Listräntorna hos storbankerna ligger på 2,25% och snitträntan för alla bolån i Sverige ligger på 1,59%. Det är dock jätteenkelt att få mycket lägre räntor än så. Det handlar om att byta bolånebank då och då. Men varför gör inte fler det oftare?

Du kan läsa artikeln här: Varför byter inte fler bolånebank oftare?

Det krångliga är ju inte att byta bank, det är det smidiga i sammanhanget.

Det jobbiga är att flytta alla autogiro, stående överföringar och E-fakturor!
Och antingen öka på mängden banker man har inloggning till, bankdosor osv.

• Gilla
Jontha och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:

Nu läste inte jag artikeln ordagrant, men det handlar om att bara flytta bolånet. Så du behöver ju inte göra någonting med fonder, sparkonton, autogiro, lönekonto o.s.v.

Jag blir lite sur på mig själv när detta kommer på tal, för jag är själv alldeles för dålig på att göra detta. Även om det är mycket pengar det handlar om så blir det snabbt bortprioriterat I vardagens stress.

• Gilla
Jontha
  • Laddar…
För mig räckte det att beställa ett papper som man tydligen ska ha för att flytta bolånet. Då blev det fart på min bank och deras högste chef för bolån kontaktade mig och sen efter lite förhandlingar så fick jag ner min boränta utan konstigheter.
Med lite hot kommer man långt :)

Jag hade börjat kika runt och kontaktat ett par andra banker för jämförelse.

• Gilla
Jontha och 3 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Nu läste inte jag artikeln ordagrant, men det handlar om att bara flytta bolånet. Så du behöver ju inte göra någonting med fonder, sparkonton, autogiro, lönekonto o.s.v.

Jag blir lite sur på mig själv när detta kommer på tal, för jag är själv alldeles för dålig på att göra detta. Även om det är mycket pengar det handlar om så blir det snabbt bortprioriterat I vardagens stress.
Nä, det är sant. Men de flesta banker tar väl ut en avgift på typ 40 kronor i månaden för att man ska ha en funktionell e-tjänst och betalkort. Så när vi bytte bank så avslutade jag alla konton osv i min tidigare bank (Swedbank) för att jag inte gärna ville betala för något jag inte använder eftersom att jag var tvungen att ha den uppsättningen av tjänster av min nya bank (Danske Bank) för att få ta del av bolåneerbjudandet.

Om man har lån på miljonbelopp är ju 40 kronor i månaden för dubbla internetbanker en struntsumma, i och för sig, men för mig var det en principsak.

• Gilla
Malainor
  • Laddar…
väljer du sbab så kan du ha enbart bolånet där och resten på annan bank

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
För mig räckte det att beställa ett papper som man tydligen ska ha för att flytta bolånet.
Det lät som ett smidigt sätt. Kommer du ihåg vad det var för papper du beställde?

Dalbotant Dalbotös skrev:
Det lät som ett smidigt sätt. Kommer du ihåg vad det var för papper du beställde?
Hej, jag skrev denna text till min bank. Det blev eld i baken på banken iallafall. Så det är ett amorteringsunderlag du behöver, det är väl också ett bevis så du inte åker på de nya amorteringsreglerna om du byter bank.
Lycka till.

Hej

Då vi tittar på att flytta våra bolån så behöver jag ett
amorteringsunderlag från er.

• Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
väljer du sbab så kan du ha enbart bolånet där och resten på annan bank
Jo, det finns ju sådana alternativ. Men SBAB låg 30 punkter högre än Danske Bank vid tillfället (1,49 % vs 1,19 % om man band räntan i två år) så jag valde att flytta rubbet till en annan bank istället.

SBAB är ju bra att de har bas-prutade räntor som standard, men det finns ofta andra banker som har bättre erbjudanden om man uppfyller/går med på vissa motkrav. Exempelvis bindningstid, insatt sparkapital, samla tjänstepension, högsta belåningsgrad osv. Jag tycker oftast att det är OK, så länge jag slipper pruta med någon över telefon.

Jag hade swedbank som långivare, totalt omöjliga att pruta med fick som lägst 1,9% rörligt, hotade flera gånger med att byta men det hjälpte föga. Tillslut gick jag över till Landshypotek med 1,19%. När min bankman kontaktade mig varför jag ville byta så sa jag som det va och fick ett spydigt svar, " Är det ören och kronor som gäller så kan vi tyvärr inte hjälpa"

Bytet gjorde att jag sparar 11.000kr/år så visst gör ören o kronor en heldel :)

• Gilla
Malainor och 15 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:

Lol en del av poängen med artikeln är ju att det går alldeles utmärkt att BARA flytta bolånet! ;)

• Gilla
Spoz
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Bytet gjorde att jag sparar 11.000kr/år så visst gör ören o kronor en heldel :)
Pengar som med fördel placeras hos en nischbank för sparande typ Avanza eller Nordnet. ;)

Jag tycker det är så skönt att det numera går att plocka russinen ur kakan för bolån, vardagstjänster och sparande. Inga förhandlingar eller möten, inga motkrav. Bara välja och vraka. Gratis betalkort utan valutapåslag är också trevligt.
Just eftersom motkrav saknas är det ju bara att klicka lite medan man äter frukost om det finns något annat bättre att byta till.

• Gilla
Jontha och 3 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Hej, jag skrev denna text till min bank. Det blev eld i baken på banken iallafall. Så det är ett amorteringsunderlag du behöver, det är väl också ett bevis så du inte åker på de nya amorteringsreglerna om du byter bank.
Lycka till.

Hej

Då vi tittar på att flytta våra bolån så behöver jag ett
amorteringsunderlag från er.
Helt korrekt. Att beställa ett amorteringsunderlag från sin befintliga bank är latmannens sätt att pruta. Vi har skrivit om detta tidigare. https://www.byggahus.se/amorteringsunderlag

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Alla banker utom en som jag har haft bolån hos har krävt att man flyttar över lönekontot osv för att man ska få full "rabatt".
Nu har jag inlogg och konto i fyra banker och betalningar och överföringar kors och tvärs..
Senast jag bytta så struntade jag i de där sista 0,15% i rabatt och flyttade bara själva lånet.

• Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Det är bara de stora gamla bankerna som kräver att du är helkund och flyttar allt. De relativt nya uppstickarna som till exempel Skandia, Landshypotek, Avanza, Hypoteket, SBAB gör det inte, ofta har de inte ens dessa tjänster, men framförallt så är deras bolåneerbjudanden som regel mycket bättre än gammelbankernas. Och du slipper pruta.

• Gilla
Spoz och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.