Byggahus.se
A
Finns det några nackdelar?
Willab garden skriver i sin produktbeskrivning att deras wpc-golv endast ska användas utomhus, inte inne i tex uterum. Någon som bet varför?
 
Avger materialet gaser kanske? Eller lukt?
 
A
Skärmbild av monteringsanvisning med skötselråd för DWP-golv, inkluderar instruktioner och varningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skannad sida av en monteringsanvisning med text och instruktioner om skötsel av en produkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Texten om montering endast utomhus finns med i monteringsanvisningen som följer med. I monteringsanvisningen på nätet när man beställer produkten saknas samma info.
 
Det är väl bara att ringa och fråga.
 
A
Yes, får göra det imorgon.
 
optimum
Annars kan en skön matta för uterum vara trevlig. Då kan du köra med vanligt tryckimpregnerat virke.
Så gjorde jag. Valde 145x28 vilket blev riktigt stabilt och på det en skön mörkgrå matta för uterum.
 
A
Enligt Willab kan plasten i kompositen lukta, eventuellt mycket. Men det ska vara ofarligt
 
Har plastaltan och reagerar på att plasten sväller och krymper mycket så ska du använda plastplank och behöver skarva. Spika eller skruva fast planken vid skarven. Har en fyra meters längd och en tvåmeterslängd. beroende på om det är soligt och tort respektive varmt och regn så får jag en glipa på mellan 0 till 7 mm vilket resulterar i att jag måste riva upp hela altangolvet och skruva fast plankorna vid skarvarna.
Det som retar mig är att plastplanken blivit flammiga och verkar vara känsliga för smuts. Försäljaren rekommenderade mej att smörja in med bilvax för att få en smutsavvisande yta.
Retar mig också på några repor som jag fått när folk flyttat på stolar och bord. Dessvärre går det inte att slipa om plastplankorna eftersom dom är ihåliga invändigt .
Så mitt råd blir nog att satsa på dyrare eller billigare träsorter som går att olja in och slipa om.
Skulle inte rekommendera min värsta fiende att satsa på komposit. Tror inte heller att tillverkningen är så miljövänlig och att livslängden är ganska kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.