Byggahus.se
Byurn Byurn skrev:
Skön timing så här i tider av bevattningsförbud :D
Ja om man vill lägga den begränsade resurs som vattnet är på gräsmattor..... Är man ju rätt prioriteringsutmanad.

Egen brunn = Grundvattnet är en begränsad resurs som fylls på sakta (Undantaget är väl om man som mig har en gammal grävd brunn som i princip nu fylls av ytvatten som man rätt samvetsfritt kan använda)
Kommunalt vatten = kräver energi för att behandla och hantera. Och i de flesta fall tas det ur reservoarer med begränsad kapacitet.

Jag som är rätt less på klimatångesten skulle våga säga att vattna gräsmattor är det som jag reagerar mest mot (om man inte sått nytt). Använda något så viktigt som färskvatten till gräs....
 
Redigerat:
  • Gilla
TottoGBG och 1 till
  • Laddar…
Du får inte ångest att kontaminera grundvattnet genom att låta ytvattnet ta sig ner där ofiltrerat genom din brunn?
 
Appendix Appendix skrev:
Ja om man vill lägga den begränsade resurs som vattnet är på gräsmattor..... Är man ju rätt prioriteringsutmanad.

Egen brunn = Grundvattnet är en begränsad resurs som fylls på sakta (Undantaget är väl om man som mig har en gammal grävd brunn som i princip nu fylls av ytvatten som man rätt samvetsfritt kan använda)
Kommunalt vatten = kräver energi för att behandla och hantera. Och i de flesta fall tas det ur reservoarer med begränsad kapacitet.

Jag som är rätt less på klimatångesten skulle våga säga att vattna gräsmattor är det som jag reagerar mest mot (om man inte sått nytt). Använda något så viktigt som färskvatten till gräs....
Bor i Västerås, vi tar dricksvatten från Mälaren och jag har än så länge inte sett botten på sjön. Problemet ligger i så fall på reningsverken som inte hinner med då vi har ökat befolkningen med en halv miljon i landet under väldigt kort tid.
 
  • Gilla
least och 3 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Bor i Västerås, vi tar dricksvatten från Mälaren och jag har än så länge inte sett botten på sjön. Problemet ligger i så fall på reningsverken som inte hinner med då vi har ökat befolkningen med en halv miljon i landet under väldigt kort tid.
T.o.m. högvatten i Mälaren... Jag suger vattnet direkt ur Mälaren, men i fjol var det ca. 30 cm lågvatten i augusti så det försvinner därifrån också.

Problemet är vatten rening av vatten så hade jag bara färskvatten via kommunala att tillgå skulle jag bara vattna det som absolut behövs...
 
Äntligen återinstallerat min pumpautomat som tar vatten från en å. Nu kan jag vattna så mycket jag vill utan tanke på kostnad eller miljö. Ja jo det skulle vara elen för att driva pumpen då ;-)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du får inte ångest att kontaminera grundvattnet genom att låta ytvattnet ta sig ner där ofiltrerat genom din brunn?
Källa på det?
 
[URL]https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2019/juni/grundvattennivaer-manadsskiftet-majjuni/?acceptCookies=true[/URL]

Tycker det är rätt kul att de som vill bygga bevattningsanläggningar blev så kränkta att jag påpekade hur dumt det är att vattna gräsmattor att mitt inlägg fick en egen tråd.

Jag tror klimatdebatten lätt blir enkelsidig om man bara är alarmist. Men att bygga bevattningsanläggningar för gräsmatta och använda dricksvatten för att vattna den är.... definitionen av egoism. Man gör det som är bäst för sig själv oavsett om det skadar andra

https://sv.wikipedia.org/wiki/Etisk_egoism
 
  • Gilla
Darling McFluff och 4 till
  • Laddar…
Ovattenad, satt gräsmatta med längre gräs framför gul husvägg och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser för övrigt en ovattnat gräsmatta ut i Sthlm just nu :)

Klipper man den inte så kort så tål den mer.

