Byggahus.se
Anna_H Anna_H skrev:
Att en företagare tar emot så mycket pengar svart är ju bara korkat. Om det inte är så att han tar in ännu mer vitt någon annan stans.
Det finns ju de som till varje pris skall minimera skatten. För en del år sedan hade jag en granne som arbetade med inredningssnickerier, typ butiks och restuaranginredningar.

Han fick en förfrågan från en lokal mäklare som flyttade till nya lokaler. Mäklaren ville att arbetet skulle göras svart. Min granne åtog sig inte uppdraget. Det är ju helt intelligensbefriat att vilja få en kommersiell lokal byggd svart. Kostnaden för inredandet är ändå avdragsgill.

Det enda jag kan tänka mig, är om mäklaren behövde tvätta pengar, men det är ju i så fall pengar som är svartare än svarta, typ en rånbyte eller något.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
bax bax skrev:
Den är nog ungefär lika som i resten av landet, om man ska tro nyheterna.
Eller, tror du att det bara är i Jämtland det finns människor som skor sig ekonomiskt på andra så är det verkligen dags att öppna ögonen.
Nu var ju inte min poäng att det bara är i Jämtland folk försöker sko sig, utan att jag inte tror att andra runt omkring dem så beredvilligt skulle hjälpa till i andra delar av landet.

Visst åker någon föreningskassör i Knäckebröhult eller bankir i Fjollträsk dit emellanåt, men att hela styrelser och revisorer skulle ställa sig på fuskarens sida, det är nog ovanligt. Allra minst hittar man en syndabock om fiffel uppdagas.
 
Nja, ofta är systemen uppbyggda så att det inte räcker med EN person för att göra ett bedrägeri, det krävs flera i maskopi.
Förutom då i små föreningar, vilket man läser i tidningen lite då och då typ "föreningens kassör spelade bort hela kassan..."

Tillbaks till topic: Man blir ju förvånad över att övriga stämmodeltagare nöjt åker med och inte höjer rösten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
bax bax skrev:
Tillbaks till topic: Man blir ju förvånad över att övriga stämmodeltagare nöjt åker med och inte höjer rösten.
Jag tror ju att de tror att de får ett bra kompispris. Därför mitt förslag att TS gör en förfrågan hos ett par andra aktörer, seriösa.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ju de som till varje pris skall minimera skatten. För en del år sedan hade jag en granne som arbetade med inredningssnickerier, typ butiks och restuaranginredningar.

Han fick en förfrågan från en lokal mäklare som flyttade till nya lokaler. Mäklaren ville att arbetet skulle göras svart. Min granne åtog sig inte uppdraget. Det är ju helt intelligensbefriat att vilja få en kommersiell lokal byggd svart. Kostnaden för inredandet är ändå avdragsgill.

Det enda jag kan tänka mig, är om mäklaren behövde tvätta pengar, men det är ju i så fall pengar som är svartare än svarta, typ en rånbyte eller något.
Nja. Det räcker ju med att mäklaren fått en bunt sedlar i handen i samband med någon shady fastighetsuppgörelse. Kanske hade han lurat någon gammal tant att sälja sin sjötomt till underpris och delade på vinsten. Det är svårt att få in 200’ i kontanter i systemet osynligt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Mitt tips är att lite diskret kolla upp vad det skulle kunna kosta att anlita någon annan. Tänker att det kan vara så enkelt att de flesta medlemmarna faktiskt tror att det är billigast på det här sättet? Och om man kan visa att det blir billigare att anlita ett företag som betalar skatt på pengarna så lyssnar de på dig.

Att en företagare tar emot så mycket pengar svart är ju bara korkat. Om det inte är så att han tar in ännu mer vitt någon annan stans.
En i byn ville ju snöröja med sin f-skatt inkl moms och billigare än nuvarande pris men medlemmarna var inte intresserad av det eftersom styrelsen läste upp ett "mobbingsanförande" om hur illa de tycker om denna person. De träffades innan mötet och satt och kokade ihop sina "försvarstal" där de baktalade den som ville röja billigare samtidigt som de framhävde sig själva och sin kompetens, och konceptet med "skattefria utgifter".
Jag har svårt att hitta några andra som snöröjer i närheten, och vad jag har hört är det svårt att hitta andra som vill utföra jobbet då kravet är endast snöslunga och de som är proffesionella snöröjer med plogblad. Att kravet är snöslunga är för att de inte ska behöva få in några andra offerter, och att de själva inte äger blad. Man skulle kunna tro att det är mer pengar inblandat i detta eftersom styrelsen med näbbar och klor vill hålla sig kvar i styrelsen och som utförare av snöröjningen.
 
