Byggahus.se
Hej, har 2 frågor jag skulle vilja ha svar pä då jag tänkte bygga bastu i källaren.
1: har bara takhöjd 2m, tak är gjuten betong till 1a våningsplan. Kan jag behålla betongen och bara måla det med rätt färg eller måste det vara bastufolie, isolering och trä? Vill helst inte ha lägre takhöjd.
2: på grund av platsbrist skulle jag behöva dra kall/ varm- vattenledning genom bastun till angränsande dusch. Något problem med det?

Vi tycker inte om för hög värme utan nöjer oss med ca 75 grader men slänger på vatten på stenarna så det blir fukt.
Tack på förhanf
 
1. Skulle gissa på folie och panel men vet inte.
2. Det är ju kallt efter golvet så det funkar ju, personligen skulle jag bygga låda och dra KVV i utanför folien.
 
  • Gilla
Sundis100
  • Laddar…
Gissar på inga alternativ än att sänka taket mdd folie, reglar o panel.
Låde nerefter golvet låter bra. Tackar(y)
 
SPu/Kingspan sauna-satu är nog det vettigaste att använda här. Att regla, isolera och ha folie bygger ganska mycket.
Fäst SS med limm och/eller pluggar/expressspik direkt på betong i tak(och väggar) bygger 30mm, då har du folie + isolation i samma, spikläkt och panel. Total tjocklek 65mm.
Vattenledningarna är väl inte ngt problem, placera de lågt och försök att inte ha de i direkt anslutning til aggregat. Hur är väggarna byggda og går ledningarna längs en innervägg eller yttervägg? Kan det inte byggas en vägg som täcker vattenrören?
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Sundis100
  • Laddar…
D drsakke skrev:
SPu/Kingspan sauna-satu är nog det vettigaste att använda här. Att regla, isolera och ha folie bygger ganska mycket.
Fäst SS med limm och/eller pluggar/expressspik direkt på betong i tak(och väggar) bygger 30mm, då har du folie + isolation i samma, spikläkt och panel. Total tjocklek 65mm.
Vattenledningarna är väl inte ngt problem, placera de lågt och försök att inte ha de i direkt anslutning til aggregat. Hur är väggarna byggda og går ledningarna längs en innervägg eller yttervägg? Kan det inte byggas en vägg som täcker vattenrören?
Mvh
Sakke
D drsakke skrev:
SPu/Kingspan sauna-satu är nog det vettigaste att använda här. Att regla, isolera och ha folie bygger ganska mycket.
Fäst SS med limm och/eller pluggar/expressspik direkt på betong i tak(och väggar) bygger 30mm, då har du folie + isolation i samma, spikläkt och panel. Total tjocklek 65mm.
Vattenledningarna är väl inte ngt problem, placera de lågt och försök att inte ha de i direkt anslutning til aggregat. Hur är väggarna byggda og går ledningarna längs en innervägg eller yttervägg? Kan det inte byggas en vägg som täcker vattenrören?
Mvh
Sakke
Tack för svaret Sakke
Funderar på SS, den verkar man fästa direkt på taket utan infällda reglar. Med SS måste jag väl ha bastupanel, hur fästa regeln? Kan den ändå vara infälld i SS?
Väggar är nog gjutna då det är ett gammalt slyddsrum. Varkar ok dra ledningarna efter yttervägg o bygga in i låda? Bästa placering för att inte dra fula rör i taket utanför bastun.
Tackar
Stefan
 
Hej igen Sakke,
Läste en av dina gamla trådar om att man kan montera SS direkt på yttre källarvägg utan luftspalt. Vore perfekt hos mig, är dock inte säker på hur fästa upp panel eller snarare hur reglar för att fästa panelen ska se ut.
Mitt hus är gammalt och i rummet som ska bli bastu finns en ventil ut genom yttervägg. Är det fel ta upp ventilhål under bastuaggregatet som är en innervägg samt med frånluft som går ut genom yttre vögg?
 
Definiera "fel"... det fungererar helt fint, dock blåser man en del värme ut, dvs energiförbrukning är större.
Läkt fäster man på toppen av SS med plugg genom til betong. "Express nail" etc. 20mm läkt.
Finns video på youtube.
Kan också använda klinkerlim för att limma SS på yttervägg i tillägg .
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Sundis100
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Definiera "fel"... det fungererar helt fint, dock blåser man en del värme ut, dvs energiförbrukning är större.
Läkt fäster man på toppen av SS med plugg genom til betong. "Express nail" etc. 20mm läkt.
Finns video på youtube.
Kan också använda klinkerlim för att limma SS på yttervägg i tillägg .
Mvh
Sakke
Tack Sakke, då är jag med:D.
Mvh
Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.