Byggahus.se
C C.Lundin skrev:
Det är nog det bästa innan man börjar dra upp vad han får och inte får göra. Troligtvis är han högst medveten om att han inte får ställa t.ex. släpet så.
Däremot om ingen säger något så tror man ju inte att det orsakar problem.
Precis. Jag är inte ute efter att jävlas med honom men ser en risk att barnen blir påkörda, alt att jag kör på någon när jag backar ut bilen eftersom sikten är skymd. Ville därför veta vad som gäller och vad jag kan åberopa. Förhoppningsvis kan han hitta en annan vettig parkeringslösning åt sina olika fordon.
 
Eller pratar du inte med honom utan ringer efter en pvakt så kommer han själv att förstå att han står fel. Om du först pratar men utan effekt och sen ringer pvakt förstår han det är du.

Normalt tycker jag man ska prata om småsaker, men om man tror det inte har någon effekt så kan det vara bättre att själv hålla låg profil och låta lagar reglera detta anonymt...
 
  • Gilla
IIIII och 2 till
  • Laddar…
Reglerna finns sannolikt på kommunens hemsida. Informera grannen om vad som gäller.
 
Fairlane
S steffe79 skrev:
Självklart tänker jag inte "sätta dit honom" utan först försöka ha en dialog med honom. Viktigt med grannsämjan tycker jag. Men börjar bli trött på det, ganska skräpig tomt med övervuxen trädgård, ytterligare 5 bilar på tomten (därav parkeringen på gatan). Lite less på det.
Jag förstår dig precis. Jag hade en granne som parkerade en, ibland två, av sina bilar på vägen så vi fick svårt att komma in ä/ut, inte omöjligt men svårt med personbil. Jag försökte ring, lämnade meddelande på telefonsvararen, satte en lapp på bilen, men fick aldrig någon respons.

Efter det kontaktade jag kommunens pqrkeringsbilag och efter att han fått två böteslappar ställde han skulle aldrig.mer där

Ibland stod det andra bilar där. Jag hade skrivit ut ett antal lappar med någon text om att det var parkeringsförbud på platsen och att de försvårade för oss. Det fungerade perfekt.
 
  • Gilla
steffe79
  • Laddar…
Om/när du pratar med grannen skulle jag inte använda argumentet om att det ökar risken för barn som leker på gatan.
Lika lite som han ska parkera på gatan så ska barnen vara där och leka om man ska prata om regler och vad som är tillåtet. Dessutom är ju den största risken för barnen i sammanhanget just att de är på gatan, och inte att någon annan parkerat fel.

Med det sagt så ska han ju självklart inte parkera där och beroende på hur gatan set ut kan jag absolut tycka att det är okej att gatans barn leker där. Det är helt enkelt bara ett dåligt argument.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Det behöver inte vara barnen leker, räcker de ska cykla ut från utfart så skyms sikten för både barn och passerande bilar som då kanske inte saktar in. En husvagn skymmer även vuxna och personbilar. Stadigvarande parkering så är inte acceptabel. Var det veckan innan de skulle på husvagnssemester kunde det accepteras kanske...
 
J JohanLun skrev:
Det behöver inte vara barnen leker, räcker de ska cykla ut från utfart så skyms sikten för både barn och passerande bilar som då kanske inte saktar in. En husvagn skymmer även vuxna och personbilar. Stadigvarande parkering så är inte acceptabel. Var det veckan innan de skulle på husvagnssemester kunde det accepteras kanske...
Ja jag har inga problem att folk tillfälligt ställer släp, husvagnar o bilar på gatan. Men problemet är att grannen gör det 8 mån. Varje år. Anledningen till detta är att undvika betala parkeringsavgift tror jag. Han har också haft gäster boende i husvagnen när den stått på gatan. Absurt tycker jag.
 
Ring ut plisan på måndag så är du av med problemet på några dagar utan att bli ovän med grannen. Om han inte läser denna tråden vill säga... ;) Men då flyttar han kanske vagnen innan måndag åxå... :D
 
J JohanLun skrev:
Det behöver inte vara barnen leker, räcker de ska cykla ut från utfart så skyms sikten för både barn och passerande bilar som då kanske inte saktar in. En husvagn skymmer även vuxna och personbilar. Stadigvarande parkering så är inte acceptabel. Var det veckan innan de skulle på husvagnssemester kunde det accepteras kanske...
Självklart!
Jag säger just bara leker eftersom att TS skrev precis så. Att det kan vara negativt för trafikanter generellt är vi alla överens om, men trafikanter (oavsett ålder) kan/får/ska befinna sig på gatan till skillnad från lekande barn.

Det är främst för att det är dumt att ta det argumentet, det är ju nämligen så lätt att försvara sig mot.
”Det kan vara farligt för mina barn som leker på gatan när du parkerar sådär.”
”Du kanske ska se till att dina barn inte leker på gatan då.”
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att ställa släp så det blockerar trottoaren kan aldrig vara ok.

På allmän väg får du normalt parkera i 24 timmar vardagar om inte lokal regel säger något annat.

Du får aldrig parkera så att du hindrar andra (släpet på trottoaren bör räknas dit).
Känns liiite som Ove i Solsidan...:)

Mitt förslag:
1. Kolla de lokala reglerna (finns troligen på kommunens hemsida)
2. Prata med grannen
3. Kontakta parkeringsvakterna

Nummer 3, tycker många är taskigt då det är dyrt. (i Stockholm skulle det där kosta 1100 kr). Jag har många gånger kontaktat parkeringsbolaget när jag ledsnat på att folk parkerar som idioter. Efter en eller två böteslappar brukar man slippa den bilen. För vissa verkar det vara det som behövs. Jag har inget dåligt samvete om jag har försökt kommunicera med ägaren innan.
Känns lite som Ove i Solsidan...:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
hsd
Är det en trottoar, med kantsten eller på annat sätt utmärkt ?
 
  • Gilla
Tsarpeter thegreat
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ring ut plisan på måndag så är du av med problemet på några dagar utan att bli ovän med grannen. Om han inte läser denna tråden vill säga... ;) Men då flyttar han kanske vagnen innan måndag åxå... :D
Det förutsätter att något bevakningsföretag har bevakning av det området. Det är inte säkert och då kan de inte utförda några böter.
 
Flytta den någon dag när han inte är hemma. Förslagsvis så den blockar hans egna utfart. Kanske fattar vinken ;)
 
Prata inte med grannen om du är rädd om grannsämjan, kanske är fördomsfull men det låter som typen som i bästa fall bättrar sig ett litet tag och sen faller tillbaka i samma gamla mönster. Börjar det då komma böter på vagnen så är det uppenbart.

Börja direkt med böter och spela ovetandes så kommer ilskan riktas mot kommunen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Du har rätt i sak men bestäm dig för vad som är viktigast och fokusera på det när du pratar med honom.
Skrotbilar på tomt, boende i husvagnen osv kanske inte är lika viktigt som att få bort släpet och husvagnen som faktiskt utgör trafikfara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.