Byggahus.se

Parkering av släp o husvagn på gatan

5k läst  41 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Bor i ett villaområde. Grannen parkerar sin husvagn på gatan från det att snöskottningen upphört tills dess att första snön faller, dvs ca 8 mån per år. Han är aldrig ute o kör med den men låter gäster på besök bo i den. Dessutom ställer han ett släp fyllt med sopor på trottoaren som också bara står där. Ser rätt illa ut. Vill inte vara gnällig men husvagnen skymmer vår sikt när vi ska backa ut, dessutom kan det utgöra en fara för våra barn när de är ute o leker på gatan (sikten). Eftersom släpet blockerar trottoaren kan man (barnen) inte gå där. Är detta verkligen ok?

2. C
    Medlem · Nivå 8
    Trottoaren får aldrig blockeras, delvis eller helt.
    Däremot om husvagnen står parkerad på en länga där parkering är OK så finns det inte mycket att hämta så länge den står på korrekt sätt. Förutsättning är ju dock att den står inom ruta om sådan finns, eller att det ens är en länga där man får parkera.
    Kommunen kan dock ha lokala regler, som säger annat om just släp.
    Vad säger grannen när ni pratar med honom?

3. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Att ställa släp så det blockerar trottoaren kan aldrig vara ok.

På allmän väg får du normalt parkera i 24 timmar vardagar om inte lokal regel säger något annat.

Du får aldrig parkera så att du hindrar andra (släpet på trottoaren bör räknas dit).

Mitt förslag:
    1. Kolla de lokala reglerna (finns troligen på kommunens hemsida)
    2. Prata med grannen
    3. Kontakta parkeringsvakterna

Nummer 3, tycker många är taskigt då det är dyrt. (i Stockholm skulle det där kosta 1100 kr). Jag har många gånger kontaktat parkeringsbolaget när jag ledsnat på att folk parkerar som idioter. Efter en eller två böteslappar brukar man slippa den bilen. För vissa verkar det vara det som behövs. Jag har inget dåligt samvete om jag har försökt kommunicera med ägaren innan.

4. D
    Medlem · Nivå 18
    Det finns ingen generell 24h regel vad jag vet. Men det är normalt med lokala regler som säger just 24h. Syftet är just att undvika långtidsuppställning.

5. A
    Medlem Nivå 5
    I min kommun är det är det max 24h parkering om det inte finns några skyltar.

6. A
    Medlem Nivå 5
    Skulle gjort som Fairline. Böter är den rätta medicinen.

7. J
    Medlem · Nivå 9
    Kan vara kortare också... Har för mig Uppsala har 2h för släp som inte sitter kopplat på bil, annars 24h.

8. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Krävs bygglov om de har husvagnen stadigvarande ställd för att någon ska bo där.

• Laddar…
  9. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Följande är från Transportstyrelsens hemsida:

På en gata eller allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag. Detta gäller inte de fall generella regler förbjuder stannande eller parkering, t.ex. vid backkrön, korsning, huvudled eller om särskild utmärkning anger något annat.

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 2
  11. S
    Medlem Nivå 2
    Gäller en vanlig villagata.
    Har inte pratat med honom om det än. Men tänker göra.

12. S
    Medlem Nivå 2
    Självklart tänker jag inte "sätta dit honom" utan först försöka ha en dialog med honom. Viktigt med grannsämjan tycker jag. Men börjar bli trött på det, ganska skräpig tomt med övervuxen trädgård, ytterligare 5 bilar på tomten (därav parkeringen på gatan). Lite less på det.

• Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 2
    Dock har jag svårt tro att bygglov beviljas när den står på kommunens mark, dvs inte på grannen

14. C
    Medlem · Nivå 8
    Det är nog det bästa innan man börjar dra upp vad han får och inte får göra. Troligtvis är han högst medveten om att han inte får ställa t.ex. släpet så.
    Däremot om ingen säger något så tror man ju inte att det orsakar problem.

15. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla svar! Trevlig midsommar på er!