Byggahus.se
Bergvärmepumpen är inte det som man ska tänka på först!
Utan man måste tänka på hur ens fastighet ska förändras över tid?
Dimensionera alltid nyinstallation till 100% av energibehovet över tid!! Tex utbyggnad... Attefall
Bygg en så enkel lösning med pumpen som möjligt och välj pump som sköter varmvattnet i separat tank
Se till att du har skydd mot legionella med värmepatron och som tar över om VP går sönder!

När det gäller val av pump så välj pump som bullrar lite och som byter slinga med mjukstängande lösning och som har bra tysta cirkulationspumpar!

Frikyla är bra om du kan installera efteråt eftersom du vet inte hur ditt borrhål fungerar förrän du kört några år!

Att ladda sitt borrhål med solvärme eller extra markslinga är bra att konstruera in vid nybyggnad då inkoppling på primärslingan inte rekommenderas om inte övertemperaturskydd används... man kan skada pumpen
 
Det är nog ofta svårt bygga enkelt om man ska ha minst 100 % effekttäckning då krävs nog arbetstank eller inverter om man ska få ok drift. Vad är fördelen med separat tank det brukar ju kosta en hel del extra vid installationen och i dag har väl alla vp elpatron som kör legionella höjning. Finns det borrhål som inte duger till energibrunn om man har normala kylbehov ?
 
Jag har ingen av ovanstående bergvärme anläggning. Mitt hus har fullstor källare på ca 80 m2, och två våningar. (240 m2)
Jag är mycket nöjd med följande utförande:
Accu-tank, ca 100 liter
Varmvatten tank ca...75 liter, (2 ggr i månaden värmer el-patronen upp vattnet till ca 65 grader)

Vidare, så har jag ett utblås som...hur ska man säga...110 mm rör från själva aggregatet som blåser ut ”överskottsvärman”...
Snustorr källare,
Att elpatronen värmer upp t 65 grader ser jag inte som ”någon kostnad”...det är från 42 grader till 65.
Alltså jobbar elpatronen med att höja temperaturen 23 grader...(65-42=23)...2 ggr i mån.
För övrigt så är det ju’inte inte så att elpatronen går i onödan...vattnet
som sådan kommer väl till pass när man duschar;)

Det är andra fastighet som jag kört med samma BV firma...lite dyrare men mycket bättre, när man som jag har ett hus med källare(y)

//även förra huset var med källare//
 
G Granatäpple skrev:
Vidare, så har jag ett utblås som...hur ska man säga...110 mm rör från själva aggregatet som blåser ut ”överskottsvärman”...
Vad är det för värme som blåser ut vart?
 
Gissar på att det är en Thoren värmepump dom fanns eller finns med underkylare som har en extra kondensor efter den vanliga och tar lite värme därifrån och blåser ut i tex källaren. Jag är lite tveksam till funktion för källare som brukar vara fuktiga är det oftast inte under uppvärmnings säsongen och när inte kompressorn går finns ingen värme att blåsa ut heller men nån nytta gör det säkert om man har för små radiatorer i källaren.
 
Smurfen72 hann svara före mig. I båda fastigheterna har jag anlitat Thorén från Ramvik.
Första för 20 år sedan.
Andra för 3 år sen.
Båda husen har varit fr sena -40 början an -50 talet.
Jag har valt att ta friskluften utifrån, och jag satte dit ett luft filter, innan luften passerar pumpen.
Är allergiker, och denna lösning var bra.
Bor i Norrland, o det kan vara riktigt kallt, men varmt inomhus.;)
 
Kompressorn går när den värmer upp varmvatten. Vi använder varmvatten även på sommaren:rolleyes:
-Men visst är det så, att den går mycket mindre, än på smällkalla vintern.
-Jag skulle nog säga att det är priset som avskräcker...många.
 
Jo visst går den även på sommarn 30 min per dygn eller nått i den stilen. Är Thoren pumparna dyra ?
 
Allt som allt...utan rot eller annan stöd, 220 000. kr.( 2016 ) men nog jobbade dom för pengarna. Allt nytt.
-Det tidigare huset, hade en ganska fräsch varmvatten beredare, så den räknade dom bort...då vill jag minnas att notan stannade på 180.000. Men det huset var större( knappt 400 m2 )...fler borrhål...om jag inte mins fel så stötte dom på vatten- ådra??? Det var 1999. (13 kW)
 
S smurfen72 skrev:
Jo elpatron behövs normalt endast för legionella höjning därför att man håller vattnet på så pass låg nivå så kompressorn klarar värma det själv och även om kompressorn är effektivare vid lägre temp är den mycket effektivare än elpatron så att ersätta det som kompressorn klarar av med elpatron är dumt. En vanlig vp som tex Nibe F1245 klarar inte värma hela vatten volymen i beredaren till 55 grader därför tar den hjälp av elpatron och gissar att det är rätt många vp som klarar värma till ungefär samma temp och vissa troligtvis lägre eftersom dom klarar lägre framledning.
En sak som jag inte förstår är att det till största delen används förrådsberedare för varmvattnet.
Själv kör jag med en slingberedare där pumpen värmer upp förrådet till 40-45°. Med slingberedaren slipper jag då legionellaproblematiken.
Det är bara att spola ur några liter vatten så är hela slingan tömd på både det stillasående vattnet och eventuell legionella. På det sättet slipper jag helt undan legionellakörnigarna och får då även bättre COP.
 
Problemet är att en slingberedare behöver ha ganska hett vatten eller stor volym för att ge rimlig vv mängd en vanlig beredare ger normalt mera vv. Ctc körde tidigare med slinga men kör numera med tappvärme växlare i alla fall i vissa modeller.
 
S smurfen72 skrev:
Problemet är att en slingberedare behöver ha ganska hett vatten eller stor volym för att ge rimlig vv mängd en vanlig beredare ger normalt mera vv. Ctc körde tidigare med slinga men kör numera med tappvärme växlare i alla fall i vissa modeller.
Mja, en slingberedare är i praktiken en omvänd förrådsberedare. Sedan beror det naturligtvis på var/hur slingan är monterad.
En optimerad slingberedare är lika effektiv som en förrådsberedare.
 
En vanlig beredare har en yttre mantel som värmer den inre burken som innehåller vv men tex Thermia och nibe har beredare som värms via slinga. Skillnaden är att man laddar beredaren med effekten som kompressorn levererar tex 8 kw men när man duschar och ska värma vattnet efter hand det förbrukas i en slingberedare blir det mycket större uttag ur slingan och därför blir det skillnaden i vv mängd. Allt beror på vad man menar med effektiv dom ger säkert samma cop men en slingberedare av samma storlek ger mindre vv. Om du tar din egen som exempel om den håller 40 grader hur mycket 35 gradigt vv tror du att du får ut ? Jag har en med 25 meter utdragen slinga i en ganska stor tank och har för mig att vv tempen ligger ca 5 grader under mantelns temp hur mycket skiljer det hos dig ?
 
Jag har inte kontrollmätt den diffen, men att fylla ett badkar med väl så varmt vatten är inget problem.
Hmm.. Jag får nog mäta och kontrollera.
 
Har du 40 grader i manteln tror jag knappast du fyller ett normalt badkar med varmt vatten Vilken volym har manteln och hur lång är slingan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.