Byggahus.se
Sågat! Uppställda sågade träplankor i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller i sågade träbitar för att visa hur de tar mindre plats efter finfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågade träbitar och en måttband på ett betonggolv, fot i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdelade träbitar och sågspån på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte helt enkelt att virket tar mindre plats om man finfördelar det lite..
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Sågat!

Upptäckte helt enkelt att virket tar mindre plats om man finfördelar det lite..
Tror du har fel där. En perfekt kub av trä måste vara den med minst luft. Ser ju ut att vara stjälpt mått på sista bilden. Så det är bara att börja göra din egen variant av 3D-pussel! Tror att även det kräver en del sågning så det är bra att du tränat:).
 
Rickard.
Prototypat lite verktygsförvaring. Fick några pallådor/fraktlådor av min "svärmor" (ogift) och föll direkt för utseendet och tänkte att dom på något sätt skulle bli en del av den permanent verktygsförvaringen. Detta slängde jag ihop ikväll och ska sova på saken om det är rätt väg att gå och värt att slutföra.
Hemmagjord verktygsförvaring av trä med en pallåda/fraktlåda, i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord verktygsförvaring av pallådor på en arbetsbock i en verkstad med spillvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virket är 100% spillbitar av panel så finishen kommer bli där efter men det duger för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle flytta omkring en massa saker men ville göra något roligare... Min första riktiga sak jag svarvar och helt oplanerat så jag får ta bättre material nästa gång.
Handgjord träknopp svarvad i trä och behandlad med linoljevax, ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade att smörja in med en hemgjord (inte av mig) linoljevax.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
O OverAndOut skrev:
Tror du har fel där. En perfekt kub av trä måste vara den med minst luft. Ser ju ut att vara stjälpt mått på sista bilden. Så det är bara att börja göra din egen variant av 3D-pussel! Tror att även det kräver en del sågning så det är bra att du tränat:).
Nej en perfekt glob är den med minst yta.
 
Gjort bänskivor. Tre stycken i körsbär till enkollega, en i ask till en annan kollega och en i ek till mig själv. Jag är allergisk till de stavlimmade bänkskivorna som finns i handeln.

Träbänkskivor i körsbär, ask och ek som kläms fast under bearbetning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stavlaminerad bänkskiva i ljus trä på en arbetsbänk med hyvel och sandpappersrullar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lång bänkskiva i ljust trämaterial placerad i en verkstad, med verktyg upphängda på väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag håller på att renovera en flygel hemma. Tanken är att vi ska kunna hyra ut den efter sommaren. Så hann med lite där också.

Ett kök under renovering med grå skåp och träbänkskiva i ek, vita kakelplattor och installerade vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 15 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nej en perfekt glob är den med minst yta.
Kuber tar mindre plats om man staplar flera.
 
  • Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Bara för jag hatar att ligga under bilar så har jag hittat väldigt många svepskäl för att inte slutföra bytet av växellåda på Dodgen.
Men idag tänkte jag ta ett ryck och dra åt turbinen, hänga upp startmotor mm.
Det gick sådär bra, notera gärna det avbrutna borret...
Man blir tydligen väldigt stark när man spretar med alla kroppsdelar åt varsitt håll för att lyckas dra, hålla emot och samtidigt spänna fast sig själv så man inte åker undan :rofl:
 
  • Närbild på en växellådas zahnrad med ett avbrutet borr fast i centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en persons smutsiga hand som håller ett avbrutet bor i två delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
katos katos skrev:
Gjort bänskivor. Tre stycken i körsbär till enkollega, en i ask till en annan kollega och en i ek till mig själv. Jag är allergisk till de stavlimmade bänkskivorna som finns i handeln.

[bild]

[bild]
[bild]

Jag håller på att renovera en flygel hemma. Tanken är att vi ska kunna hyra ut den efter sommaren. Så hann med lite där också.

[bild]
Snyggt!

Är du nöjd med Planopressen?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Snyggt!

Är du nöjd med Planopressen?
Nej inte direkt. Men det har mest med att jag har den monterad som jag har. Den ska väl stå på marken. Den tar lite för lång tid att ställa in också.

Den gör sitt jobb men skulle vilja ha något mer stadigt.
 
