Byggahus.se
Hittade en intressant site på nätet från USA.
Denna bullervägg är flexibel men skall fungera bra mot olika sorters buller, då den omvandlar ljud till ohörbar friktionsenergi.
Läs själv på sidan:
http://www.acoustiblok.com/
 
M Morgan1 skrev:
Hittade en intressant site på nätet från USA.
Denna bullervägg är flexibel men skall fungera bra mot olika sorters buller, då den omvandlar ljud till ohörbar friktionsenergi.
Läs själv på sidan:
[länk]

Funderar på att testa detta utomhus. Har du testat?
 
Hej. Nej jag testade dem inte. Då de produceras i USA, blev det kostsam frakt på dem.
Ser nu de har fått flera produkter så det var trevligt att se.
 
Ok. Nu säljs dem av stillhet. Dom vill ha 9000kr för 14m
Dom säger att det ska gå utmärkt att bygga in duken i ett staket. Jag är fortfarande lite tveksam
 
Spännande. Jag beställer och testar bygga in den i staketet. Hoppas på ett bra resultat
 
S Skurket skrev:
Ok. Nu säljs dem av stillhet. Dom vill ha 9000kr för 14m
Dom säger att det ska gå utmärkt att bygga in duken i ett staket. Jag är fortfarande lite tveksam
länk?
 
ricebridge ricebridge skrev:
länk?
Offert på mail
 
S Skurket skrev:
Offert på mail
499kr / m2
Duken är 1390mm bred
 
  • Gilla
Morgan1 och 1 till
  • Laddar…
@Skurket
Hur hade du tänkt att bygga och vilken typ av buller vill du dämpa?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
@Skurket
Hur hade du tänkt att bygga och vilken typ av buller vill du dämpa?
Hej. Jag bor ganska nära en väg. Jag vill få bort lite buller helt enkelt.
Eftersom att jag bor högre än vägen så vill jag skärma av.
Tanken är att bygga ett staket och ha denna duk mellan plankorna. Staket/duk/staket
 
Ok, jag förstår. Funktionen med duken är då att tillföra massa till konstruktionen, något annat magiskt gör den inte i den konstruktionen. För halva priset kan du köpa cembrite fibercementskivor och får då mer massa vs duken.
Den parameter som är mest avgörande här är höjden på planket eftersom ljud ”smiter över/runt” objekt.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ok, jag förstår. Funktionen med duken är då att tillföra massa till konstruktionen, något annat magiskt gör den inte i den konstruktionen. För halva priset kan du köpa cembrite fibercementskivor och får då mer massa vs duken.
Den parameter som är mest avgörande här är höjden på planket eftersom ljud ”smiter över/runt” objekt.
Hmm.. tack, jag ska genast läsa mer om detta. Har inte beställt än så. Duken är lik en massiv vinyl och ska absorbera ljud. Väger 6,5kg/m

Höjden är så att bilarna inte syns. I mitt fall räcker det med 1200 högt
 
Jo, jag antar att det är MLV (mass loaded vinyl). Enda vettiga tillämpningsområdet för denna produkt så vitt jag kan bedöma är att ha den uppspänd och på så vis få den att jobba lite som en membranabsorbent.
Det du främst behöver i ditt fall är ett tätt och tillräckligt högt plank. Från 500 Hz och nedåt blir ljudet rundstrålande och böjer sig över planket. Försök bygga så högt som det bara går.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ok, jag förstår. Funktionen med duken är då att tillföra massa till konstruktionen, något annat magiskt gör den inte i den konstruktionen. För halva priset kan du köpa cembrite fibercementskivor och får då mer massa vs duken.
Den parameter som är mest avgörande här är höjden på planket eftersom ljud ”smiter över/runt” objekt.

Du råkar inte ha en bra länk för detta?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jo, jag antar att det är MLV (mass loaded vinyl). Enda vettiga tillämpningsområdet för denna produkt så vitt jag kan bedöma är att ha den uppspänd och på så vis få den att jobba lite som en membranabsorbent.
Det du främst behöver i ditt fall är ett tätt och tillräckligt högt plank. Från 500 Hz och nedåt blir ljudet rundstrålande och böjer sig över planket. Försök bygga så högt som det bara går.
Ok. Ja jag tänker att detta skulle vara en tät smal lösning. Jag har inte en stor tomt, det är dessutom en BRF som klagar på det mesta. Så jag kan bara bygga 1200. Lyckligtvis är vägen nedsänkt så det bör skärma av ganska bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.