Byggahus.se
D dibb skrev:
Han skrev 22 i första inlägget.
Jaha, men LG 380w så kan han ju få 8,4kw på taket
 
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hur många paneler skall du sätta?
D dibb skrev:
Han skrev 22 i första inlägget.
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jaha, men LG 380w så kan han ju få 8,4kw på taket
Du frågade efter antal paneler, inte något om styrkan?
 
D dibb skrev:
Du frågade efter antal paneler, inte något om styrkan?
22st x 380 = 8,4 kW istället för 6,6 :)
 
Mer och mer inne på samma, att bygga på 7kw på mark och slippa panelerna på nya huset samt plocka bort från garaget, som producerar dåligt, hur ligger priserna/watt med en större panel? Kollade på 280w från Evpower för 93$,
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Mer och mer inne på samma, att bygga på 7kw på mark och slippa panelerna på nya huset samt plocka bort från garaget, som producerar dåligt, hur ligger priserna/watt med en större panel? Kollade på 280w från Evpower för 93$,
LG Solar LG330N1C-V5 NeON 2
225,00 € st lägg på 3500kr på din totalsumma i frakt
 
Vart ifrån? Ovan priser är inkl frakt..

Söker en panel, helst monopanel som är prisvärd/watt..men även en 4kw växelriktare.
 
Så här fäste jag panelerna i ställningen. Notera att varje vinkelbeslag har en skruv som är väldigt svår att skruva ur för att göra livet lite jobbigare för tjuven;)
 
  • Träställning med fästa solpaneler och vinkelbeslag med extra skruv för säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel fastsatt med vinkelbeslag och skruvar på träställning, säkring med kablar synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert Kooijman och 5 till
  • Laddar…
Ser bra ut, jag orkar inte bry mig om stöldskyddet , Jag tänkte gräva ur och gjuta 5st plintar..

Måste vara bra att ha på marken med tanke på att snön kommer av fortare på våren, samt stt hålla dem snöfria och få lite vintersol..
 
Snyggt byggt! Inne på att bygga nått liknande!

Förstår jag dig rätt, att du alltså inte använde sedvanliga beslag för att fästa panelerna? Enbart dessa vinkeljärn? Hur fäste du dem mot panelen? (Jag är novis och har ännu inte sett en panel live och vet inte hur baksidan brukar vara utformad).

Sen undrar jag även om du har någon prisuppskattning för vad materialet för ställningen gick på?

Tack!

S Självbyggaren skrev:
Så här fäste jag panelerna i ställningen. Notera att varje vinkelbeslag har en skruv som är väldigt svår att skruva ur för att göra livet lite jobbigare för tjuven;)
 
Solpaneler monterade på träställningar i varierande vinklar på en öppen äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får väl bidra till tråden med min markanläggning. Har varit i drift i ett knappt år och ger ett bra utfall. Söderläge i Skåne kanske hjälper ;)

Jag har inget bra tak i söderläge, men gott om mark, och eftersom jag jobbar med montage av solanläggningar ville jag göra något eget. Det finns färdiga stativ i galvat stål, men det blir ganska dyrt och statiskt.

Jag gillar att testa olika lösningar, och satte först upp den stora, vinklingsbara strängen. Jag ställer om den 10° varje månad, det tar ett par minuter. 80° på vintern till 30° på sommaren. Lite klumpig konstruktion, men jag är ingen ingenjör direkt. Tyckte den gungade lite i vinden så slängde dit snedsträvorna som extra stöd. Stålstolpar hade varit en bättre idé...

Det tog tid (och en grävmaskin) att få upp den stora markställningen, så jag bytte taktik för den andra strängen. Ett mer vindpinat läge gjorde också att jag ville vara närmare marken. Den är också vinklingsbar, men nuvarande konstruktion tillåter bara en mindre skillnad mellan vinter och sommar. Den ger dock ström ändå :cool: Har planer på att göra om den lite, men har inte tagit mig tid.

Panelerna är fästa med den övre delen av ett vanligt Schletter-fäste som jag demonterade och drog fast med 6mm träskruv. Har klarat alla årstider utan problem, men kan behöva efterdras när trät rör sig.

Kul att se hur andra har gjort!
 
  • Gilla
Nicoline och 1 till
  • Laddar…
Hej alla,
bygger ni dessa anläggningar helt själva eller bygger ni bara ställningen och låter en firma göra resten? Jag vill bygga en markställning till mina paneler själv, men nu funderar jag på att göra ännu mer själv. Vad har ni att säga? Kan man fixa en anläggning själv?

/Mikael
 
M mhoglund skrev:
Hej alla,
bygger ni dessa anläggningar helt själva eller bygger ni bara ställningen och låter en firma göra resten? Jag vill bygga en markställning till mina paneler själv, men nu funderar jag på att göra ännu mer själv. Vad har ni att säga? Kan man fixa en anläggning själv?

/Mikael
Undrar också vad som gäller för avdrag osv om man gör det själv
 
M mhoglund skrev:
Undrar också vad som gäller för avdrag osv om man gör det själv
Ganska säker på att bidraget bara gäller det man tar hjälp med samt köper genom hantverkaren, tyvärr. På samma sätt som ROT-avdraget.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B
På gamla bidraget var det % på kostnaden, och man fick själv plocka ihop delarna och ansöka om bidrag. Nu är det ju rot, så då måste du ju känna nån elektriker eller snickare och köpa allt material via honom så all fakturering kommer från hantverkaren (som även måste fixa rotavdraget).
 
M Messier1994 skrev:
Ganska säker på att bidraget bara gäller det man tar hjälp med samt köper genom hantverkaren, tyvärr. På samma sätt som ROT-avdraget.
B BSOD skrev:
På gamla bidraget var det % på kostnaden, och man fick själv plocka ihop delarna och ansöka om bidrag. Nu är det ju rot, så då måste du ju känna nån elektriker eller snickare och köpa allt material via honom så all fakturering kommer från hantverkaren (som även måste fixa rotavdraget).
Suck då var det som jag trodde. Tack för svar !
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.