Byggahus.se

IFÖ spira rimfree är den bra?

1. Cabaooman
    Medlem Nivå 4
    Dags att köpa två nya muggar. IFÖ har alltid känts som en personlig favorit. Såg att de börjat sälja ”rimfree-a” stolar nu som löser en av de svårstädade utrymmena. Är det bra kan jag tänka mig att det sätter den nya standarden för toastolar i landet.

Har inte lyckats hittat några recensioner eller åsikter om tekniken än. Är det för nytt/en fluga/dåligt i praktiken? Någon som hunnit testa och kan dela några åsikter?

2. MrPlow
    Medlem Nivå 6
    Har både och. Funkar fint.

Löser väl ett problem som inte riktigt finns?

3. B
    Allvetare · Nivå 7
    Har sådana på jobbet och de sköter sitt jobb.
    Är endast vid rengöring man märker någon skillnad.

4. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Jag fick höra av rörläggaren att nackdelen med dem är att man måste stänga locket innan spolning för det annars lätt stänker över, men har dock inte provat själv.

5. MrPlow
    Medlem Nivå 6
    Funkar bra att spola med öppet lock kan jag intyga.

6. S
    Medlem · Nivå 5
    Vi har nyligen bytt våra wc stolar till ifö spira rimfree och dom spolar skitbra inget skvätt över kanten med öppet lock och jag tycker den spolar jämnare över hela wc stolen.

7. B
    Allvetare · Nivå 7
    Samma här har aldrig sett att den spottat över kanten.

Enda negativa med spira är den medföljande mjuksitsen. Fästet är väldigt svagt och släpper/går sönder. Detta iaf på toaletten på jobbet.

8. MrPlow
    Medlem Nivå 6
    Den hårda sitsen är ganska smal och passar inte feta rövar. Men det känns som bra kvalitét.

9. Cabaooman
    Medlem Nivå 4
    Stort tack för alla svar!

Kanske en dum fråga, vi har en gammal Gustavsberg-toa som är skruvad i golvet idag. Är det alltid samma bultavstånd på toaletter så vi kan swoppa till den nya smidigt?

10. M
    Medlem Nivå 2
    Funkar kanon. Var först skeptisk men är mycket nöjd. Känns mycket mer hygienisk.
    Måste vara bättre att sätta igen de gamla hålen och limma den nya stolen då man idag inte får göra hål i tätskiktet på golv?

11. Cabaooman
    Medlem Nivå 4
    Tittar på den gamla toastolen och inser att jag har i princip 0 avstånd till väggen med avloppet. Det är källare under så en lösning är att göra ett stambyte sista 40cm men det är ganska mycket rör och krabb i vägen.

En annan lösning är att köpa en variant av toastol som är anpassad för denna typ av gjutjärnsrör.

Hade ni tagit fram hammarborren direkt?

PS. Det är det högra röret som går rakt upp i toastolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DF91A5FA-C7D8-4AA4-8276-1619C7F65F1F.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F80AB608-310E-4AC9-AF64-F9580331D30C.jpeg

12. A
    Husägare Nivå 5
    Där får du aldrig dit en Spira :)

Jag personligen hade flyttat rören, men det medför ju en del problem med tätskikt..

13. Cabaooman
    Medlem Nivå 4
  14. A
    Husägare Nivå 5
    Det kanske kan funka.
    Vad står det i manualen till en sån om avstånd osv?

15. J
    Husägare Nivå 8
    Angående skruvhål vill jag minnas att man först skruvade fast ett plåtfäste som man sen skruvade stolen i.
    Det vill säga skruvhålen som syns går till fästet medans skruvarna som går i golvet är mitt under wc-stol.
    Så det är ju inte så troligt att det skulle vara samma som din gamla.

100mm från vägg till centrum på röret är minimum enligt anvsningarna, men enligt deras dxf-ritningar är där då 27mm tillgodo mellan vägg och stol.
    Vet dock inte vad dom har för toleranser vid tillverkningen. Finns antagligen en anledning till att det är MINST 100mm som gäller?

• Laddar…