Byggahus.se
Har ett hus från 40 talet med trästomme och puts utvändigt. Kallvind med kutterspån som isolering. Taket har tegelpannor.
Det blir varmt inne nu när solen ligger på (inte så ovanligt) men även på kvällen när det blir riktigt svalt och skönt utomhus så hålls värmen väldigt länge inomhus. I höstas kunde det vara runt 30 grader inne vid 23-tiden trots att det sjunkit till 20-22 grader utvändigt.
Det hjälper väldigt lite att vädra, jag har ofta altandörren och något fönster stående på vid gavel hela kvällen. Så det är lagrad värme i väggar, tak eller annat som avger värme långt efter solen gått ned.

Någon som kan förklara för mig vad det är som lagrar värmen och om det finns något smart jag kan göra för att mildra effekten?

Jag vet att vinden är väldigt varm, även kvällstid, så det är väl en misstänkt. Skulle det hjälpa om jag vädrade ut den ordentligt på kvällstid? Vinden är inte tät alls, det är stora springor i takfoten som tillför frisk luft. Så det skulle inte vara något problem att montera en fläkt som trycker ut varm luft, men jag vet inte heller vad jag då drar in utifrån i större mängder än normalt...

Tacksam för tips.
 
Gamla hus är som du skriver ofta mer massiva och värmetröga. Men om du kyler ner det på natten tar det längre tid att bli varmt också.
 
Spånet håller värmen bra...
(Och allt annat i konstruktionen. Mycket massa = termiskt trögt hus)

Ska du få *huset* att vara svalt måste du se till att det inte värms upp först.
Att ventilera vinden kommer fungera sett utifrån den synvinkeln så länge det inte blir för varmt ute.
*Men* det skulle innebära att du forcerar stora mängder varm fuktig luft över kallare sågspån...
Det är då inte en fråga om, utan när du får problem.

Den rimligaste lösningen är nog att du investerar i AC till de rum du verkligen vill ha svala.
Om du håller de rummen rimligt nedkylda under dagen borde nätterna bli uthärdliga.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Just nu är det 26 grader inomhus, jag har haft 3 fönster vidöppna i någon timme och uteluften är ca 20 grader.
Det är en aning besvärande...

Har skjutit på planer för LLVP och FTX eftersom det är några andra strukturella saker som jag ville förändra först. Så just nu har jag bara ett portabelt AC aggregat och några fläktar att tillgå. Men jag ska försöka kyla rummen så mycket som möjligt under kvällen så kanske natten blir dräglig.
 
Att mäta är at veta. Köp en billig termometer med trådlös utedel och placera denna på vinden. Då kan du lätt mäta tempen där när du misstänker att vinden värmer upp resterande hus.
Kutterspån eller annat trämaterial har ingen större värmelagringskapacitet så det går bort.
Försök att skugga fönstren under dagen. Alla mörka ytor inomhus absorberar värme från solljus. Täck med vita lakan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Att mäta är at veta. Köp en billig termometer med trådlös utedel och placera denna på vinden. Då kan du lätt mäta tempen där när du misstänker att vinden värmer upp resterande hus.
Kutterspån eller annat trämaterial har ingen större värmelagringskapacitet så det går bort.
Försök att skugga fönstren under dagen. Alla mörka ytor inomhus absorberar värme från solljus. Täck med vita lakan.
Jag har länge funderat på att skaffa några trådlösa, eller till och med uppkopplade termometrar som kan rapportera in och bygga lite statistik. Det är kanske dags nu.
Tack för bra tips.

För övrigt har jag mörkbruna trägolv i hela våningen... så ja, de suger ju åt sig en hel del värme från solljuset.
 
Putsad fasad blir varm i solen, och eftersom ditt hus verkar ganska tunnt isolerat så kommer värmen in. I ett välisolerat hus kommer det inte så mycket värme genom vägg och tak utan mest genom solinstrålning på fönster.
 
Luften i ett normalt hus väger ca 300kg resten av huset bör väga minst 100-500 gånger så mycket beroende på konstruktion. Det gör att vädring tar en evinnerlig tid om du vill få ner temperaturen. Det absolut viktigaste är att själva huset aldrig får bli varmt. Det absolut viktigaste steget i det är att se till att solen aldrig skiner in i huset.

Yttemperaturen i direkt solljus är kan vara upp mot 60 grader eller mer när det gassar på. Därför måste du se till att dra ner markiser och persienner samt dra för gardiner. Annars kommer den hettan byggas upp och lagras i alla byggnadsdelar av huset. Det absolut bästa är ju att ha en markis som håller all värme på utsidan av huset men om det inte finns så funkar persienner och gardiner bra det med.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Yttemperaturen i direkt solljus är kan vara upp mot 60 grader eller mer när det gassar på. Därför måste du se till att dra ner markiser och persienner samt dra för gardiner. Annars kommer den hettan byggas upp och lagras i alla byggnadsdelar av huset. Det absolut bästa är ju att ha en markis som håller all värme på utsidan av huset men om det inte finns så funkar persienner och gardiner bra det med.
Hmm, bra saker att tänka på. Det är som varmast i tre olika rum,
Sovrum 1: Stora fönster med persienner
Sovrum 2: Ett fönster med vit rullgardin
Vardagsrum, 1 stort fönster med markis på utsidan, en altandörr (halv) och ett fönster som är utan något instrålningsskydd.


Någon som har tips på trådlösa/uppkopplade termometrar där jag kan spara värden över tid?
Jag har googlat lite och de jag hittat med den kapabiliteten kostar runt 700kr per givare och då springer det iväg lite eftersom jag skulle vilja mäta minst 2 rum, vind, utomhus och kanske källare eller krypgrund också.
Svårt att veta om de är bra också, tar gärna tips från någon som testat och är nöjd med något märke.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att ventilera vinden kommer fungera sett utifrån den synvinkeln så länge det inte blir för varmt ute.
*Men* det skulle innebära att du forcerar stora mängder varm fuktig luft över kallare sågspån...
Det är då inte en fråga om, utan när du får problem.
Jag förstår vad du säger men är det inte det omvända nu under sommaren. Det är ju varm luft som värms av solstrålning på taket och spånet är kallare och värms upp av den varma luften. Det blir lätt över 50 grader där uppe.
Sedan om man ventilerar så tar man in kallare luft utifrån (20-25 grader) som borde vara rätt torr om det inte regnar?
Eller tänker jag fel?

Det kan ju vara andra saker som följer med luften också, pollen, föroreningar och diverse sporer.
 
Ett hus kan väl inte lagra för mycket energi. Det gäller bara att jobba med huset. Ett trögt hus kan du relativt enkelt håla svalt genom att styra när du vädrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.