Byggahus.se
hsd hsd skrev:
Nej det är inte smart, det kan vara en oerhörd värmeutveckling i en nerledare det är därför dn ska monteras på distanser
Men det minskar åtminstone risken för att folk använder åskledaren för att klättra upp på taket.
 
Dheri Dheri skrev:
Men det minskar åtminstone risken för att folk använder åskledaren för att klättra upp på taket.
Jo, men om det gör att åskledaren inte fungerar så kan man ju lika gärna skippa den i så fall... (Det rör sig om vuxna studenter, inte barn, så vill de upp på taken, så kommer de upp på taken. ;))
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
"Har ni åskledare?", "Nej, men vi har blixtlås!"

Tagen på en skola:
[bild]

Mitt i bilden så ser man alltså att nedledaren går in i ett rör, bakom fasaden för att komma ut precis ovanför buskarna. Jag är ingen expert på åskledare, men ni som är det; kan det verkligen fungera?

Och är det smart att leda in blixten innanför fasaden, särskilt som denna ju är av metall och borde fungera ganska bra med en nedledare som låg utanpå?
Vad är det på bilden du tänker dig gör att det inte fungerar? Ser inte direkt konstigt eller anmärkningsvärt ut, provklämma vid nedre utlopp innan det går ner mot underjordiska delar. Att det dras inom fasader eller i schakt inne tex för hissar osv i denna typ av byggnader är inget ovanligt sätt.
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är det på bilden du tänker dig gör att det inte fungerar? Ser inte direkt konstigt eller anmärkningsvärt ut, provklämma vid nedre utlopp innan det går ner mot underjordiska delar. Att det dras inom fasader eller i schakt inne tex för hissar osv i denna typ av byggnader är inget ovanligt sätt.
Där ser man. Jag tänker att blixten hoppar över vid den skarpa böjen och går i fasaden; eller att så mycket energi frigörs innanför panelen att det uppstår en brandrisk.

Jag har iaf aldrig sett det förut, men jag har iofs inte tittat så noga.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Där ser man. Jag tänker att blixten hoppar över vid den skarpa böjen och går i fasaden; eller att så mycket energi frigörs innanför panelen att det uppstår en brandrisk.

Jag har iaf aldrig sett det förut, men jag har iofs inte tittat så noga.
Visst är det onödigt just på din bild där man enkelt kunde följt skarven för plåtpanelerna neråt så även ev estetik inte direkt blivit lidande. Men i övrigt som sagt inte direkt något fel eller avvikande från hur det många gånger utförs, just brandrisk får man anta är bedömd och hanterad på ett sånt bygge.
 
Utledaren ur väggen nere vid buskaget är ännu skarpare, en 90 graders vinkel.
Spetsverkan kommer att göra att det slår ut en rejäl ljusbåge där.
 
Jag skulle säga att så där ser det ut för att ingen har konstruerat åskskyddet och att det är sällsynt med direktnedslag varför garantitiden helt säkert hunnit gå ut och installatören därmed inte behöver stå som ansvarig när nått händer.

Vackert var det då inte, och utan att veta helt hur det ser ut så kan det vara så att det inte följer en eller flera av rekommendationerna i standarden. Systemet verkar vara en blandning av ett isolerat och oisolerat system. Förhoppningsvis är dock avståndet mellan röret och takledaren så stort att plåten inte kommer att tryckas bort av ett åsknedslag.
 
JanneJanne123
På restaurang i centrala Stockholm på ca 1.5m höjd: Ventilationsrör och exponerade elektriska kablar i ett hål i väggen på en restaurang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att kunna vara till ett brandspjäll dessutom?
Just resturanger verkar ha en särställning när det gäller risiga elkopplingar?
 
Mikael_L
Ja det kan faktiskt vara lite av varje, den där kopplingen.
2st EKK, tyder ju förvisso på starkström, men det kan som Fotografen antyder vara en siox-slinga till t.ex. brandspjäll.
Jag själv brukar välja EXQ till sådan, då kravet är min 1,5mm2, jag brukar dock ta 4g1,5 för att slippa använda gul/grön till sånt som den inte får användas till. Men många är betydligt mer flexibla på den punkten. ;)

De röda antyder någon brandfunktion, troligen inte brandspjäll dock, då man som regel använder sig av de inbyggda kontakterna för att signalera att spjället har stängt helt resp öppnat helt, vilket kräver minst 6 parter, att använda 7-ledaren EQQRB 7x1 är typ kutym.
Så jag skulle först och främst anta att de går till någon rökdeckare eller tryckknapp eller signalklocka osv.

Är det en restaurang så är det nästan ett fint utfört jobb, ty att skarva ihop brandlarmsgrejerna ser ju inte alla som speciellt viktigt, det går ju fortfarande bra att bruka köket och ta betalt av gästerna även utan att brandlarmet fungerar som det ska. :crysmile:

Toppklämmorna finns i vilket fall inte hos några av de vanliga grossisterna, Malmbergs har dom. Jag har glömt bort vem det är som är tillverkare. Men dom sägs vara godkända för FK, men är hopplösa att använda till något annat än EK, jag vet, ty jag har några kvar fortfarande. :sleep:
 
Redigerat:
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
På restaurang i centrala Stockholm på ca 1.5m höjd: [bild]
Det är ju inte Torix så vad är problemet? :D
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Här är det däremot torix.
Men det jag egentligen ville visa var hur vissa ordnar skyddsjord ifall det saknas i bef grupp.
Elkablar med röda skarvklämmor i en öppen vägguttagdosa där skyddsjord ordnats i befintlig grupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte lätt att se men är skyddsjorden kopplad på nollan?
Gammal tråd med isoleringsband (man hurves)

Protte
 
Mikael_L
Jo det är fuljordat mot nollan.
Och det finns lite gammal rutten OVIR i fastigheten, en del av det kommer bytas mot nytt de närmaste veckorna, allteftersom detta projekt framskrider.
Efter det så tror jag att det endast finns lite OVIR kvar på öv, får se om kunden är sugen på att få det sista också utbytt.
 
  • Gilla
turearne
  • Laddar…
Och knappast någon hempulare heller som varit framme där vad det ser ut som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.