Byggahus.se
Alltså låter du någon annan städa din bil när du inte använder den (tex vid semester), du låter någon annan inventerar materialet i din bil?
Eller så jobbar du övertid men då har du ändå inte full beläggning av din arbetstid.
 
richardtenggren
Brukar inte en känslig sak bland hantverkare vara privat användning av tjänstebil? Typ hämta/lämna barn, handla osv.
En elfirma på min hemort åkte dit på detta ;)

Jag tänkte ni är ju ändå lite OT:)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Fairlane
Även om man har mängder av jobb så är et ju inte alltid säkert att det går att fylla dagarna helt ut.
Ponera att man har 100 jobb som skall utföras de närmsta 50 dagarna. Alla jobb tar 7 timmar, inklusive resa.
Svårt att få ihop 8, 8, 8, 8, 8 då...
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Jobbar som förman på en större auktoriserad billackering, faktura på omlack av huv till Volvo V70 enligt hantverkartypen hade blivit såhär:

Bortslipning av stenskott 300st á 2kr
Slippapper:
P120 10 st á 15kr
P240 15 st á 15kr
P500 10 st á 17kr
Epoxigrund 250 ml sprayburk á 300kr
Slipgrund 1l á 500kr
Basfärg 1l á 1100kr
Klarlack 1l á 1200kr
Rikt av 5 dm² bucklor á 100kr/dm²

Arbete 3h á 750kr
Ställningskostnad 100kr
Sprutboxtid 1h á 1000kr
Slitagekostnad verktyg 50kr

Totalt 7995 + moms
9993,75kr

Verkligheten är såklart en annan.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Anställd. Återigen.. har alltid fullt !
Så ni har aldrig utvecklingssamtal eller möten på jobbet?
 
Henrik Nordlander skrev:
Då svarar jag igen... Jag har alltid fullt... för jag har alltid mycket jobb. Kommer in mer än vad jag hinner med så enkelt är det!
Du missar nog poängen här. Det spelar ingen roll om du jobbar 20 timmar om dagen eller 3 timmar om dagen. Detta handlar om hur många av de arbetade timmarna som direkt faktureras kunden.
 
Hemmakatten
Nu är vi väldigt OT. Tänk på TS fråga./moderator
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Dom senaste svaren var inte ot eftersom det handlade om fakturering
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Hemmakatten
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Dom senaste svaren var inte ot eftersom det handlade om fakturering
Nåväl, kanske inte, men du förstår precis vilka inlägg jag menar. /moderator
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Nollsummespel.
Henrik Nordlander skrev:
Är du på riktigt?
Kom igen nu !

Då svarar jag igen... Jag har alltid fullt... för jag har alltid mycket jobb. Kommer in mer än vad jag hinner med så enkelt är det!

Resten kan du fundera på
Jag fattar faktiskt inte, fakturerar du kund fullt för du har ändå så mycket in, att om kunden inte vill pröjsa för tid du inte arbetar hos kund, tar du en annan kund istället?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Visst innebär det att jag som kund ibland förlorar på att betala reskostnad från firman till mig fast hantverkaren åkt en kortare sträcka hemifrån, eller när hantverkaren gjort jobb både hos mig och grannen. Det är helt ok, varje jobb ska debiteras för sig.
Fast om någon dag startar det en tråd om att någon är irriterad över fakturan, för att hen vet ju att hantverkaren bor ju faktiskt nära och han kom sent på dagen, som sista uppdrag.
Vi har väl en sån tråd som var aktiv senaste månaden ...

Så ibland blir det ju faktiskt liksom att det pucklas på hantverkarna hur de än gör, eller hur?

Det är antagligen inte du som startar tråden, det inser jag, men det finns dock en mönster.
Detta försvarar dock inte på något vis att vara otydlig med sin debiteringsmodell, snarare tvärtom.
 
wildeside
N Nerre skrev:
Ja, men nu säger lagen att det är näringsidkaren som har huvudansvaret, just för att denne ska föreställa proffs.
Ja men nu är lagen uddlös och leder ingen stans.
Då kan det vara en ide som kund att se till att man inte får problem med det man vill ha utfört och följande kostnader.
Kallas även självbevarelsedrift och inte förlita sig på att alla företag följer konsumentköplagen och ärliga.
 
Mikael_L
Papphammar666 lilllasrne skrev:
För att gå vidare i denna diskution så kan jag berätta om folk som har "klocka" kollegor för att sedan ändå ringa chefen .. *hen var bara här 23min ska jag då betala för en hel timme .... :love:(y)
Och om du beställer en Big MC & co och bara får pommes friten, blir inte du upprörd då?
 
  • Gilla
  • Haha
Novvehehe12 och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja men nu är lagen uddlös och leder ingen stans.
Då kan det vara en ide som kund att se till att man inte får problem med det man vill ha utfört och följande kostnader.
Kallas även självbevarelsedrift och inte förlita sig på att alla företag följer konsumentköplagen och ärliga.
Lagen är tandlös för att folk inte vet sin rätt och forum som detta är fullt med folk som tror och hävdar att det är kunden som ska ta det som läropengar.

Ju mer man sprider att det faktiskt är hantverkarens ansvar att informera om kostnader ju större efterlevnad av lagen tror jag det blir.

Givetvis är det bra för kunden att kolla upp saker, men missar både kunden att fråga och hantverkaren att informera så är det faktiskt hantverkaren som har felat och bör stå för läropengen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Lagen är tandlös för att folk inte vet sin rätt och forum som detta är fullt med folk som tror och hävdar att det är kunden som ska ta det som läropengar.

Ju mer man sprider att det faktiskt är hantverkarens ansvar att informera om kostnader ju större efterlevnad av lagen tror jag det blir.

Givetvis är det bra för kunden att kolla upp saker, men missar både kunden att fråga och hantverkaren att informera så är det faktiskt hantverkaren som har felat och bör stå för läropengen.
Kan hålla med i mångt och mycket.
Kanske därför jag föreslagit att det ska vara lag på att lämna offert/kontrakt på alla hantverkar tjänster som ska göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.