Spelar lite djävulens advokat:

Att styrelsen samlas inför årsmötet och pratar ihop sig om olika förslag är seriöst och bra. Finns det en alternativ kandidat till snöröjare som man av olika skäl misstror är det också bra att man är tydlig med det. ”Vi litar inte på Jeppe, han super och kör sönder saker och hans underbud blir snabbt dyra för dem som luras att ta dem.” Typ.

Och har man hittat ett överlägset sätt att röja smala vägar med mycket snö (med slunga förstås!) är det bara dumt att släppa in aktörer som tror att de kan göra jobbet med vanliga plogblad.

Osv.

Jag säger inte på något vis att styrelsen har rätt i en sådan världsbild (om de skulle hysa den), bara att det sällan är konspirationer inblandade när saker verkar konstiga. Betydligt vanligare är gammal vanlig inkompetens och/eller förändringsmotstånd. Eller så har de en poäng någonstans, det ska inte heller uteslutas.
 
  • Gilla
gravedigger
  • Laddar…
Jag har sagt till ordförande i föreningen att jag startade en tråd här i detta forum så om det från och med nu kommer en del konstiga inlägg kan ni ju räkna ut varifrån de kommer.
 
  • Gilla
MoggePogge och 4 till
  • Laddar…
Har kanske missat att det diskuterats tidigare i tråden, men...
Visst kan du väl polisanmäla företagaren som tar betalt utan att skatta? Alternativt tipsa skatteverket...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Kontakta Ekobrottsmyndigheten och hör med dom vad du bör göra, i mina öron låter det som om flera är iblandade i ekobrott.

https://www.ekobrottsmyndigheten.se/kontakta-oss/

De två vanligaste ekobrotten är skattebrott och bokföringsbrott. Andra exempel på ekonomisk brottslighet som Ekobrottsmyndigheten utreder är förskingring, insiderbrott, marknadsmissbruk och trolöshet mot huvudman.
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Herregud... Ni i styrelsen, kan vi få er version...?
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Jag har sagt till ordförande i föreningen att jag startade en tråd här i detta forum så om det från och med nu kommer en del konstiga inlägg kan ni ju räkna ut varifrån de kommer.
Skulle vara intressant att veta hur det går. Stå på dig! :)
Förstår bara inte, hur alla där accepterar att betala MER för en tjänst Svart, än vad man får göra med en avdragsgill summa?! :thinking:

Risken finns ju att du kommer att få lite skit, för att du startat denna tråd men just nu hoppas man ju att det sitter X antal, väldigt nödiga, styrelsemedlemmar samlade för att reda ut hur de ska kunna mörka detta. Med 19 000 potentiella anmälare som läst denna tråd nu! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Ja, kom igen nu styrelsen! Något kan ni väl skriva?
 
Det finns många föreningar som drivs på diverse mer eller mindre bra sätt.
Då det är ideella föreningar tycker jag det minsta man bör göra om man tycker en förening missköts
är att kandidera till Styrelsen.

Att bara kasta brandfacklor på möten och hota med anmälningar utan att kliva fram i arbetet tycker jag är förkastligt.

Jag är imponerad av alla som ställer upp i föreningar över huvudtaget.

/ATW
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det finns många föreningar som drivs på diverse mer eller mindre bra sätt.
Då det är ideella föreningar tycker jag det minsta man bör göra om man tycker en förening missköts
är att kandidera till Styrelsen.

Att bara kasta brandfacklor på möten och hota med anmälningar utan att kliva fram i arbetet tycker jag är förkastligt.

Jag är imponerad av alla som ställer upp i föreningar över huvudtaget.

/ATW
Han har väl stigit fram? Kommit med alternativa förlag och kollat priser, lyft fram problematiken. Vad mer tycker du han kan göra??
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.