Byggahus.se
Behöver man inte flexen som finns i en tunn PU slang så blir det säkert bra ju.
 
@vectrex
100mm spiro nippel passar perfekt i 110 avloppsrör. 100mm spånsugsslang passar lika bra.
Mvh Findus
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@vectrex
100mm spiro nippel passar perfekt i 110 avloppsrör. 100mm spånsugsslang passar lika bra.
Mvh Findus
Äsch, vad dumt. Nu har jag ju redan beställt den där spånslangen. Tack för tips!
 
Nästa anslutning...(y)
 
Slagit in en present
Verktyg och träbrädor på arbetsbänk, föreställande improviserad provkörning av okänd enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person öppnar en träbox där en köksmaskin är provisoriskt inslagen som en present.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det lite improviserad provkörning (@jonmo den funkar fino :ok: )
Person som använder en elektrisk skärmaskin för att skiva salami på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korv som hängs för torkning i en hemmagjord korvtorkningsapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Slagit in en present
[bild] [bild]

Sen blev det lite improviserad provkörning (@jonmo den funkar fino :ok: )
[bild] [bild] [video]
Ännu mera avis!
 
Idag har jag påbörjat att laga manuella gräsklipparen för sådär femte gången. Ena drivhjulet har gjort sitt och reservdelar finns inte längre att få tag i. Nu används ju denna maskin rätt minimalt sedan jag skaffade robot, men det finns några platser i trädgården som inte är lämpliga för robot och behöver sig en klippning då och då. De tidigare reparationerna har skett med snabblim, silvertejp, slangklämmor, ståltråd osv, men nu finns helt enkelt inget kvar att lappa på längre.
Slitet drivhjul till manuell gräsklippare med synliga reparationer i silvertejp och ståltråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att byta tekniknivå:
CAD-ritning av ersättningshjul till en manuell gräsklippare, redo för 3D-utskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska kul CAD-övning för en som normalt sett bara caddar fyrkantiga klossar med urtag i. Nu ska den bara skickas iväg till plastskrivaren. Tur att man har vänner som gillar prylar...
 
  • Gilla
Tjrex och 14 till
  • Laddar…
Det här är så skitfräckt! En riktig spark på kulorna mot tillverkare som försöker tvinga oss konsumenter att ständigt köpa nytt genom planerad/inbyggd begränsad livslängd på produkter och deras delar.

Även om det såklart inte borde vara så, eftersom vi själva får ta kostnader och göra jobbet, så gör ny teknik det möjligt för oss att förlänga livet på maskiner och annat vi köper. På så vis får vi i slutänden ut mer av våra investeringar. Det är häftigt på många sätt.

Det är inte så länge sedan det var ett försäljningsargument att en produkt var "outslitlig"; sas bättre än allt annat.
Sedan den principen övergavs för att bolagens vinster blev viktigare än kundernas nytta är det ändå läckert att vi konsumenter kan säga "up your's" till producenterna genom att med hjälp av ny teknik förlänga livet på det vi köper. Det borde inte vara så men när det ändå är som det, är där det skönt att vi kan bryta oss ur tillverkarnas försök att hela tiden tvinga oss att köpa nytt.

Det är bra både för våra plånböcker och planeten.
Snyggt jobbat @PNO!
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Tjrex och 9 till
  • Laddar…
Lekt rörmokare och spolat ner pluppen för översvämningsskyddet!
IKEA-handfat med öppen kran, vattengröpp och silikontätat översvämningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett IKEA-handfat. Någon mer som haft problem med att översvämningsskyddet inte är tätt? Jag var tvungen att täta med silikon.
 
FreQa FreQa skrev:
Någon mer som haft problem med att översvämningsskyddet inte är tätt?
Ser ut som ett handfat som vi har hemma. Har faktiskt inte kontrollerat om det är tätt, borde kanske skriva upp det på den redan långa "attgöralistan".......
 
  • Wow
FreQa
  • Laddar…
Suck, tydligen har jag gjort lagersallad av lagren i fräsbordsfräsen... ;(

Demonterad fräsbordsfräs med synliga komponenter och ledningar, skadade lager synliga, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Suck, tydligen har jag gjort lagersallad av lagren i fräsbordsfräsen... ;(

[bild]
Tyvärr sånt händer då och då.
Byta lager eller köpa ny fräs?
Roligt med nya prylar men det kostar ju lite.
Tips! Bauhaus säljer ju nu AEG fräsen med dubbla fötter för lite över 3000kr.
Medföljer verktyg att höj/sänka genom bordet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Rickard.
Efter cirkus 2 år kom jag till skott med detta gigantiska projekt att förvandla skräp inköpt på jula till ett funktionsdugligt hjälpmedel.

28x70 passar perfekt om det är någon som undrar :thinking:


Egenbyggd arbetsbänk med träskiva på metallställningar, dimension 28x70, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Vectrex,

Tyckte mig se en Bosch pbd 40 pelarborr i din fina verkstad. Letar efter en borr som klarar av ett stort antal 10mm och 13mm hål i 8 mm plattjärn (altanräckesbyggnad). I brist på pelarborr på blocket tror du det är lönt att köpa Boschen? Den verkar vara starkast av de billigare bänkmodellerna.
 
Testat batterivinkelslipen lite mer. Fungerar bra, oroväckande bra.
Hand håller en batterivinkelslip med synliga användningsspår nära en cykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.