Byggahus.se
Länge sedan jag postade något husbyggarrelaterat på forumet. Då min familjesituation nyligen förändrats, och därmed även min bostadssituation, har idén att bygga ett nytt hus bubblat upp.

Med bygga menar jag konkret att få saker gjort med mina egna händer. Ja inte allt, men en hel del under bygget. Vad det innebär vet jag (till den grad att jag är dum nog att få för mig att göra det :) ). Vad jag däremot inte vet är hur man kan få en bank med på noterna.

Antag att jag kan köpa en byggbar tomt, skaka fram allt som behövs för bygglov osv. men därefter vill rodda bygget själv. Typiskt få hjälp med markabete, men planera/armera/isolera för grund, få hjälpmed gjutning osv. Mura stomme delvis själv, delvis med betald hantverkare för att få upp stomme osv.

Resultatet blir alltså en längre byggprocess, misstänker minst 1,5 år, där en del arbete kommer faktureras av byggföretag och en del göras (obetalt) av mig och människor i min närhet på "fritiden". Material köps sedvanligt i några större klumpar och, förmodligen, måånga mindre poster. Förmodligen kan en hel del faktureras via samma bygghandel medans rätt mycket blir småposter från andra handlare.

Finns det någon bank som man kan resonera med kring ett dito upplägg?

Någon som har erfarenhet av en sådan process och vad som i så fall krävs i form av underlag, offerter, dokumentation, försäkring osv?

Rent ekonomiskt pratar vi om kanske 1 Mkr tomt, 2-2,5 Mkr för uppförande av byggnad varav en kontant insats på 1 Mkr.

Har läst en del gamla trådar och får uppfattningen att det finns de som lyckats få till ett sådant här upplägg. Min nuvarande bank bara fnös åt allt och tyckte att det enda de ville befatta sig med var nyckelfärdigt skit med max en tre-fyra lyft ur kreditivet.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Hemmakatten
Inte riktigt lika och detta var 2006. Men, vi köpte en tomt kontant i slutet på 2004. 2006 var det dags att sätta igång.

Vi gjorde inget själva utan lejde in hantverkare vart eftersom till vårt lösvirkeshus. När det var dags för lån och prat med banken, Handelsbanken, var det enda vi hade en offert från snickaren på stomrest, en offert på grund- o markarbeten, arkitekt- och konstruktionsritningar, bygglov och en bedömd värdering på färdigt hus från en mäklare.

Produktionskalkylen var grovhuggen och enklast tänkbara. Och självklart blev huset dyrare än vi trodde men det kunde vi lösa utan ytterligare lån.

Gick hur bra som helst. Vi fick låna det vi ville. Och vi var ändå nya kunder på just det kontoret. Banken var genuint intresserade, jag skickade lite foton under byggtiden och bjöd kontorschefen och vår bankman på lunch när huset var färdigt.

Tror att HB är en av de bättre bankerna. De har självständiga kontor med egen budget och beslutsförmåga. Men det är nog bra att förbereda sig med bilder, visioner mm. Våra arkitekter hade iordningställt en mapp med ritningar, bilder, inredning, omgivningen mm.
 
Vi har precis slutfört det där. Vi hade en kontantinsats på 33%, men trots det var det inte helt enkelt alla gånger med banken. Problemen var dels att det drog ut på tiden (över 4 år för oss pga vi jobbat heltid samtidigt som vi byggt), dels att banken gjort "skrivbordsvärderingar" som avstämning då och då under bygget och tyckt att vi gjort av med mer pengar än bygget är värt och velat dra i bromsen för fortsatta utbetalningar. Att ett halvfärdigt bygge inte är värt speciellt mycket är självklart, men det var svårt få banken att acceptera det.
När vi väl kom så långt att det bara var finlir kvar så blev banken mycket enklare att ha göra med, när de kunde se att värdet matchade kalkylen.

Banken var inte glada i för många fakturor, och kvitton etc ville de inte titta på alls. Vi löste det genom att slanta alla "småutgifter" (upp till runt 20.000) själv och bara lämnat större fakturor till banken.

Lycka till!
 
Håller på med samma upplägg.
Det som krävdes från dom banker som jag frågade är en förhands värdering på vad huset kommer att bli värd när det är färdigt sen löste det sig.
Du får ett byggkreditiv som du betalar ränta på först när du utnyttjar den.
Som så mycket annat så skiljer räntan sig kraftigt mellan olika banker så kan löna sig att ringa runt.
 
Vi är också i starten med liknande upplägg, och har fått löfte om byggnadskreditiv från en bank. Än så länge har det inte krävts så mycket mer än ansökningsblanketten (som var ganska detaljerad), en produktionskalkyl och förklaring på upplägget. Får se om de kräver något mer när vi startar igång. I dagsläget har vi köpt tomten med tomtlån då den största delen av vår kontantinsats sitter i huset vi bor i nu.
 
Tack för era svar, har givetvis påbörjat arbetet med att kontakta andra banker i min närhet vilket redan har visat uppenbara skillnader. Flera banker är initialt försiktigt positiva till att rodda flera moment i egen regi. Ska bli kul att träffa representanter de kommande veckorna.
 
Hustrollet
Jag läser tråden med intresse, då jag själv precis börjat ringa runt till olika banker för att höra deras tankar kring byggnadskreditiv. Hittills har jag fått rimligt positiv respons från SEB, Handelsbanken och Swedbank, jag har dock inte kommit så långt som att prata byggtid, räntor och avgifter med dem. SBAB och Skandiabanken verkar inte ha konceptet byggnadskreditiv på sin meny överhuvudtaget. Det vore hur som helst intressant att höra vad du (phl) kommer fram till i dina sonderingar... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.