Byggahus.se
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Med en belåningsgrad på max 70% får du en boränta på 1,39% hos Landshypotek. Inte jättebra ränta men bra mycket bättre än hos Handelsbankens 1,51%.
Sant det är ju alltid något. Men det blir bara 239,80kr per månad. Vilket iofs är ändå pengar men kanske inte värt att byta bank över. Jag är mer intresserad av dessa 1,19% och dylikt. :)
 
På 10 år blir det 28 800 kronor i besparing. Ju tidigare ändringen sker desto större blir vinsten. Jag tycker alla bör byta bank så fort det dyker upp ett bättre alternativ. Jag tror att det ökar konkurrensen på en marknad som är trögrörlig delvis på grund av oss konsumenters lathet/tröghet.
 
  • Gilla
Spoz och 2 till
  • Laddar…
Y
Gör det någon skillnad ifall man har ett stort lån, eller flera mindre, ifall räntan är den samma på dom mindre delarna? Är det "avgifter" man inte tänker på?

När jag frågar så så menar jag inom samma bank. Att man har tagit lån vid olika tillfällen och dessa listas var för sig på pappret.
 
Jag har prövat både fast /rörligt men är tillbaka till fasta lån med ränta 1.70% över 4 år .. Hur mycke menar ni att jag skulle spara ?
 
Jag med fasta lån är väll låst om jag inte vill betala en avgift för byte ?
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag med fasta lån är väll låst om jag inte vill betala en avgift för byte ?
Precis. Så du måste tjäna riktigt bra på bytet...
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Precis. Så du måste tjäna riktigt bra på bytet...
Det hjälper inte. Så länge det inte är negativ ränta då...
 
M MartinP666 skrev:
Det hjälper inte. Så länge det inte är negativ ränta då...
Ibland får man nöja sig med en isskrapa och ljummet kaffe.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag har prövat både fast /rörligt men är tillbaka till fasta lån med ränta 1.70% över 4 år .. Hur mycke menar ni att jag skulle spara ?
Storleken på din förtjänst beror på hur mycket du lånar (ju högre bolån du har desto mer tjänar du på att byta bank), hur mycket ditt hus är värt (detta behövs för att räkna ut din så kallade belåningsgrad) och hur lång tid du har kvar på dina bundna lån (ju längre tid desto högre ränteskillnadsersättning vill banken ha). Sverige sägs ha världens högsta ränteskillnadsersättning där ekvationen i beräkningen inte gynnar konsumenten.

Citerar mig själv ifrån en artikel från förra året:
”Om du binder bolånet på lång tid (mer än 1 år) så tänk på att Sverige har världens "bankvänligaste" modell för beräkning av ränteskillnadsersättning enligt professor Hans Lind och doktorand Rickard Engström. Det betyder att det blir väldigt dyrt för dig att byta bank om du binder räntan. Bara det är en anledning till att välja 3 månader eller 1 år i bindningstid, så att du är flexibel när det dyker upp bättre alternativ.”
https://www.byggahus.se/ekonomi/basta-bolanerantan-valj-ratt-bank
 
Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag vill höja ett varningens finger för Skandia och deras tjänstepensionsvillkor. Är redan bolånekund i Skandiabanken, så tänkte att här finns lätta pengar att tjäna, men det verkar det inte göra. På bolånesidan kan man tjäna lite, men på tjänstepensionen kan det slå hårt.

Vad jag kunde se var att Skandias traditionella livförsäkring både hade relativt höga avgifter och dålig utveckling mot andra, friare placeringsformer.

Det är möjligt att jag har missat något, deras webb erbjöd nu mest olika vägar att kontakta säljare, men ska man flytta något så centralt som pensionssparandet är det viktigt att titta även på detta, inte bara på räntan på bolånen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men ska man flytta något så centralt som pensionssparandet är det viktigt att titta även på detta, inte bara på räntan på bolånen.
Sin tjänstepension "flyttar" man väl inte på egen hand?
Det är ju arbetsgivaren som betalar den och har avtal med ett pensionsföretag.
 
Jodå, ITP1 (men till viss del även 2, den äldre varianten) går att själv välja förvaltare av, inom systemet. Men det tarvar nog en egen tråd om det ska fortsätta diskuteras.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vill höja ett varningens finger för Skandia och deras tjänstepensionsvillkor. Är redan bolånekund i Skandiabanken, så tänkte att här finns lätta pengar att tjäna, men det verkar det inte göra. På bolånesidan kan man tjäna lite, men på tjänstepensionen kan det slå hårt.

Vad jag kunde se var att Skandias traditionella livförsäkring både hade relativt höga avgifter och dålig utveckling mot andra, friare placeringsformer.

Det är möjligt att jag har missat något, deras webb erbjöd nu mest olika vägar att kontakta säljare, men ska man flytta något så centralt som pensionssparandet är det viktigt att titta även på detta, inte bara på räntan på bolånen.
Lurigt att ens jämföra avgifter för traditionell försäkring inom ITP eftersom de olika bolagen använder olika modeller. Dels är avgiften uppdelad mellan fomdavgift och avgift för kapitalförvaltning (varför? Båda är relativt förvaltat kapital), dels har några en grundavgift och andra har ett avgiftstak. Så förvaltat kapital spelar in. Men helt klart är att Skandia åtminstone 10 punkter dyrare än t.ex Alecta.

Avkastningen hittar jag ingen bra jämförelse för annat än i den här artikeln där Skandia ser bra ut , men borde vara ännu bättre givet den högre risken de tar om jag förstår artikeln rätt (vilket jag är osäker på):

https://advinans.se/privat/perspektiv/vilken-tradliv-ska-jag-valja/

För egen del har jag "turen" att ha ett relativt litet kapital i ITP-systemet, så även räknat sämre resultat/avgift på den traditionella försäkringen för ITP hos Skandia så är det i dagsläget en bra deal för mig att flytta för bolånens skull. Jag är fortfarande hos Landshypotek, men överväger att byta.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Har 1,68% (0,45% rabatt) hos Nordea idag. Lyckades med hjälp av MittBolån få 1,19% hos Landshypotek istället. Dröjde dock inte länge innan Nordea vaknade till liv & erbjöd 1,44% - under förutsättning av vi började månadsspara i någon av deras fonder samt skaffade en livförsäkring via dem.
Märkligt att ställa såna krav när man inte ens är i närheten av vad en konkurrent har att erbjuda...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Såg idag att man kan binda bolånet i 10 år på 1,3% (!)
Verkar inte som bankerna tror på räntehöjningar framöver...

Skärmbild av en bankkampanj för bundna bolån med 1,29 % ränta och en leende man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.