Byggahus.se
Hur tätt bör jag sätta plastfötterna på armeringsnätet?

Det är 8150 nät fingerskarvade jag kör med, plattan är för garage och blir 10 cm tjock.

Finns det någon sida som är uppåt på dessa nät, eller kan de vändas hur som helst?
 
8150 är klena och kommer att svikta mycket. Jag hade inte velat lägga glesare än 4-500mm.
Det finns inget upp och ned på själva näten, men de ska läggas åt rätt håll beroende på huvudarmeringens riktning.
Det spelar dock ingen roll på en tunnare platta och ännu mindre när det bara är ett lager.

Du kan däremot tänka på hur du börjar lägga mattorna och från vilket håll du vill lägga så att du slipper trä nästa matta inunder den förra. Spelar kanske ingen jätteroll på så liten yta, men onödigt att göra det jobbigare än nödvändigt för en.
 
Ser att många kör 6150 så jag tänkte att 8150 skulle bli lite rejälare.

Men det kanske är klent i större byggnader, inte för ett villagarage?

Om jag börjar från en kant, och lägger fingrarna inåt och sedan fortsätter med mattorna kanske är smidigast.

Är det bäst att sätta på fötterna först ovanifrån och låta de snurra nedåt när mattan lyfts?

Teknisk ritning av en nybyggnad på 7,5 m med markerade armeringsnät 1, 2, 3 och 4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Superrobban skrev:
Ser att många kör 6150 så jag tänkte att 8150 skulle bli lite rejälare.

Men det kanske är klent i större byggnader, inte för ett villagarage?

Om jag börjar från en kant, och lägger fingrarna inåt och sedan fortsätter med mattorna kanske är smidigast.

Är det bäst att sätta på fötterna först ovanifrån och låta de snurra nedåt när mattan lyfts?

[bild]
Ja, jag uttryckte mig kanske lite dumt. Det är inte klent just för konstruktionen utan klena som i att de svajar väldigt.
Ska du använda markdistanser eller linjaler? Om du använder markdistanser så hade jag lagt ut näten först, sen gått i efterhand och hängt på dem uppifrån, lyft nätet lite efterhand och låtit distanserna "falla ner".
Lite som du verkar ha tänkt göra.

Det är lite olika hur mattorna är utformade. Men ponera att järnen uppåt har fingrarna nedåt(i bild) och järnen underst har fingrarna till höger(i bild) så hade jag börjat med den du nämner som matta tre och antingen klippt fingrarna på långsidan eller lagt in några rakjärn.
 
S Superrobban skrev:
Hur tätt bör jag sätta plastfötterna på armeringsnätet?

Det är 8150 nät fingerskarvade jag kör med, plattan är för garage och blir 10 cm tjock.

Finns det någon sida som är uppåt på dessa nät, eller kan de vändas hur som helst?
4st/kvm
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Tänkte köra med markdistanser, ser att varje matta väger 62 kg.

Om jag ska dra ut dem över EPS frigoliten utan att skada skivorna, kanske det är bäst med någon planka under?

Jag kan backa med släpkärran ända fram mot formen.
 
S Superrobban skrev:
Tänkte köra med markdistanser, ser att varje matta väger 62 kg.

Om jag ska dra ut dem över EPS frigoliten utan att skada skivorna, kanske det är bäst med någon planka under?

Jag kan backa med släpkärran ända fram mot formen.
Bär dem stående på två man.
 
S Superrobban skrev:
Tänkte köra med markdistanser, ser att varje matta väger 62 kg.

Om jag ska dra ut dem över EPS frigoliten utan att skada skivorna, kanske det är bäst med någon planka under?

Jag kan backa med släpkärran ända fram mot formen.

Det går att bära dem liggandes med på två personer. Det gäller bara att lyfta i mitten på långsidorna och inte vara för kort i rocken då de böjer ner en hel del ;)
 
Snailman
S Superrobban skrev:
Tänkte köra med markdistanser, ser att varje matta väger 62 kg.

Om jag ska dra ut dem över EPS frigoliten utan att skada skivorna, kanske det är bäst med någon planka under?

Jag kan backa med släpkärran ända fram mot formen.
Jag lyfte fram dem upp på grunden med min grävmaskin, sedan drog jag dem liggande på några formvirkesplankor (ganska långa) fram till där de skulle vara, och reste upp dem på högkant (långa sidan neråt) fick hjälp med att trä in eventuella pexrör i de hål i nätet som man mätte fram på plats, och sedan lade jag ner dem på plats. Givetvis lär det vara lättare om man är två personer.

Jag la alltså de första mattorna närmast där jag började, och sedan la jag brädorna uppe på nätet och la nästa nät på brädorna och släpade på plats. Möjligt jag fick hjälp även med att släpa fram dem, men minns inte det längre. Grunden var ungefär 250kvm.

Jag hade hjälp med gjutningen av plattan (ett lag som var här en dag och skötte gjutningen) och nån plåtslagare som gjorde ränndalen, annars har jag gjort allt själv, jag lyfte även själv upp takstolarna, den längsta 12 meter lång, med grävmaskinen och sedan en alplyft, annars har jag gjort allt annat jobb själv, som badrum och kök osv.

Förra huset hade jag hjälp med mattorna, två personer, och de bar mattorna på högkant fram till där de skulle vara.

Det ovan gäller också 8150 mattor (båda husen)
 
S Superrobban skrev:
Tänkte köra med markdistanser, ser att varje matta väger 62 kg.

Om jag ska dra ut dem över EPS frigoliten utan att skada skivorna, kanske det är bäst med någon planka under?

Jag kan backa med släpkärran ända fram mot formen.
Har du ej köpt distanser än så skulle jag övervägt att köpa linjaler istället, då kan du även lägga den så och dra mattorna på dem.

Det går även att lyfta 8150-mattor själv, men man vill undvika att göra det någon längre sträcka..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.