sen fokusera på finliret (och måla så det inte sväller och slår sig).

Allt är möjligt men med 1000 andra projekt skulle jag inte gett mig på detta..
 
D DandrO skrev:
Länk till äldre och bra forumtråd i ämnet. Lärde mig bl a om vikten av limning med störtning för ett bra resultat.
Bygga dörr som inte slår sig? | Byggahus.se
[länk]
om man inte orkar klyva och limma ihop till ramen, kan man ta ett limträ i 42 eller 56 tjocklek? Borde väl va minst lika bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.