Å andra sidan ska den klippas i veckan. Nu kommer den tåla torkan i sommaren bättre utan att jag använder dricksvatten för bevattning :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
JanneJanne123
Appendix Appendix skrev:
[länk]

Tycker det är rätt kul att de som vill bygga bevattningsanläggningar blev så kränkta att jag påpekade hur dumt det är att vattna gräsmattor att mitt inlägg fick en egen tråd.

Jag tror klimatdebatten lätt blir enkelsidig om man bara är alarmist. Men att bygga bevattningsanläggningar för gräsmatta och använda dricksvatten för att vattna den är.... definitionen av egoism. Man gör det som är bäst för sig själv oavsett om det skadar andra

[länk]
Jag vet inte om jag i grunden tycker olika än du, men gör du det inte lite enkelt för dig när du pekar ut just gräsbevattning som huvudmåltavla? Gissar att du själv spolar toaletten med dricksvatten och kanske duschar någon minut mer än vad som egentligen behövs ur hygiensynpunkt. Är inte det egoism?
 
  • Gilla
least och 2 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Problemet ligger i så fall på reningsverken som inte hinner med då vi har ökat befolkningen med en halv miljon i landet under väldigt kort tid.
Precis, det hör man aldrig något om. Otippat att polis, vård, skola och även dricksvatten får svårt att anpassa sig när man lockar hit 1 miljon människor, de flesta utan utbildning, på 10 år....
 
N Noseone skrev:
Precis, det hör man aldrig något om. Otippat att polis, vård, skola och även dricksvatten får svårt att anpassa sig när man lockar hit 1 miljon människor, de flesta utan utbildning, på 10 år....
För mycket folk under kort tid och dessutom utan utbildning. Tror inte det kommer rädda våra pensioner heller som politikerna lovat.

Klart att vissa delar inte hinner med i ökningen då Sverige inte är kända för snabba beslut.

Som exempel så var jag och pratade med en arbetsgivare direkt när jag slutat gymnasiet -92. Jag bodde då i närheten av Forsmarks kärnkraftverk.
Arbetsgivaren sa då ”Just nu är det lite dåligt med jobb men så fort vi får slutförvaret av kärnbränsle i Forsmark så kommer jag behöva hur mycket folk som helst”
Nu, efter drygt 25 år så är det beslutat att slutförvaret kan läggas i Forsmark men då man inte är 100% säkra på funktionen med kopparkapslar så har man inte satt spaden i marken. Jag gissar på att den utredningen kommer ta minst 10 år till.
Så nej, Sverige är inte så snabba med besluten
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Precis, det hör man aldrig något om. Otippat att polis, vård, skola och även dricksvatten får svårt att anpassa sig när man lockar hit 1 miljon människor, de flesta utan utbildning, på 10 år....
Oavsett om man är utbildad eller outbildad dricker man nog ungefär lika mycket, och duschar ungefär lika mycket. Kanske den högutbildade bygger en pool eller duschar en halvtimme om dagen och förbrukar aningen mer dricksvatten, vem vet :)
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Äntligen återinstallerat min pumpautomat som tar vatten från en å. Nu kan jag vattna så mycket jag vill utan tanke på kostnad eller miljö. Ja jo det skulle vara elen för att driva pumpen då ;-)
Är ju lika smart argument vissa politiker har.

I en stor grann kommun tror dom vätten har oändligt med vatten. Så där fick som vattna hur som ville.

Nej klipp av deras vattenförsörjning , bönder får ju knappt ta vatten i närliggande vattendrag (om man inte bor nära vättern).

Så din gräsmatta är viktigare än mat på bordet?
 
B Broken arrow skrev:
Är ju lika smart argument vissa politiker har.

I en stor grann kommun tror dom vätten har oändligt med vatten. Så där fick som vattna hur som ville.

Nej klipp av deras vattenförsörjning , bönder får ju knappt ta vatten i närliggande vattendrag (om man inte bor nära vättern).

Så din gräsmatta är viktigare än mat på bordet?
Förstår din tanke men det gäller inte här då nedströms ca 1 km är Östersjön och den lär knappast påverkas av min eller mina 120 000 grannars förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.