Byggahus.se
Hej på er.
Mitt första inlägg (men en flitig läsare av detta forum)
Anlitade en större vvs firma för uppsättning, rördragning och uppkoppling av radiatorer i vårat nyrenoverade rum i källaren. Vad jag möttes av när jag kom hem var en smärre chock då dom dragit rören i stort sett "mitt på väggen"

Radiatorerna är uppsatta på 270mm höjd och rören på 300mm. Det ser rent av förjävligt ut.

Nu skulle jag vilja ha er expertis när det kommer till denna installation, har själv varit i kontakt med 3 oberoende rörkrökare som drömmer ut installationen och menar att rördragningen skulle gjorts efter golvlist samt sänkt radiatorerna.

Jag har fortfarande inte tagit upp detta med berörd firma, men skulle vilja ha lite rekommendation och råd inför kommande samtal.

Ps.
Har haft behörig elinstallatör på plats som satt uttag och nätverk på avsed höjd.


Mvh
Patrick
 
  • Kopparledningar för radiatorer monterade ovanför golvlist i ett rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator uppsatt på vägg med exponerade kopparledningar ovanför golvlisten och intill eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
kattlucka och 7 till
  • Laddar…
Kan även tilläggas att dom skickade 2 montörer som varit här i en hel dag. Vilket jag tycker verkar väldig överkurs. Varav 11/2 timme gått åt till att åka till Östersund för att hämta delar som de glömt att ta med sig. (Har ej fått fakturan än, så jag vet ej om det är uppsatt) men gud så frustrerad jag är just nu!
 
  • Arg
  • Gilla
Renoveringsfixaren och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Till att börja med - vad har ni kommit överens om? Till att fortsätta med, andas, det löser sig, ring firman imorgon och prata med dem. De flesta vill ha nöjda kunder.
 
  • Gilla
sofftis och 12 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Till att börja med - vad har ni kommit överens om? Till att fortsätta med, andas, det löser sig, ring firman imorgon och prata med dem. De flesta vill ha nöjda kunder.
Vi har bara kommit överens om att dom ska göra jobbet. Men lite jä**a yrkesstolthet räknar man ju med att dom har.

Ps chippar efter andan så gott det går men vill helst vända upp och ner på nått.
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 11 till
  • Laddar…
Ser förjävligt ut. De konstiga att man har valt en variant av Thermopanel utan koppel för att man ska få en slim och mindre bulkig installation. Men ändå satt upp allt åt helvete för högt..

Tillägg : Bör vara hur lätt som helst att sänka hela rasket. Personligen tycker jag det är snyggare med elfözinkat med koppel. Rören ser då ut som en förlängning av kopplet.
 
  • Gilla
leifberggren och 9 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Det ser verkligen fördjävligt ut. De har ju gjort det som var överenskommet och satt upp radiatorer men that's it. Jag tror ändå att det löser sig. Förstår dig verkligen och har själv varit i samma sits flera gånger. Ingen gång har hantverkarna krånglat då jag inte varit nöjd (ja, det var i klass med det här, bockningar som min mamma kunnat göra bättre osv). Jag har lärt mig att man måste vara mycket noga med instruktioner och att det är en mycket, mycket dum idé att vara på jobbet när de håller på. Ring och prata med dem och be att någon med lite koll kommer och kollar.
 
  • Gilla
sofftis och 7 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ser förjävligt ut. De konstiga att man har valt en variant av Thermopanel utan koppel för att man ska få en slim och mindre bulkig installation. Men ändå satt upp allt åt helvete för högt..

Tillägg : Bör vara hur lätt som helst att sänka hela rasket. Personligen tycker jag det är snyggare med elfözinkat med koppel. Rören ser då ut som en förlängning av kopplet.
Tack! Kan inte annat än hålla med (Vilket min sambo kan intyga, då jag hyperventilerat sen jag såg det hela)
 
  • Gilla
Förrådsbo
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Det ser verkligen fördjävligt ut. De har ju gjort det som var överenskommet och satt upp radiatorer men that's it. Jag tror ändå att det löser sig. Förstår dig verkligen och har själv varit i samma sits flera gånger. Ingen gång har hantverkarna krånglat då jag inte varit nöjd (ja, det var i klass med det här, bockningar som min mamma kunnat göra bättre osv). Jag har lärt mig att man måste vara mycket noga med instruktioner och att det är en mycket, mycket dum idé att vara på jobbet när de håller på. Ring och prata med dem och be att någon med lite koll kommer och kollar.
En av mina vänner som är vvs-are och känner mig (killen med tummen mitt i handen) uttryckte det så som "det ser ju ut som du gjort det själv"
 
  • Haha
  • Gilla
Fixar'n och 32 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Förmodligen har de satt radiatorkonsolerna "lagom högt" utan att tänka så mycket mer på det. Sedan sett på vilken höjd rören kommer ut ur väggen och istältet för att göra om och rätt dragit rören efter bästa förmåga. Troligen kommer någon ansvarig att tänka "ånej inte igen" fastän han/hon hoppats att "det går nog bra den här gången" och sedan skicka någon att fixa det när du ringer imorgon.
 
  • Gilla
sofftis och 5 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Förmodligen har de satt radiatorkonsolerna "lagom högt" utan att tänka så mycket mer på det. Sedan sett på vilken höjd rören kommer ut ur väggen och istältet för att göra om och rätt dragit rören efter bästa förmåga. Troligen kommer någon ansvarig att tänka "ånej inte igen" fastän han/hon hoppats att "det går nog bra den här gången" och sedan skicka någon att fixa det när du ringer imorgon.
Genom en vän som känner en vän har jag faktiskt fått tag på högsta chefen för en lite stund sedan och det kommer nytt folk i morgon och ska inspektera installationen. Kan säga att han var inte helt nöjd Med resultatet som han såg på bilderna.
 
  • Gilla
Renoveringsfixaren och 19 till
  • Laddar…
Fulkemisten
P Patrick Blomstrand skrev:
Kan säga att han var inte helt nöjd Med resultatet som han såg på bilderna.
Det säger du? Nästan som om jag hade en kristallkula att titta i. ;) Det löser sig sa jag ju. Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
Hidoo och 8 till
  • Laddar…
Härligt. 2 st montörer heldag för det där är för mycket också. Om de är bara de man ser på bilden som har gjorts.

Be dem bjuda på 2 termostater också som plåster för att du måste laga hålen efter konsolerna som blir efter att de flyttar ner installationen.
 
  • Gilla
Patrick Blomstrand
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det säger du? Nästan som om jag hade en kristallkula att titta i. ;) Det löser sig sa jag ju. Välkommen till forumet.
Tack för det! Det hade förmodligen löst sig utan att skriva i forumet. Men frustrerad och irriterad som jag var/är så kände jag att jag var tvungen att skriva av mig.
 
  • Gilla
miafors och 5 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt. 2 st montörer heldag för det där är för mycket också. Om de är bara de man ser på bilden som har gjorts.

Be dem bjuda på 2 termostater också som plåster för att du måste laga hålen efter konsolerna som blir efter att de flyttar ner installationen.
Det har dom ju redan lyckats med då dom började rätt men sedan ångrade sig. Men problemet blir ju att återställa alla hål efter rördragning. Nytapetserat efter att snickarna vart klar för 2 veckor sedan.
 
  • Vägg med nyligen tapetserad yta och ett element, synliga hål efter rördragning vid golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
sofftis och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Men vad f*n. Vad har hänt? De får nog bjuda på lite mer än två termostater va? Uppdatera oss gärna om hur det går imorgon.
 
  • Gilla
Jeppe1977 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.