Byggahus.se

Faktura från rörmokaren

1. W
    Medlem · Nivå 7
    Det är verkligen slående att kränkta kunder gnäller i såna här trådar, dom flesta kunder borde lära sig att ta reda på fakta och kommunicera kostnaden med hantverkaren innan man beställer.
    Kärnan är inte vad kunden beställer utan hur kunden misslyckas att kommunicera med hantverkaren om vad det kommer att kosta.
    Det bör rimligtvis ligga även i kundens intresse att vara tydlig i sin kommunikation.
    Allt går att se på minst två sätt!

2. W
    Medlem · Nivå 7
    Arbetsgivare är galna! Därför driver jag eget företag och har inte 8 timmar debiterbar tid per normal arbetsdag om jag inte är på plats hela dagen.

3. H
    Medlem Nivå 2
    Det är över mitt förstånd att inte hantverkare tar tag i detta med debitering, och att många hantverkare försvarar den otydlighet som råder.
    Folk kan och vill betala, men ingen vill känna sig lurad. Att få en faktura där man lagt på en massa poster får ju uppenbarligen folk att känna sig lurade, vare sig så är fallet eller inte.

Jag jobbar själv endast mot privatperoner och träffar typ ALLA, tar ca 2100kr/h dock oftast fasta priser. Är man tydlig med vad det kostar klagar nästan ingen även om de tycker det är dyrt, är man otydlig blir folk missnöjda direkt så enkelt är det.

4. J
    Medlem · Nivå 8
    Skillnaden är att det är hantverkaren som är beroende av kunden för att överleva, inte tvärtom..

5. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Som jag skrivit förr i denna diskussion.

Skillnaden är att hantverkaren är proffs och den starkare parten och därmed borde veta bättre.
    Denne har också lagstiftningen emot sig.

• Laddar…
  6. W
    Medlem · Nivå 7
    Jag jobbar en hel del mot privatkunder träffar oftast alla kunder och ger en prisuppgift och skriver kontrakt.
    Träffar jag inte kunden så skickar jag ett sms/e-post på vad som ska göras och vad det kostar och kräver ett svar för accept.
    Har hänt ett antal gånger att kunden inte svarar på sms/e-post och ringer sedan på den dag jag föreslagit för att göra jobbet och är sura för att jag inte är på plats. Då är det skönt att kunna be dom att läsa sms/e-posten igen och fråga om dom har svarat och gett en accept.
    Förvånas ibland över kundens ointresse i att engagera sig i vad som behöver göres, hur det ska göras och kostnaden blir.
    Så problemet är inte ensidigt.
    Kanske skulle vara bra att alla kräver en offert/kontrakt eller att det t.o.m skrivs in i konsumenttjänstlagen.
    Tar inte så lång tid att skriva ett kontrakt på små jobb, typ 5 minuter.

7. W
    Medlem · Nivå 7
    Nä inte riktigt sant, kan ju alltid gå på social bidrag för att överleva:cool: och då får kunden betala mej via skatten och lösa sitt eget problem med det som jag som hantverkare skulle gjort åt kunden.
    Så hur vi än vrider och vänder på det så är det kunden som betalar.
    Om det är rätt eller fel är en annan sak.;)

• Laddar…
  8. W
    Medlem · Nivå 7
    Ja jag vet och tror att vi tycker ganska lika om mycket.
    Men tyvärr är en lagar och dess rättsliga påföljder ganska uddlös om den inte leder till något vettigt.
    Om man tar det rättsligt brukar det bara öka kostnaderna för båda parterna.
    Bättre att skriva om lagen så att problematiken försvinner eller iaf blir enklare att lagföra och det inte blir förlikning mellan parterna.

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    @wildeside så du menar att du som företagare kan gå med ditt företag till soc å få bidrag till företaget så att företaget överlever?

10. W
    Medlem · Nivå 7
    Du skrev
    "Skillnaden är att det är hantverkaren som är beroende av kunden för att överleva, inte tvärtom.."

Har inget med företag att göra skrev svaret som hantverkare.
    Företaget kan jag lägga ner på 1 dygn på en vardag och då står kunden utan alla garantier och chans att få sina jobb färdigställda.
    Sen kan jag alltid starta upp ett nytt företag när jag får lust.
    Visst är aktiebolagslagen underbar!

11. lilllasrne
    Medlem · Nivå 6
    För att varva ner lite och mer gå tillbaka till problemet som jag ser det .

.ett problem kan vara att tex villor ser olika ut med olika förutsättningar... en del hantverkare är naiva och bara drar till med nå innan dom inser vidden av problemet ...

alternativ 2 är när man kommer hem till folk där det bara ser element eller ett vägguttag och inte allt jobb bakom som man först ser när man plockar ner det det gamla ...

Nr3 (som också är vanligt enligt mig ) och därav försvarar andra hantverkare är att många privat personer inte förstår/Inte lyssnar vill inse för än det är *försent *

Lösning bättre dialog eller fast pris

Fast pris när man renoverar kommer dock ställa till problem (ibland) om man tex har börjar riva och kunden inte vill lägga ut mer pengar .. ska man då bara lämna det halvfärdigt men ändå debitera??

Det finns aldrig bara en sida av myntet

12. M
    Medlem · Nivå 4
    Tror vi alla är medvetna om att även kunder inte alltid ”levererar”. Det betyder ju inte att branschens uppenbara problem att kommunicera priser bör sopas under mattan.

13. N
    Medlem Nivå 14
    Problemet är ju att vissa inte lägger det i overheaden utan specificerar det på kundens faktura. Det är ju det hela tjafset handlar om. Som kund skiter jag fullständigt i vad firman betalar sina anställda för, jag vill betala för det firman gör för mig, overheaden får de som sagt var baka in i timpenningen.

Anledningen till detta är ju att jag som kund inte vill betala för nåt jag inte kan styra över. Avståndet mellan firman och mig kan jag styra över genom att välja en firma som ligger i närheten, men om den anställde bor 10 mil från firman kan jag inte styra över.

Visst innebär det att jag som kund ibland förlorar på att betala reskostnad från firman till mig fast hantverkaren åkt en kortare sträcka hemifrån, eller när hantverkaren gjort jobb både hos mig och grannen. Det är helt ok, varje jobb ska debiteras för sig.

14. N
    Medlem Nivå 14
    Ja, men nu säger lagen att det är näringsidkaren som har huvudansvaret, just för att denne ska föreställa proffs.

15. lilllasrne
    Medlem · Nivå 6
    Varför är det då kunden som är mästare när det kommer till hur man utför jobb håller reda på tid/matriel ??