Byggahus.se

Faktura från rörmokaren

1. W
    Medlem · Nivå 7
    Ja du Nerre du kan inte ha mycket för dig eftersom du alltid orkar att vrida o vända på allt till absurdum.

2. N
    Medlem Nivå 14
    Poängen är att som kund vill man få en förståelse för vad sakerna kommer att kosta, så hantverkaren inte hittar på en massa konstigheter. Och man vill kunna styra över vad sakerna kostar, så inte hantverkaren kan maska eller klanta sig så man får betala en massa extra. Om hantverkaren klantar sig så måste det vara hantverkaren som tar smällen, inte kunden.

Jag är helt med på att betala milkostnad för avståndet mellan firman och där jobbet ska göras. Detta eftersom avståndet är fast, och om milkostnaden är fast så har jag kontroll på kostnaden. Betala för restiden är inte rimligt, för som jag skrev tidigare så tjänar hantverkaren då på att köra sakta eller göra annat på vägen, som jag får betala för. Baka in restiden i milkostnaden.

Detta förutsätter dock att hantverkaren inte gör en masa onödiga resor. En tur och retur per normal arbetsdag är acceptabelt. Första arbetsdagen kan jag köpa att hantverkaren dessutom gör en resa till lagret för att hämta materiel (eftersom denne kanske upptäcker att det behövdes oförutsedda grejer). Men håller arbetet på flera dagar förutsätter jag att hantverkaren är så pass professionell att denne har med sig det som behövs varje dag (fattas det nåt ena dan får man ta med sig det nästa dag).

Sen när det gäller jobbade timmar så är det fullt acceptabelt att betala timpenning för den tid som hantverkaren är hos mig (men det ska då inte generellt avrundas uppåt, är hantverkaren hos mig 5 timmar och 5 minuter vill jag inte betala för 6 timmar, för då kan hantverkaren fakturera 55 minuter extra genom att maska 5 minuter). Men åker hantverkaren iväg för att hämta grejer så ska jag inte betala för tiden, för jag har ingen koll på om hantverkaren gör andra grejer under den tid som han påstår att han lägger på att hämta materiel.

Och som sagt var, att blint lägga på 10% på inköpspriset gör att oseriösa hantverkare tjänar mer pengar än seriösa hantverkare. Detta eftersom man som kund inte har nån kontroll över inköpspriset. Dels eftersom man inte ser hantverkarens kickback, men också eftersom hantverkaren inte har nån motivering till att hitta billigare grejer. Det blir ju ändå kunden som får betala, och hantverkaren får 10% "provision"...

Servicebil kan jag som sagt var köpa att man får betala t.ex. per halvdag, men då ska hantverkaren inte behöva åka iväg och hämta materiel. Körsträckan för servicebilen är ju redan betald i reseersättningen, så enda anledningen till att betala mer för en servicebil är ju för att den gör att hantverkaren kan ha mer grejer med sig.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 10
    Om man är ovanligt duktig på det man gör, och kan utföra samma jobb som konkurenter till 1/4 av priset? Jag har en bekant som slagit sig in i en branch genom att vara betydligt smartare än konkurenterna och därför byggt ett system själv som slår konkurenternas motsvarigheter med hästlängder. Först tog han sig in på marknaden genom att halvera konkurenternas pris, krasst sett så la han ner 1/4 av tiden och fick 1/2 så mkt pengar, kunden fick 1/1 av jobbet utfört och alla är toknöjda.

Min bekante är ju ingen idiot så nu när han börjar bli känd inom branschen och ordrarna rullar in så har han succesivt höjt debiteringen och närmar sig 9/10 av konkurenternas pris och orderflödet är ändå stabilt.

Han tjänar alltså nästan 4x mer än konkurenterna per timme. Han har investerat ett par tusen timmar av sin fritid för att få systemet att fungera och pengamässigt mellan 0.5 och 1 miljon i material och delar.

4. N
    Medlem Nivå 14
    Du missar poängen.

Det jag sa att man kan inte ta betalt för 3 timmars jobb när man bara tillbringat en halvtimme hos kunden. Jag har inte blandat in timpenningen här.

På mitt jobb tar vi nästan 4000 spänn timmen. Men vi fakturerar inte fler timmar än vi faktiskt ägnar åt jobbet.

• Laddar…
  5. N
    Medlem · Nivå 9
    Här får du förtydliga. Just nu säger du att man bara kan ta betalt för den tid man jobbar hos kunden. Kan lätt missuppfattas.

6. W
    Medlem · Nivå 7
    Orkar bara inte svara på det här men har en följdfråga om mil/km tim kostnad vid resor. Om det sker en trafikolycka som orsakar köer på 3 timmar ska hantverkaren inte få betalt för den tiden när han står i kön och är på väg till dej eller hämtar material till dit projekt.? Förutsatt att jobbet är på löpande kostnad.

