Byggahus.se
MrPlow
Jag hade nog gjort om hela toalettutrymmet...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Kapar lite.
Om man har 9.5 cm från centrum till vägg så bör alltså 6270 passa om än lite tight? Och om jag läser rätt så bör då även 6260 och 6860 passa?
 
J
Hamnade själv i samma situation nu på extratoaletten och köpte en spira med öppet vattenlås.
Modellen med öppet vattenlås verkar inte ha den där fästplattan jag nämnde tidigare, utan denna fäster man med de synliga skruvhålen.
Ska försöka ta lite mått när jag monterar den i helgen.

Toalettstol med öppet vattenlås och synliga skruvhål vid fästpunkt på ett badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ett tips till er med ifö-stolar, använd inte cillit bang på spolknappen! All plast ovanför vattenbehållaren var sönderfrätt i cisternern på vår cera. Vår rörmokare hade sett det flera gånger hos folk som använde cillit bang på hela stolen.
 
M MrBoes skrev:
Kapar lite.
Om man har 9.5 cm från centrum till vägg så bör alltså 6270 passa om än lite tight? Och om jag läser rätt så bör då även 6260 och 6860 passa?
Jag har en 6860 på lilla toan med ca 115mm cc rör till vägg och det är tajt! Kan ta en bild :)
 
M MrBoes skrev:
Kapar lite.
Om man har 9.5 cm från centrum till vägg så bör alltså 6270 passa om än lite tight? Och om jag läser rätt så bör då även 6260 och 6860 passa?
Trångt utrymme mellan badkarsida och vägg med synlig röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cabaooman Cabaooman skrev:
Kanske en dum fråga, vi har en gammal Gustavsberg-toa som är skruvad i golvet idag. Är det alltid samma bultavstånd på toaletter så vi kan swoppa till den nya smidigt?
Limma fast den med silikon! Som Micke skriver:
M m-i-c-k-e skrev:
Måste vara bättre att sätta igen de gamla hålen och limma den nya stolen då man idag inte får göra hål i tätskiktet på golv?
För övrigt har jag läst att man alltid skall ha locket stängt när man spolar.
För det stänker upp små osynliga droppar (med jag vill inte veta vad),
som sprids ut på golv och mattstumpar. Usch!
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Tack!

Jäsiken, ser riktigt tight ut, jag har en sockel som bygger ca 1 cm också, tar jag bort den hamnar jag på runt 10.5 cm, och om jag ser rätt på din bild så kommer toan nästan hamna dikt an väggen. Jobbigt beslut det här blev.
 
Jag har nog ca 1-2 cm tillgodo, plastkåpan bakom luras lite och hade jag tsgit bort den så hade jag nog haft ytterligare 5mm luft bakom stolen :)

Sen är jag lite osäker på avståndet till avloppet, jag vet att det var 6cm men kommer inte ihåg om det var 6cm före jag satte kakel eller efter :crysmile:
 
  • Gilla
Pettz
  • Laddar…
Haha ok. Jag tror att jagdrar en chansning och beställer en 6860, såg en ritning nyss där det stod att från centrum av rör till ytterkant av toa så är det 70 mm, det blir vad det blir helt enkelt :)
 
M MrBoes skrev:
Haha ok. Jag tror att jagdrar en chansning och beställer en 6860, såg en ritning nyss där det stod att från centrum av rör till ytterkant av toa så är det 70 mm, det blir vad det blir helt enkelt :)
Stämmer! Är samma på både 6260 o 6860 om jag inte minns fel. Stolen på bilden är en 6260 och inte en 6860 som jag råkade skriva! Där uppe har jag däremot en 6860:crysmile:
 
Åhå! Nöjd med 6260?
Funderar på en sådan också men tänker att de där med spolkant borttagen är en onödig future.
 
M MrBoes skrev:
Åhå! Nöjd med 6260?
Funderar på en sådan också men tänker att de där med spolkant borttagen är en onödig future.
Jag är nöjd med båda, framförallt gillar jag fresh grejen som båda har.

Hade jag valt idag så hade jag satt en 6860 där nere också, mest pga att det är bättre tryck i den när man spolar! Det med stänk har jag upplevt lite om man har hela sitsen uppfälld och en nackdel är att det blir stänk under ringen mer frekvent än på 6260 som har spolkant. Ser det dock som en petitess jämför med att behöva lyfta bort wcn 2ggr om året som jag får göra med 6260n för det blir stopp i avloppet:crysmile: tror jag hade kunnat halvera antalet ingrepp med en 6860 och eliminerat de helt om jag hade bytt ut den jäkla avloppsböjen (y)
 
Vi har en 6260, mycket lättare att rengöra där äckelpäckel hamnar.
När vi gör om nästa badrum till hösten så blir det en likadan stol där.
 
Eftersom jag är en bajsare av rang så låter 6860 som det självklara valet! Har hört just de där med taskig spolning tidigare på 6260 men ville inte riktigt tro på det. Tackar för bra input.
 
Själv kör jag 6240 och är skitnöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.