Byggahus.se
Sådde gräsmatta för 3 år sen med Weibull extra green och i stort är jag nöjd. Dock finns det en grässort i gräsmattan som har grova blad och lite tråkigare färg än de finare grässtråna. Se bild.

Vad är detta för gräs eller ogräs?

Jag vill såklart bara ha de finare grässtråna. Bilden visar det värsta stället.

Närbild på en gräsmatta med blandade grässorter, några med grova blad och mattare färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en planta ca 5cm hög.

Kan det vara kvickrot?

Upprootad ung planta med rötter, ca 5 cm hög, på träyta – misstänkt kvickrot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Tja, om det är kvickrot eller inte, har det någon betydelse? Det är en grässort med breda blad helt enkelt. Hur man får bort? Enklaste är nog faktiskt att gräva bort mattan och jorden, och på med ny bra jord samt så på nytt med Extra green.
 
E Edgarsven skrev:
Tja, om det är kvickrot eller inte, har det någon betydelse? Det är en grässort med breda blad helt enkelt. Hur man får bort? Enklaste är nog faktiskt att gräva bort mattan och jorden, och på med ny bra jord samt så på nytt med Extra green.
Eftersom det finns i hela gräsmattan är det inget alternativ.

En annan användare här på forumet hade en liknande fråga, se https://www.byggahus.se/forum/threads/bekaempning-av-vitgroee-etc-i-graesmatta.277110/. Han fick till svar att det är ängsröe, vilket extra green ska innehålla. Dock tycker jag inte beskrivningen exakt passar in för att det skulle vara ängsröe, därav min specifika fråga.

Även om bilden på https://en.m.wikipedia.org/wiki/Poa_pratensis är väldigt lik min bild.

Kanske får acceptera att det finns område på gräsmattan som domineras av ängsröe och inte rödsvingel.
 
Redigerat:
P polarsson skrev:
Eftersom det finns i hela gräsmattan är det inget alternativ.

En annan användare här på forumet hade en liknande fråga, se [länk]. Han fick till svar att det är ängsröe, vilket extra green ska innehålla. Dock tycker jag inte beskrivningen exakt passar in för att det skulle vara ängsröe, därav min specifika fråga.

Även om bilden på [länk] är väldigt lik min bild.

Kanske får acceptera att det finns område på gräsmattan som domineras av ängsröe och inte rödsvingel.
Jo, det jag kan säga är att min gräsmatta är sådan att den har olika typer av gräs på olika ställen.
Dels pga hur vi har sått, men även pga jorden som inte är samma. Det har dock blivit mer tunna strå efter att jag skaffade robot.
Tunna stå växer även bra med låg klipphöjd.
Jag vidhåller att det kommer bli svårt att få bort vissa grässorter i gräsmattan. Det är lite som att få bort klöver. Det kan gå, men tar tid och man måste veta vad man gör.
 
Kvickrot gillar inte regelbunden klippning så den kommer försvinna med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.