Byggahus.se
N nochl skrev:
Fanns fler

[länk] 602&sort=price
Jo fast det är väl den gamla modellen som inte är godkänd längre (vid nyinstallation i nybygge). Dessutom för långt bort. Blocket inom lagomt avstånd har jag koll på. Men tack för tipset ändå!
 
Okej, hade fått för mig att
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jo fast det är väl den gamla modellen som inte är godkänd längre (vid nyinstallation i nybygge). Dessutom för långt bort. Blocket inom lagomt avstånd har jag koll på. Men tack för tipset ändå!
Okej, hade fått för mig att du byggde lite längre söderut. För en jaktkoja hade jag nog struntat i svanenmärkt kamin men det beror på hur stort/seriöst bygge det blir till slut förstås.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
N nochl skrev:
Okej, hade fått för mig att

Okej, hade fått för mig att du byggde lite längre söderut. För en jaktkoja hade jag nog struntat i svanenmärkt kamin men det beror på hur stort/seriöst bygge det blir till slut förstås.
Precis, hade jag nöjt mig med den här kojan och placerat den liiite mer dolt så hade en vanlig jaktkojekamin funkat fint. Men än så länge lever förhoppningen om att det i slutändan blir ett fritidshus av det.

För min del räcker den här lilla kojan gott, jag och hundarna skulle kunna bo där permanent :) Men om familjen ska kunna vara med ibland så blir det lite trångt.
 
Har du kaminen blir det å andra sidan inte dyrare att bygga oanmält med den nu och sen byta upp till en lovlig, anmäld kamin när du bygger ut.
 
  • Gilla
Tovetorvan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du kaminen blir det å andra sidan inte dyrare att bygga oanmält med den nu och sen byta upp till en lovlig, anmäld kamin när du bygger ut.
Precis, och vissa skogskaminer typ laxen brukar gå att köpa bastustenssarg till också så den kan flytta ut till bastun i etapp 2.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
N nochl skrev:
Precis, och vissa skogskaminer typ laxen brukar gå att köpa bastustenssarg till också så den kan flytta ut till bastun i etapp 2.
Skulle den även fungera som värmelageri en vanlig stuga? Ett problem med laxen o dylikt idag är ju att de kallnar på ett kick. (Nåja, iaf fortare än jag skulle önska.)

P.S. Om jag redan hade en laxen så skulle jag nog också ha lite rymligare samvete om det rörde sig om en pytteliten jaktstuga. Det går ju som sagt att köpa upp sig senare.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Tombrittberg
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Det blir nog klurigt med solpanelerna december-januari, med det beror lite på hur mycket effekt dom ger kontra vad som ska laddas och sen förbrukas. Jag hade nån gammal beräkning på det sen jag hade husvagn, och då skulle jag gott och väl klara mig på ett 100 Ah fritidsbatteri för en helg, som sen med lagom marginal hann laddas upp till nästa helg. Men jag minns inte vilken förbrukning jag räknade på eller effekten på solpanelerna vid mulet väder. Men det går ju räkna på :)

Förbrukningen i 12 V systemet i kojan blir ganska liten. Några timmar sänglampa, ladda mobil och hundpejl, i snitt en gång i veckan.
Härligt projekt, ung och stark förmodar jag.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Härligt projekt, ung och stark förmodar jag.
Njaaa, stark är jag men ung vetefan... :) Tillräckligt gammal för att ha gjort massa dumheter och misstag, tillräckligt ung för fortsätta göra omgivningen besviken :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Skulle den även fungera som värmelageri en vanlig stuga? Ett problem med laxen o dylikt idag är ju att de kallnar på ett kick. (Nåja, iaf fortare än jag skulle önska.)

P.S. Om jag redan hade en laxen så skulle jag nog också ha lite rymligare samvete om det rörde sig om en pytteliten jaktstuga. Det går ju som sagt att köpa upp sig senare.
Jag tycker värmelagring i en kamin är överskattat.
Även kaminer med täljsten osv brukar efter min erfarenhet inte hålla värmen speciellt länge.
Vi har en kakelugn i vårt fritidshus som fungerar okej på detta men väger ju ett del då också.
Jag skulle ivf satsa på mer isolering istället för större stenmagasin om jag hade det problemet.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Kommuns bygglovsrådgivare svarade bara med två länkar. Och ett ”hej” i början, det var ju generöst.

Pucko, tänker jag. Jag skrev ett gäng frågor och får länkar som svar, dessutom länkar som inte besvarar mina frågor och som jag redan läst.

Nåväl. Nu ska jag vara snäll mot mina kollegor på andra förvaltningar och sluta gnälla :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med laxen är att man snabbt får
ut värmen. I klubbstugan hade vi något slags fläkt på rökröret som hjälpte till ytterligare.

Risken med bastukamin är att det blir för varmt. Överlag värms ju 10 kvm upp rätt snabbt men svalnar ju också snabbare om du inte har bra isolering.

Vill du ha dräglig temperatur med kamin som
enda källa så skulle jag fundera på en dieselvärmare, så mycket enklare om än inte lika mysigt.

Kommer nog själv satsa på dieselvärmare med fjärrstart om / när jag hittar min fristad. :)
 
Fjärrstart låter ju riktigt najs!!
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Men en dieselvärmare låter inte lika mysigt som en vedeldad kamin. Och lär skrämma bort allt vilt i närheten pga ljudet.

Jag har ett gäng gamla vedkaminer stående, du skulle kunna få en av dom för ett väldigt billigt pris. Tror jag har nån Jötul (osäker på modellen, KAN vara en 602:a) också. Jag har dom en bit utanför Östersund så det är inte så överdrivet långt ifrån, kan eventuellt tas med till Sundsvall nån gång.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.