Byggahus.se
Snickare målare mf, får jobba på att få till ett skyddsråd likt de elektrikerna har. Det skulle få upp deras löner!
 
Ser alla ut som bra löner tycker jag.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hoppsan, inga dåliga löner direkt. Tjänar mer än de flesta med utbildning från högskolan, ex. lärare, sjuksköterska, poliser. Lite småjobb på sidan så är man uppe i samma nivåer som civilekonomer och ingenjörer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag är ingenjör (civil-) och önskar jag tjänade som en elektriker......
 
  • Gilla
snowjim och 5 till
  • Laddar…
VVS lärlingstid är inte 8500 timmar
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E exxy19 skrev:
Jag är ingenjör (civil-) och önskar jag tjänade som en elektriker......
Då har du bra betalt, jag tjänar betydligt mindre
 
Hehe
Löner nästan som neurokirurg fast hamn måste komma till jobbet på egen bekostnad.Och ingen firmabil,inte.
Detta pga. facklig tjafs.Importera hantverkare från Ukraina då kommer priser att halveras med bibehållen dålig kvalitet.
Försök även att importera neurokirurger HeHe
 
  • Gilla
Admu
  • Laddar…
D dast skrev:
Hoppsan, inga dåliga löner direkt. Tjänar mer än de flesta med utbildning från högskolan, ex. lärare, sjuksköterska, poliser. Lite småjobb på sidan så är man uppe i samma nivåer som civilekonomer och ingenjörer.
Detta är snittlöner. Har du koll på snittlönerna för ovan nämna yrken?
Tittade på statistik på scb och både sjuksköterska, polis och lärare (undantag förskolelärare) hade ungefär samma eller bättre snittlön än hantverkaryrken (bortsett från elektriker)

Tror det liksom är ett mantra folk upprepar att dessa yrken har dåligt betalt. Det stämmer inte alltid längre (även om det finns individer som tjänar dåligt och ingånglönen kan vara låg) då löneutvecklingen varit bra senaste åren.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
M Mixi skrev:
Detta är snittlöner. Har du koll på snittlönerna för ovan nämna yrken?
Tittade på statistik på scb och både sjuksköterska, polis och lärare (undantag förskolelärare) hade ungefär samma eller bättre snittlön än hantverkaryrken (bortsett från elektriker)

Tror det liksom är ett mantra folk upprepar att dessa yrken har dåligt betalt. Det stämmer inte alltid längre (även om det finns individer som tjänar dåligt och ingånglönen kan vara låg) då löneutvecklingen varit bra senaste åren.
Högskoleingenjör strax över 40k om man får tro sveriges ingenjörers hemsida. Tänk på att lärare/sjuksköterska/ingenjör kräver 3-4 års utbildning, vilket ger runt en miljon att ta igen i inkomst när man börjar jobba.

Rent ekonomiskt verkar elektriker vara ett bättre val, har man dessutom "lagom" moral kan man nog göra en extra hacka på sidan av.

Som du skriver, hantverkare är inte några låglöneyrken.
 
J
D dast skrev:
Hoppsan, inga dåliga löner direkt. Tjänar mer än de flesta med utbildning från högskolan, ex. lärare, sjuksköterska, poliser. Lite småjobb på sidan så är man uppe i samma nivåer som civilekonomer och ingenjörer.
Så dom 2-3 åren man går och utbildar sig (lärlingstid) går inte jämnföra med att läsa böcker på högskola? Ska vi införa att man läser sig till ett praktiskt yrke ?
 
  • Gilla
Olsbx och 4 till
  • Laddar…
J jonfre89 skrev:
Så dom 2-3 åren man går och utbildar sig (lärlingstid) går inte jämnföra med att läsa böcker på högskola? Ska vi införa att man läser sig till ett praktiskt yrke ?
Den stora skillnaden är väl att man har betalt som lärling. När man går på högskola får man visserligen bidrag, men det räcker inte långt.

För övrigt trodde jag snittlönerna skulle vara högre faktiskt. Sen trodde jag nog VVS:are var de mest välbetalda av hantverkaryrkena.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Fadai
J jonfre89 skrev:
Så dom 2-3 åren man går och utbildar sig (lärlingstid) går inte jämföra med att läsa böcker på högskola? Ska vi införa att man läser sig till ett praktiskt yrke ?
Lugn, du läste nog lite slarvigt. Ingen har påstått det.Skillnaden är ju att en lärling har inkomst medan den som går på högskola oftast lever på studielån, som ju ska betalas tillbaka sen.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
D dast skrev:
Högskoleingenjör strax över 40k om man får tro sveriges ingenjörers hemsida. Tänk på att lärare/sjuksköterska/ingenjör kräver 3-4 års utbildning, vilket ger runt en miljon att ta igen i inkomst när man börjar jobba.

Rent ekonomiskt verkar elektriker vara ett bättre val, har man dessutom "lagom" moral kan man nog göra en extra hacka på sidan av.

Som du skriver, hantverkare är inte några låglöneyrken.
Tror absolut elektriker är ett bra val ekonomiskt. Och även övriga hantverkaryrken, ffa om man läser på gymnasiet. Men man ska inte tro att alla lärare och poliser går runt och tjänar 25.000 (även om det kan vara ingångslön). Sen ska man även väga in andra aspekter såsom hur det påverkar ens kropp, hur kul/utmanande det är etc. Tror en stor anledningen att många läser vidare är för att få en roligt/utvecklande jobb och inte det som ger bäst ekonomiska förutsättningar.

(Som kuriosa kan nämnas att min syster är lärare åk 1-3 och har efter ca 5 år i yrket 41.000 i lön. Och det är inte exceptionellt på något sätt utan i nivå med eller möjligtvis något över hennes kollegor/kompisar med samma erfarenhet. Detta i Sthlm - mindre ställen har lägre lön)
 
  • Gilla
Smurfen1337 och 2 till
  • Laddar…
J
Fadai Fadai skrev:
Lugn, du läste nog lite slarvigt. Ingen har påstått det.Skillnaden är ju att en lärling har inkomst medan den som går på högskola oftast lever på studielån, som ju ska betalas tillbaka sen.
Hela byggbranschen bygger på att någonting ska produceras. Så om man producerar samtidigt som man lär sig borde man ju få betalt för det med sålänge resultatet är godkänt. Vilket också skattas som samhället tar del av.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.