7. N
    Medlem Nivå 14
    Om du går tillbaka i tråden var exemplet:
    20 minuters resa till kunden, debiteras som en påbörjad timme
    30 minuter hos kunden, debiteras som en påbörjad timme
    20 minuters resa tillbaka, debiteras som påbörjad timme

Det är i mina ögon en "fuldebitering". Man debiterar 3 timmar för nåt som tog drygt en timme.

• Laddar…
  8. N
    Medlem Nivå 14
    Precis. Det är väl inte kundens fel att det är köer? Så varför ska kunden betala för det?

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 3
    Det finns utmärkta lagar för detta ,behövs inga nya . Tyvärr känner inte hantverkare och konsumenter till lagarna eller hur
    de skall användas. Detta gäller särskilt hantverkarna då lagarna är tvingande till konsumentens fördel. Denna tråd avser
    2 tjänster . Grunden i civilrätt är att avtal skall hållas varför tvingande konsumentlagar har stiftats.
    1. Telefon/ epost avtal om tjänst att besikta ett objekt.. Här gäller Distanshandelslagen som kräver att innan avtal ingås
    skall 1. näringsidkare lämna namn , org nr , telef nr eller motsvarande. 2. tjänstens egenskaper och omfattning. 3. Totala
    priset eller hur priset beräknas . 3. Övriga kostnader.4. Reklamationsrätt o garantier , ångerrätt . 5. Betalvillkor. Lagen
    är tvingande konsumentlag. Om informationen ej lämnas föreligger inget avtal. Om villkor tillkommer efter avtal
    är de utan verkan mot konsument enl . Avtalsvillkorslagen . Om det visar sig att avtalad tjänst utförs sämre än avtalat
    eller det framkommer att utföraren är känd som skojare/oseriös/okunnig kan generalklausulen i Avtalslagen användas.
    Avtalsvillkor som inte båda parter har fått pröva är utan verkan.
    2. Avtal på plats ,om hantverkartjänst på fastighet. Då gäller Konsumenttjänstlagen som är tvingande . Utförande och
    prissättning skall vara fackmässig i jämförelse med normal hantverkare . Hantverkarens undersökningsplikt och
    avrådandeplikt gäller för båda tjänsterna . T ex nya takpannor läggs på trasig takpapp och rutten/trasig bärläkt.
    Även här kan generalklausulen användas om inte Konsumenttjänstlagen räcker till .

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag håller helt, särskilt i exemplet som Wildeside gav.

Men ändå kan det stämma till lite eftertanke, ta t.ex. Essingeleden, där en 20 minuters resa lite då och då, ja faktiskt rätt frekvent, blir över timmen lång, bara pga att Essingeleden är så dysfunktionell.

Det är ju liksom inte hantverkarens fel heller.

Vågar man ange (nu när man ska vara så tydlig) att resor debiteras per km, utan det borde kanske debiteras på tidsåtgång, eller ev en kombination av båda.

• Laddar…
  11. W
    Medlem · Nivå 7
    Nä, men hantverkaren är ute och åker på uppdrag åt dej så varför skulle du inte betala.
    Hantverkaren skulle troligtvis inte hamna bilkön om han inte gjorde jobb hos dej.

12. W
    Medlem · Nivå 7
    Hur ska du bevisa vad som avtalats vid ett muntligt avtal?
    Därav iden att det kanske skulle förenkla vid en dispyt om det va lag på att ha skriftligt avtal.
    Brottsligheten eller lurendrejarna kommer man inte åt iaf men det skulle vara enklare att lösa tvister mellan hantverkare och konsument.

13. N
    Medlem Nivå 14
    Tidsåtgång funkar för taxi, där kunden sitter med i bilen och så att säga kan kontrollera att det faktiskt går åt den tiden. Men vad hindrar att rörmokaren varje gång skyller på köer och lägger på 20 minuter extra på varje faktura?

Man kan ha olika zoner istället, ungefär som SL.

Vi har på jobbet väldigt förenklad resedebitering idag, tre taxor har jag för mig (jag varken reser eller fakturerar resor så jag har inte riktigt koll på exakt hur det ser ut):
    1. Inom Sverige
    2. Inom Europa
    3. Övriga världen

Så en kund som ligger tvärs över gatan får betala exakt lika mycket som en kund i Gällivare. Kan tyckas orättvist, men det är konsekvent och klart och tydligt i prislistan. Ingen som blir överraskad efteråt.

14. N
    Medlem Nivå 14
    Nej, på väg till mig så arbetar hantverkaren inte för mig, hantverkaren är på väg till platsen där denne ska arbeta.

Skulle du acceptera att betala mer för mjölken på ICA bara för att ICA-handlaren fastnade i köer på väg till jobbet? Kanske en "kassa-avgift" i kassan, du får betala för hur många minuter det tar att slå in dina varor? Det skulle ju i alla fall motivera folk att vända streckkoden rätt.

15. N
    Medlem Nivå 14
    Precis. Och det är hantverkarens problem. Det är alltid den som vill ha betalt som ska bevisa vad som har avtalats.

Alltså borde det ligga i hantverkarens intresse att ha skriftliga avtal.