Tänkte tillbringa de sista veckorna av semestern med att lägga stenplattor men har en fråga kring tjocklek på stenmjölet.

Kort bakgrund; grunden är sedan länge etablerad och består av hårt packad 0-16 i rätt lutning. På en sidan är redan en trappa i granitblock etablerad, med samma lutning som underlaget. Stenplattorna, som är i olika storlekar från 20x20 till 60x40 (varför göra det enkelt för sig?), ska i deras ovankant möta ovankanten på översta trappsteget.

Min tanke, efter att ha läst mycket på nätet, är att lägga ut 3 cm med stenmjöl 0-4 och sedan köra över det en gång med lämplig vibbra. Efter det dra av det på (då nedgrävda) metallrör och sedan lägga plattorna på detta. Efter att plattorna är lagda tänkte jag köra över dem med en vibbra och foga.

Men hur mycket komprimeras stenmjölet i den sista körningen? Eller; hur mycket över granitblocken bör plattorna sticka upp när de läggs på den avdragna stenmjölen?

Någon som vet?

Bästa svaret

Du menar den sista paddningen du tänkte göra på plattorna?
Beror på hur bra du paddat det innan men Troligtvis kommer det inte sjunka alls eftersom du paddat det precis innan.
Den paddningen är mest för att trycka ner i fogen alt så att plattorna "sätter" sig jämnare

K kanonkula skrev:
Du menar den sista paddningen du tänkte göra på plattorna?
Beror på hur bra du paddat det innan men Troligtvis kommer det inte sjunka alls eftersom du paddat det precis innan.
Den paddningen är mest för att trycka ner i fogen alt så att plattorna "sätter" sig jämnare
Precis.

Tack, då vet jag vad jag ska göra.

Lägg plattorna 5mm över granitblocken.

P Prodigys skrev:
Lägg plattorna 5mm över granitblocken.
Hmm, nu har jag två olika bud. 0 eller 5 mm. Tror du att de skjunker så mycket i "endast" 3 cm stenmjöl?

F fridde skrev:
Hmm, nu har jag två olika bud. 0 eller 5 mm. Tror du att de skjunker så mycket i "endast" 3 cm stenmjöl?
Jadå, lägger du dom jämns med så kommer dom bli för låga, om inte när du paddat så efter några år. 5mm är standard innan paddning vid anslutningar.

P Prodigys skrev:
Jadå, lägger du dom jämns med så kommer dom bli för låga, om inte när du paddat så efter några år. 5mm är standard innan paddning vid anslutningar.
Då är det inte paddat rejält innan!
Efter några år sätter sig stenen och ligger troligtvis minst 5mm lägre hur du än gör. Inte pga paddningen men att fogen försvinner och vatten samlas mellan plattorna. Oundvikligt om man inte lägger cement i fogen.
Det är sämre och ha stenen 5mm högre i några år än att ha dem jämns med.
Underhålls gången och fogen fylls på brukar gångar behålla höjden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.