Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger på fas och nolla, inget händer. Har 3st likadana.
När jag lägger på fasen så har jag ström in enligt spänningsprovaren.
Missar jag ngt?!
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Den där typen av ställdon har en liten värmare inbyggt, som värmer en vaxpatron, som i sin tur expanderar någon millimeter (2-4mm). Det tar lång tid och det hörs inget, den är helt tyst. Jag har inte kollat exakt hur länge det tar innan man kan mäta att det rört sig något, men med tanke på att effekten brukar vara 1-2W så lär det vara många minuter, kanske en halv timme. Eventuellt kan man hitta uppgift i någon form av datablad.A addee skrev:
Var också obs på om det är 230V, 115V eller 24V du har, så du inte lägger på fel spänning.
Tack!H H.M.K. skrev:Den där typen av ställdon har en liten värmare inbyggt, som värmer en vaxpatron, som i sin tur expanderar någon millimeter (2-4mm). Det tar lång tid och det hörs inget, den är helt tyst. Jag har inte kollat exakt hur länge det tar innan man kan mäta att det rört sig något, men med tanke på att effekten brukar vara 1-2W så lär det vara många minuter, kanske en halv timme. Eventuellt kan man hitta uppgift i någon form av datablad.
Var också obs på om det är 230V, 115V eller 24V du har, så du inte lägger på fel spänning.
Då är det en av 3 på denna bild som gäller för mina dom, 1,10, eller 60 dec.

2.5w är den på.H H.M.K. skrev:Den där typen av ställdon har en liten värmare inbyggt, som värmer en vaxpatron, som i sin tur expanderar någon millimeter (2-4mm). Det tar lång tid och det hörs inget, den är helt tyst. Jag har inte kollat exakt hur länge det tar innan man kan mäta att det rört sig något, men med tanke på att effekten brukar vara 1-2W så lär det vara många minuter, kanske en halv timme. Eventuellt kan man hitta uppgift i någon form av datablad.
Kör utan bypass på mina fläktkonvektorer, 2-vägsventiler som kommer med i kitten till ställdonen. Har 3 slingor och vill inte att vätskan ska gå runt i alla bara för att en FKV ska köras.D Dilato skrev:
Hur länge kan CP gå utan att det öppnar? Lär ju vara en minut innan den öppnar alls, kan tänka mig 1mm per minut?
Finns det elektriska ställdon som öppnar fullt direkt på några sekunder? Ska ju köra både kyla och värme och med tiden det tar att öppna ventilen till max samt att få runt vätskan så är det ju 10min.
Skulle vilja öppna fullt direkt så man kan få kyla relativt snabbt så fort vätskan kyls via plattvärmeväxlaren.
Värmen går snabbare då kretsen redan har varm vatten direkt från huvudstammen på vintern. Ingen växling görs.
Skulle vilja öppna fullt direkt så man kan få kyla relativt snabbt så fort vätskan kyls via plattvärmeväxlaren.
Värmen går snabbare då kretsen redan har varm vatten direkt från huvudstammen på vintern. Ingen växling görs.
Den här typen av ställdon brukar användas tillsammans med ett reglersystem som gradvis öppnar kretsar (pulserande ström till ställdonen för att få olika mycket öppning) beroende på temperaturbehov i olika rum. Så det är mera gjorda för långsam proportionell reglering än för snabbt till-frånslag. Reglersystemet styr ofta också cirkulationspumpen.A addee skrev:Kör utan bypass på mina fläktkonvektorer, 2-vägsventiler som kommer med i kitten till ställdonen. Har 3 slingor och vill inte att vätskan ska gå runt i alla bara för att en FKV ska köras.
Hur länge kan CP gå utan att det öppnar? Lär ju vara en minut innan den öppnar alls, kan tänka mig 1mm per minut?
Det finns andra typer av ventiler för snabbt till-frånslag, liknande som används i tvättmaskiner, men jag har inte sett sådana i värmesystem vanligtvis.
Just snabbt till- och frånslag brukar inte vara det man primärt eftersträvar i värmesystem; det är generellt tröga och långsamma förlopp, tänk t.ex. värmetrögheten i ett hus.
Men kanske någon annan kan komma med ett bra tips på passande produkt.
Cirkulationspumparna - om det är en typ Grundfos Alpha2 eller motsvarande äldre typ eller annat märke av likvärdig pump - brukar inte ta skada av att gå mot stängd ventil kortare tider (ett par minuter). Alpha2:an har också ett program där den ställer ner effekten riktigt lågt när den kör mot stängd ventil och sen ökar på när den känner av att vattnet börjar cirkulera.
Äldre utan elektronisk styrning gör förstås inte det, de brukar ju ha en manuell omkopplare mellan tre effektlägen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bosch Maxx 5 läcker vatten - inget är trasigt
Vitvaror -
Dimmer har slutat fungera - hörs inget ”klick” längre
El -
Inget tryck hur löser man det?
Värme allmänt -
Varför finns det inget vettigt sett att se elpriser(spotpris)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Ångspärr, ångbroms, eller inget i garage (en till tråd!)
Isolering