Byggahus.se
Flyttat till ett radhus byggt 1982 med en markplan liten trätrall på uteplatsen. I ett halvskuggigt läge, ett hörn nås aldrig av solens strålar. Jag gissar på att detta är från byggåret, för det är så fult. Bruna flagor. I skuggiga läget är det mer färg kvar, se foton.

Jag planerar tvätta det med Demidekk Terrassfix, de skriver ju iaf att den ska lösa upp gammal lasyr. Sen sandpappra.

Vad ska jag stryka på?? Antingen billigt kiselbaserat från Rusta eller kanske en vattenbaserad olja? Vi är sämst på underhåll. (Tänker inte köpa svindyra fina kiselbaserade märket till den här lastgamla trallen. :) )

Tacksam för hjälp!
***Tillägg: Vi är inte så noga, men vill få det lite bättre så småttingarna inte får stickor. Trallen har spruckit här & där, tror många skulle byta ut denna men den duger för oss.
 
  • Sliten trätrall med flagnande brun färg och sprickor i ett halvskuggigt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten trätrall med flagnande brun lasyr och synliga sprickor, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trätrall i brun färg med flagande lasyr och sprickor, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om jag skulle vara er skulle jag först göra en tralltvätt så man blir av det mesta och sedan golvvslip och slipa bort så mycket som det bara går !
Sedan kan ni börja med det roliga med välja vad ni ska ha lasyr eller olja.
Det viktiga är för arbetet.

Min trall såg ut så här
Trädäck före och efter rengöring och slipning med en rymlig trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tralltvätt och slip så ser det ut så här
Trädäck efter tralltvätt och slipning visar renoveringsprocessen, med gräsmatta och uteplatsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kvarstår bara genomgång av trallen och se vart som behöver göras extra slip och sedan olja in det.


Jag kan säga att det tar tid. Allting går men tar tid.
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Om jag skulle vara er skulle jag först göra en tralltvätt så man blir av det mesta och sedan golvvslip och slipa bort så mycket som det bara går !
Sedan kan ni börja med det roliga med välja vad ni ska ha lasyr eller olja.
Det viktiga är för arbetet.

Min trall såg ut så här
[bild]

Efter tralltvätt och slip så ser det ut så här
[bild]

Nu kvarstår bara genomgång av trallen och se vart som behöver göras extra slip och sedan olja in det.


Jag kan säga att det tar tid. Allting går men tar tid.
Hej!

Vilken tvätt använde du?
Menar du slipa rejält som i att hyra en slipmaskin? Jag har köpt ett sånt där ”ledbart slipverktyg” som man skruvar fast sandpapper på. Tänkte tvätta en gång först, sitter det kvar mkt slipar jag med den och tvättar sen igen.

Jag kommer inte lägga ner massor av varken tid eller pengar på den här lilla, spruckna gamla radhustrallen. Som sagt så är vi inte jättenoga med den så, bara den blir lite bättre.

Har du tips på olja? Har läst gott om just vattenbaserade Cuprinol Träolja V.
 
BigR
Cuprinol V har jag fräschat upp sådan där gammal trall med. Skrubba först med Yes och vatten.
 
Cuprinol tralltvätt! Rekommendera starkt det
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Cuprinol V har jag fräschat upp sådan där gammal trall med. Skrubba först med Yes och vatten.
Bara tvätta med såpa? Men all gammal färg som sitter då?
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Cuprinol tralltvätt! Rekommendera starkt det
Tror du det biter bättre på gamla färgen/lasyren (vet inte vad det är) än Demidekks?
 
BigR
N Nattnäterskan skrev:
Bara tvätta med såpa? Men all gammal färg som sitter då?
Jag brukar bryta en kulör som passar skicket på trallen, slutar alltid med att jag väljer Twilight om det är riktigt illa :D. Den är riktigt mörk. Blir fint och lent att gå på. Kan bli solvarmt med mörkt, men det får man ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.