Byggahus.se
Hej,

Jag hsr ingen aning om vilken tråd jag skulle välja för denna fråga.
Vi har precis bytt tak och då. Även stuprör mm
När vi köpte huset för 3 år sedan så gick vattnet ut i gräsmattan via en avkastare.
Vilket gör att vi antar att de inte kopplat på dräneringsrör/dagvattenrör eller vad man kallar det.
Ja ni vet minnet sviktar med åren om de sa nåt om det i början. För vi minns att vi pratade om priser för på koppling men ja..

Iaf nu när snickarna gjorde allt så satte de ju rören I dess rör.. Men nu blir vi lite nojjigga.. Va händer om det inte är rätt Elle rpå kopplat eller vad man nu säger.
Hur kollar man upp detta?
Har ju dessutom ett Brunns lock i garaget så man blir ju rädd att det kan komma upp vatten där osv.
 
Lite oklart vad du menar. Fanns det ett rör ned i marken där stupröret satt/sitter? Och nu har man kopplat till det?
 
Vet inte vad du menar egentligen, men jag tror att snickarn nu anslutit stuprören till rör som stack upp ur backen i hörnen av huset.
Om så är fallet så är dessa mest sannolikt kopplade till en brunn där även husets dränering kommer in.
Leta runt huset och se om du hittat en brunn.
Hittar du brunnen, Öppna locket. I det eventuella brunnsfyndet borde det komma in två rör från motsatta sidor.
Kollar om det fungerar gör du Enklast genom att sätta en trädgårdsslang i lövsilen, som förhoppningsvis snickarn monterade, annars får du spola uppe på taket.
Rinner vatten ut ur ett rör i brunnen så lär det fungera.
Gör det inte det så får du fundera vidare.
Men det kan ju vara så att, om bostadsområdet är gammalt, att dränering och dagvatten är kopplat till det kommunala avloppssystemet och då blir dom inte glada om du leder ut dagvatten i det. Kan vara därför det satt regnvattenutkastrare.
 
Redigerat:
Larsa Larsa skrev:
Lite oklart vad du menar. Fanns det ett rör ned i marken där stupröret satt/sitter? Och nu har man kopplat till det?
Precis
 
GoC GoC skrev:
Vet inte vad du menar egentligen, men jag tror att snickarn nu anslutit stuprören till rör som stack upp ur backen i hörnen av huset.
Om så är fallet så är dessa mest sannolikt kopplade till en brunn där även husets dränering kommer in.
Leta runt huset och se om du hittat en brunn.
Hittar du brunnen, Öppna locket. I det eventuella brunnsfyndet borde det komma in två rör från motsatta sidor.
Kollar om det fungerar gör du Enklast genom att sätta en trädgårdsslang i lövsilen, som förhoppningsvis snickarn monterade, annars får du spola uppe på taket.
Rinner vatten ut ur ett rör i brunnen så lär det fungera.
Gör det inte det så får du fundera vidare.
Men det kan ju vara så att, om bostadsområdet är gammalt, att dränering och dagvatten är kopplat till det kommunala avloppssystemet och då blir dom inte glada om du leder ut dagvatten i det. Kan vara därför det satt regnvattenutkastrare.
Ja det var det jag menade.
Toppen tack för ditt svar. Ska diskutera vidare med maken
 
Risken är väl att röret är kass, eftersom det inte användes. Så om du inte vill gå tillbaka till utkastare så får du försöka reda ut var röret tar vägen. Börja med tipset ovan och leta efter en brunn
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Annars kollar du det genom att blottlägga röret och följa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.