Microkatten
Riktat ask till ett litet skåp med skrubbhyvel samt nr 5 & nr 7. Dessutom slapp jag betala inträde till ett gym...:sweat::sweat::strong:
Hyvlat askträ på arbetsbänk med snickerihyvlar och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvlade askträbrädor staplade på en hylla i en verkstad, förberedda för snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Är du nöjd med Planopressen?
Använder Plano en del och har synpunkter.

Själva pressarna är bra. Tillbehören är bara krångliga. Skenan som sitter på väggen är mest till besvär. Som sades tar det onödigt lång tid att ställa in. För länge sedan testade jag hela kitet och kastade ut skenan. Tillverkade enkla hakar istället. Finns ingen anledning att ha pressarna fixerade i höjdled. Det är planhyvlingen av ämnena som gör fogen rak. Inte försök att fixera.

Två bräder i lod ovanför varandra fästs en bit från vägg. Längden tillräcklig för det ni brukar limma.
En hake av t ex plyfa håller upp den ena profilen.
Den andra förses med ett ben så att den är någon/några mm under den första skenan.
Skiss av Plano press med modifierad upphängning och hemmagjorda fästen för snabbare användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höjden avpassas så att det går att använda de knektar ni har.
Använd två, max tre, Plano. Sätt resten av fogen med vanliga knektar. Går mycket fortare.

Fördelen med Plano är att de pressar från fyra håll. Man slipper meka med tejpade lister för att hindra grejerna att glida. Det går det också. Plano gör det bara snabbare.

En sak till. Rattarna på plano tycker jag är i vägen när jag sätter knektar. Jag tar bort dem och drar Plano med en lös nyckel istället. Då tar de mindre plats när de inte används också.

Mvh Findus
 
  • Gilla
pleqtiz och 3 till
  • Laddar…
T Tykon skrev:
Bara för jag hatar att ligga under bilar så har jag hittat väldigt många svepskäl för att inte slutföra bytet av växellåda på Dodgen.
Men idag tänkte jag ta ett ryck och dra åt turbinen, hänga upp startmotor mm.
Det gick sådär bra, notera gärna det avbrutna borret...
Man blir tydligen väldigt stark när man spretar med alla kroppsdelar åt varsitt håll för att lyckas dra, hålla emot och samtidigt spänna fast sig själv så man inte åker undan :rofl:
Skönt med fler steg framåt än bakåt iaf.
 
Så vardagligt att jag tvekar att posta, men ändå...

Skärbrädan var i stort sett slut på ena sidan men eftersom de är liksidiga så bestämde jag mig för att snåla lite och vända på den. I ytterkant satt ett litet fult handtag som dessutom var helt onödigt då skärbrädan har en slags "push to open-funktion".

Sålunda sågade jag bort drygt 30 mm i framkant av skärbrädan och ersatte det med en massiv eklist med något överformat i alla riktningar. Kanterna jämnade jag i justersågen (de är fanerade så nu är det nog inte mer än 0,2 - 0,5 mm fanér kvar). Över- och undersida slipades ner med excenterslip till exakt jämn nivå.

På undersidan fräste jag in ett fingergrepp som "mjukades upp" med lite handslipning.
Och här här slutresultatet:

Renoverad skärbräda av trä med slipad ovansida och ny eklist längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovansidan, slipad och oljad med paraffinolja.

Renoverad skärbräda med ny eklist och inslipat fingergrepp, slipad och oljad yta, detaljvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersidan med fingergreppet.

Nästan lite löjligt men det är en så "go känsla" att använda skärbrädan nu. Om jag drar naglarna över limskarvarna känns de inte och fingergreppet är bara mjukt och skönt. Jag reagerar på det varje gång jag använder skärbrädan.

Det är ingen stor sak och inte ett komplicerat jobb men det ger ändå en slags glädje i det dagliga användandet.
Någon form av kvalitetskänsla och det är absolut njutbart.

Tramsigt, men ändå till glädje...
//Ronnie
 
  • Gilla
VidarH och 14 till
  • Laddar…
Det där blev snyggt Ronnie!

Jag tycker att iden med den här tråden borde vara just ”Vad har du gjort med verktyg och maskiner i dag?”, utan något prestationsångest eller så. Det finns ju en annan tråd för det ju:D
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.