Byggahus.se
Hej!
Vi köpte ett hus för 2 veckor sedan. Tillträde i November. Idag var vi på besök i huset för att mäta lite i de olika rummen. Samtidigt så kom vi överens med säljaren om vad han ville lämna kvar... några verktyg, stege mm.

Sen nämnde han även att torkskåp ej fungerar, samt att han märkt att jordfelsbrytaren går när han använder bastun. Detta har ingen nämnt för oss innan vi skrev papper. Detta nämns inte heller i de dokument vi fått från mäklaren. I frågelistan som säljaren fyllt i står det bla

" Problem med elsystem= nej"
'Andra fel/ på fastigheten eller annat som kan tänkas vara av betydelse för köparen? nej'

Känns inte jättekul att få reda på detta nu. Hur tycker ni man ska gå vidare?

Visst säljaren var schysst och gav oss en del saker gratis som han ej ville ta med i samband när han flyttar.
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Bastun är ett vanligt problem om den inte används. Fukt går in i slingorna, problemet försvinner ofta om man låter den gå varm utan jord inkopplat. Tråkigt med torkskåpet. Låter samma som när vi gick runt med äldre herre vi köpte av, också ett par överraskningar men inget som fick oss att backa bort (små summor)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Bastun är ett vanligt problem om den inte används. Fukt går in i slingorna, problemet försvinner ofta om man låter den gå varm utan jord inkopplat. Tråkigt med torkskåpet. Låter samma som när vi gick runt med äldre herre vi köpte av, också ett par överraskningar men inget som fick oss att backa bort (små summor)
Jo har läst lite nu om det du nämner att det kan hända med bastun om man inte använder den ofta. Torkskåpet är ju ingen direkt stor sak då vi tänkte köpa torktummlare, känns bara dåligt att de inte nämt detta tidigare.
 
Räkna på vad det kostar att åtgärda och vad som du kommer att åtgärda. Det är smågrejor det som du nämner och inget att bry sig om som jag ser det. "Känns bara" kanske är bättre att omvandla till krass logik, hur viktigt är det?
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Om ni hade vetat detta innan, hur hade det påverkat ert köp? Sannolikt inte mycket alls skulle jag gissa. Trist att få reda på det i efterhand givetvis, men förmodligen ingen större förändring i praktiken.

Det viktiga här är väl att nu förhöra sig om verkligheten så det inte kommer mer överraskningar.
 
  • Gilla
lärjungen och 5 till
  • Laddar…
Som sagt rent formellt finns det inte mycket att göra.

Alla fel som upptäcks efter att du har skrivit på ett köpeavtal, och det vunnit laga kraft (kan ju vara "fördröjt" pga. ex. en besiktningsklausul), måste hanteras inom ramen för reglerna om dolda fel.

Där skulle felet på bastun möjligen kunna anses vara dolt. Om jordfelsbrytaren löser ut först efter en stunds användning, så är det inget man upptäcker när du gör din grundliga undersökning av huset.

Men sedan är frågan om hur gammalt aggregatet är, kan man förvänta sig att det är felfritt? Och OM man nu skulle få rätt på alla kriterier som krävs för att ett lel skall kvala in som ersättningsbart, så faller det troligen på att åtgärdskostnaden är för låg (efter åldersavdrag). Om kostanden är låg så anser domstolen att du troligen skulle ha betalt lika mycket för huset, även om du hade känt till felet. Gränsen varierar givetvis med hur mycket huset kostar, men det finns rättsfall där ett fel för 20 000 inte gav ersättning, har för mig att det huset hade kostat 4 milj.
 
  • Gilla
erre och 1 till
  • Laddar…
För att komplettera angående torkskåpet. Du skriver inte om du kontrollerade att det fungerade vid din granskning av huset. Om det inte fungerade vid köpet så är det inget som hänt. Om det slutat fungera efter ditt köp faller det med stor sannolikhet under normalt slitage som man kan förvänta sig på installationer. Undantag skulle kunna vara om du fått löften om att det är helt nytt, då bör du inte förvänta dig att det går sönder. Men även då är troligen beloppet för litet för att det skulle ge rätt till någon form av ersättning.
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
Ett bättre svar till säljaren är nog att hen har till tillträde på sig att åtgärda felen.
 
  • Gilla
  • Haha
Franken. och 3 till
  • Laddar…
L
Som säljare av en äldre fastighet kan det faktiskt vara svårt att komma ihåg att redovisa vartenda mindre problem som kan tänkas finnas och ibland även uppträda oregelbundet. Kanske var torkskåpet så pass ointressant för honom att han inte ens tänkte på att ta upp det tidigare.

Att han ens tog upp det nu visar troligen på välvilja och ärlighet.

Med det sagt så är det ni som har träffat honom och som bäst kan bedöma hur ärlig och uppriktig han verkar.

Och som andra redan har sagt - skulle ni ha köpt trots det trasiga torkskåpet? Jag gissar ju att det inte skulle ha gjort någon skillnad då, så det bör då inte heller göra någon skillnad nu.

Hoppas att ni blir lyckliga där!
 
  • Gilla
Lucif3r och 9 till
  • Laddar…
Personligen så skulle jag inte bry mig om dessa småsaker. Visst kan det kännas lite tråkigt men om man köper ett begagnat hus så får man vara beredd på en massa oförberedda upptäckter och stannar det vid dessa två mindre saker så är ni lyckligt lottade.
 
  • Gilla
Franken. och 3 till
  • Laddar…
Ja vi skulle köpt även om dessa "fel" hade nämnts tidigare. Jo han känns som en ärlig person, men har bara träffat honom 2 gånger. Så man vet ju aldrig. Kommer inte göra någon stor affär av detta.

Sen får vi hoppas att inga fler otrevliga överraskningar kommer.
 
  • Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
Hellre ha en bra, öppen och ärlig kontakt med säljaren för framtiden än att bråka redan nu. Det kan vara värt väldigt mycket att kunna ställa frågor under kommande år med ert nya hus.

Så möjligen, om bastun är viktig för er, kan ni ju be honom att köra den några gånger för att se om den torkar ut och fungerar fint sen. Annars får ni ju göra samma sak efter tillträde
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Griffeltavlan
Har för mig att säljaren ska behålla huset i samma skick som när ni skrev kontrakt. Dvs att han är skyldig att sköta underhållet fram till erat tillträde. Så han får stå för ett nytt torkskåp anser jag. Och en felsökning av bastun. Annars skulle jag dröja med köpebrevet och slutbetalningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Men är det egentligen inte ganska enkelt? Säljaren ansvarar för allting ska fungera på motsvarande sätt som vid tillfälelt för kontraktsskrivningen. Uppstår fel mellan kontraktsskrivning och tillträde är det säljarens ansvar att åtgärda. Så i detta fallet är det avgörande skulle jag säga (som någon tidigare skrev) om det fungerade vid besiktning? Att torkskåp och jordfelsbrytare inte fungerar/inte löser ut kan man tycka säljaren borde informerat om. Jag tycker du i detta fall enkelt ska konstatera att det uppenbarligen gått sönder under säljarens ansvarstid till tillträdet och ska åtgärdas. Alternativt ekonomiskt komnpenseras,
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Man brukar koppla på bastuagg utanför jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
  • Arg
Challe J och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.