Byggahus.se
Upptäckte igår att min AM kör slalom sådär 20–25 meter längs guiden. Den viker av 45–50 grader, kör några dm, går tillbaka och rätar upp för att sen göra samma sak igen. Beteendet är begränsat till en liten del av en över 100 meter lång guide och gäller både på väg ut och in, och den bryter åt samma vädersträck oavsett riktning (den svänger alltså av vänster hemåt och höger på väg ut).

Det är som om den försöker byta tråd till begränsningskabeln som ligger en meter ifrån, men kommer på sig själv och rätar upp igen.

Signalen i laddstationen lyser grön.


Skumt som fan.

Fotnot: Jag har haft ett misstänkt åsknedslag i systemet som ledde till byte av transformator, och det här är bakom huset på landet, så ”felet” kan ha pågått sedan dess och bero på någon skada i samband med det. Jag upptäckte det dock igår och det verkar inte medföra några egentliga problem, utan ser bara lustigt ut.
 
Redigerat:
Vad har du för korridorbredd inställd?
Den ska väl köra slalom för att undvika spårbildning.
 
Korridorbredden är på max (strunta i begränsningskabeln på bilden nedan, den är inställd på att bara följa guiden), men den ska inte köra slalom för det, utan köra på olika avstånd från guiden varje gång för att på så vis inte göra mer spår än nödvändigt. I alla fall har det funkat så de första tre åren. :crysmile:
Skärmdump som visar inställning för korridorbredd i gräsklipparapp, med pilar och begränsningslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, den 'studsar' i små paraboler längs guiden. Sedan kan den slumpmässigt variera hur stora 'studsarna' blir.
 
Det är möjligt att det rent tekniskt är så, vilket också passar ihop med klipparens beteende på filmen. Jag skulle dock säga att det sicksackande som sker här ligger långt utanför det normala.
 
C
Vår klippare har samma vaggande rörelse när den följer guideslingan, men mycket mindre accentuerat - nosen rör sig kanske 5 cm från sida till sida. Ingen aning om varför den gör så även om man så klart funderat på det, men jag har tagit för givet att det är en medveten funktion.
 
Dom är nog oberäkneliga individer. Jag tror dom är honor.
 
Som det verkar även på min 420 är att vid svag lutning så kan den överdriva svängarna betydligt. Den skall försöka skråa när det lutar neråt men ser ibland ut som att den vänder nästan uppåt igen?

Du ser ut att ha en svag lutning på filmklippet och kan ha med detta beteende att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.