Byggahus.se
Hej, skulle vara tacksam för lite tips och råd.

I vårt fall ska vi bygga nytt med två våningar bestående av suterräng och entréplan. Vad tror ni om att göra suterrängen 10m x 8m och entréplanet 10m x 12m? Jag tänker mig att det i princip kan vara dyrarare och framför allt besvärligare rent byggnadstekniskt mot för att göra båda planen lika stora.

Väljer vi att göra bägge planen lika stora så kommer de extra 40m2 att användas till att göra ett hobbyrum och ett förrådsutrymme utan fönster så det är relativt billiga ytor att färdigställa.
Platta på mark och väggar av thermomur så den extra uppvärmningskostnaden bör bli minimal.

Ska vi snåla in och bygga mindre eller göra bägge planen lika stora? Tacksam för råd.
 
Jag retar mig på att den som byggde mitt hus inte byggde hela undre våningen . Jag saknar dessa 30 m2 som kunde varit verkstad och förvaring .
Kör på max yta om det inte blir väldigt dyrt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som arkitekten har ritat så har vi egentligen tillräckligt med utrymme med den något mindre suterrängen. Men det vore ju synd om man ångrar sig i efterhand.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga mindre suterräng och större ovanvåning?
Blir ju en till platta på mark med mycket fyllningsmaterial och risk för sättningar. Måste man rentav göra plattan (40 m2) på entréplan självbärande eller räcker det att man är noggrann med att ”padda” fyllnadsmassorna?
 
P Pin skrev:
Jag retar mig på att den som byggde mitt hus inte byggde hela undre våningen . Jag saknar dessa 30 m2 som kunde varit verkstad och förvaring .
Kör på max yta om det inte blir väldigt dyrt.
Instämmer!
Vårt förra hus var 1½-plans med suterrängvåning, storlek 10 x 8 m i båda de undre planen.
Och inre delen av suterrängvåningen var ett gästrum utan fönster (mycket tyst och fridfullt)
samt ett förråd/verkstad där allt fick plats, inklusive en frysbox. Guld värda kvadratmeter!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H Harry_k skrev:
Som arkitekten har ritat så har vi egentligen tillräckligt med utrymme med den något mindre suterrängen. Men det vore ju synd om man ångrar sig i efterhand.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga mindre suterräng och större ovanvåning?
Blir ju en till platta på mark med mycket fyllningsmaterial och risk för sättningar. Måste man rentav göra plattan (40 m2) på entréplan självbärande eller räcker det att man är noggrann med att ”padda” fyllnadsmassorna?
Det är väldigt svårt att få till en bra packad undergrund intill källarväggen. Därför brukar man göra plattan självbärande minst lika lång som källarväggen är hög. En annan aspekt att fundera på är framtida underhåll, exempelvis hur man dränerar om källaren utan att underminerar plattan på mark. Dessutom bygger de vägledningar ang. thermomuren på Jacksons hemsida inte på något packningstryck mot källarvägg. Ska du packa blir väggarna lite mer omständiga än det som presenteras på hemsidan..
 
Och à propos källarväggar:
När vi köpte vårt förra hus (byggt 1969) 1998 så kliade sig besiktningsmannen i huvudet och undrade varför inte hans fuktmätare slog larm där nere. Det borde ju vara fuktigt!
Men så kom vi ut på utsidan, och han fick se mönstret efter gjutformens plankor.
Aha, det är platsgjutet, det förklarar de fina fuktvärdena, sa han ungefär (y)

Så att bygga med lecablock eller gråsuggor ger nog en mycket fuktkänsligare konstruktion.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och à propos källarväggar:
När vi köpte vårt förra hus (byggt 1969) 1998 så kliade sig besiktningsmannen i huvudet och undrade varför inte hans fuktmätare slog larm där nere. Det borde ju vara fuktigt!
Men så kom vi ut på utsidan, och han fick se mönstret efter gjutformens plankor.
Aha, det är platsgjutet, det förklarar de fina fuktvärdena, sa han ungefär (y)

Så att bygga med lecablock eller gråsuggor ger nog en mycket fuktkänsligare konstruktion.
Platsgjutet är grejen(y)
Thermoblocken är också gjutna väggar där själva blocken är gjutformen.
 
Ja visst känns helgjutna väggar som en bra lösning!
Det låter som att det kan vara en bra idé att köra full storlek på suterrängen. Materialkostnaden blir något högre men rent byggnadsteknisk så kanske man kan spara in en del tid och slippa en del beräkningar för att få entréplattan självbärande.
 
Beror lite på hur tomten är, har byggt både med lika stor sutteräng och mindre och skillnad var mer armering i plattan.
 
T twoody skrev:
Beror lite på hur tomten är, har byggt både med lika stor sutteräng och mindre och skillnad var mer armering i plattan.
Du skulle med andra ord inte säga att den ena byggtekniken var besvärligare än den andra?
 
Souterränghus har vissa generella problem. Det är inte självklart den bästa lösningen när man ska bygga i en sluttning. Har man gott om plats är det ofta bättre att bara bygga den övre delen och grundlägga den delvis på pelare. Vill eller måste man bygga ett souterrängplan finns det inget som säger att det övre planet behöver vara lika stort. Det kan vara större eller mindre.
 
J justusandersson skrev:
Souterränghus har vissa generella problem. Det är inte självklart den bästa lösningen när man ska bygga i en sluttning. Har man gott om plats är det ofta bättre att bara bygga den övre delen och grundlägga den delvis på pelare. Vill eller måste man bygga ett souterrängplan finns det inget som säger att det övre planet behöver vara lika stort. Det kan vara större eller mindre.
I vårt fall är vi begränsade av en smal tomt. En enplansvilla skulle bli alldeles för långsmal för vår smak med utsikten mot en av kortsidorna. Men jag förstår hur du tänker.
 
Det är alltid nyttigt att vidga vyerna. Mycket av problematiken är platsspecifik, topografi, typ av undergrund, väderstreck, detaljplan etc.
 
Jag har ett treplans souteräng där mittenvåningen är den minsta :)

Men det är mest för att det är tillbyggt ett antal gånger och inget som var från början. I orginal var det två våningar souteräng där de var lika stora. Sen har det allt eftersom byggts på. Dels en våning extra som blev större och sen byggdes det ut i den delen av souterängvåningen som var över mark. Det blir ju lite speciellt och många konstiga hörn och kanter men det har sin charm det med. Sen kanske det inte är något att eftersträva om man får bygga nytt.
 
Kul med lite annorlunda lösningar, allt går bara man bygger rätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.