Byggahus.se
harry73 harry73 skrev:
Det borde bero på var det smäller.
Tja.
Inne i cirkulationsplatsen tänker jag.
 
harry73
K knipo skrev:
Tja.
Inne i cirkulationsplatsen tänker jag.
Spelar roll om olyckan händer vid röda X:et eller blåa X:et.
Händer det vid röda X:et är det hyfsat enkelt att bevisa att bilen som kör på cirkulationsplatsen gjorde fel.
Händer det vid det blåa X:et bytte jag körfält medan det redan fanns en bil i höger körfält. Jag vet faktiskt inte vem som kommer bli ansvarig för krocken och försöker undvika situationen så mycket det går.
Illustration av en rondell med markerade röda och blåa X för potentiella krockpunkter och vägbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Händer det vid det röda kan det vara tveksamt. Vid det blå är det inget snack. Det är den bil som kör ut som gör fel.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Självklart kan inte den som kör in i cirkulationsplatsen anses vållande hur länge som helst.
När fordonet kört in i cirkulationsplatsen så gäller såklart de vanliga trafikreglerna med körfältsbyte mm.
Men diskussionen från början jag förde med Daniel 109 var att när man kör IN I cirkulationsplatsen så har man väjningsplikt mot ALLA fordon i cirkulationen.
Så då är den eventuella kollisionen vid det blå krysset irrelevant eftersom man knappast kör in längre.
 
harry73
Men just det blåa krysset är relevant, eftersom man hamnar där i konflikt ifall man kör rakt fram i cirkulationen på vänsterfilen (dvs vänsterfilen på vägen in mot CPL, vänsterfilen in i CPL och vänsterfilen på vägen ut från CPL)

Det är en väldig vanlig situation, som oftast är målad med pilar och skyltad när man kör in i CPL.
Jag tror att många inte förstår risken med detta.
 
P Plutus skrev:
För att förvirra debatten ytterligare så kan trafikverkets syn på det hela hjälpa till :p
[länk]
Tydligen ska man göra olika i olika stora cirkulationsplatser
Haha, ja den var bra, typ ingen vet riktigt hur det ska gå till.
 
Fast jag tycker inte det är alls förvirrat eller konstigt.
Lämna företräde när du kör in, tillämpa reglerna för körfältsbyte inne i cirkulationsplatsen.
Svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
Jerfed och 6 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Fast jag tycker inte det är alls förvirrat eller konstigt.
Lämna företräde när du kör in, tillämpa reglerna för körfältsbyte inne i cirkulationsplatsen.
Svårare än så är det inte.
Nä, det är inte förvirrande, hur enkelt som helst egentligen.
Men länken åvan kan vara förvirrade för den som inte förstår hur enkelt det är, i länken kan man läsa att inte ens dom som skapar reglerna vet hur enkelt det är.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men just det blåa krysset är relevant, eftersom man hamnar där i konflikt ifall man kör rakt fram i cirkulationen på vänsterfilen (dvs vänsterfilen på vägen in mot CPL, vänsterfilen in i CPL och vänsterfilen på vägen ut från CPL)

Det är en väldig vanlig situation, som oftast är målad med pilar och skyltad när man kör in i CPL.
Jag tror att många inte förstår risken med detta.
Men den situation har ju inget att göra med väjningsplikten för de som kör in i cirkulationsplatsen.
Då får man tänka på hur man byter körfält istället.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kör ofta Essingeleden, nästan dagligen E4/E20 Kungens kurva / Södertälje, och flera gånger i veckan Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen. På Essingeleden är det 70 så det går utmärkt att glida förbi till höger. På E4/E20 är det inte tillåtet. Många ligger och kör i mittfil, men håller åtminstone nästan hastigheten. Nynäsvägen däremot... Där är det 110 km/h som tillåten hastighet. Sommar eller vinter, natt eller dag, det spelar ingen roll, de allra flesta trängs i mittfil i 80 km/h, självklart med för lite avstånd.
Nynäsvägens bilister får bilisterna på E4/E20 att se ut som proffs.
Jag gillar de som kör in på 73:an i Trångsund, går ut i mittfilen för att byta till högerfil när de ska svänga av till Handen.
 
  • Haha
  • Gilla
solbulle och 4 till
  • Laddar…
hsd
S Stuff skrev:
Den hör man också ofta från mina bekanta hemifrån Norrland som ska åka E4 genom Stockholm. I praktiken kanske det finns 1-2 sådana ställen där man kan "råka" hamna på en avfart om man ligger i högerfilen på den sträckan. Inga problem om man bara är lite vaken eller lägger dessa ställen på minnet. Men nej istället väljer man att ligga i mittfilen från Uppsala till Södertälje för att vara på den säkra sidan :p
Nä det är missuppfattat, i norrland är det fri fart så det måste ju vara det i 08-land också därav ligger de i omkörning hela vägen
 
hsd hsd skrev:
Nä det är missuppfattat, i norrland är det fri fart så det måste ju vara det i 08-land också därav ligger de i omkörning hela vägen
Alltså är det fri fart i nästan hela landet.
Eftersom Norrland börjar strax norr om Markaryd.
Delvis outforskat område, troligtvis bebott.:crysmile::p
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
hsd
Här har vi en sträcka på två mil mellan två orter och sju fartkameror....
 
J
Fairlane Fairlane skrev:
Det händer att högerfil försvinner på vissa ställen. På samtliga jag kan komma på så kommer det en varning minst 1000 meter innan, en ny 500 meter innan etc. Jag tycker man borde klara av att byta fil vid dessa tillfällen, särskilt om man tänker på hur snabbt mittfilsåkarna hittar in i mittfil. Det är mer en en gång jag varit nära att krocka för att de ska in i mittfil där jag just då befinner mig. Två vanliga scenarier:
1. Jag kommer åkande i högerfil och ser en bil på påfarten. Jag byter till mittfil för att underlätta för de och så korsar de i princip bara högerfilen för att komma till mittfilen, gärna 30 km/h långsammare än jag.

2. Jag är på påfartsträckan bakom en annan bil. Bilen framför tycker det är lagom fart med 70-80 km/h på påfarten när vi ska in på en motorväg där det är 110 km/h. Så fort vi får köra på så byter jag två filer direkt med gasen i botten (självklart efter att ha kollat att mittfil är tom). Sen får jag tvärnita för att bilen framför gör samma sak minus fullgas. In i mittfil i 80 km/h fast högerfil är tom.

Båda de situationerna har jag sett många gånger. Klarar man att byta fil så snabbt när man kör på så bör man fixa ett filbyte när man får information 1000 meter innan om att högerfoten försvinner.

Lyckligtvis har polisen börjat bötfälla bilister som envisas att ligga i mittfil. Många verkar ovetande om att de gjort något fel, vilket är märkligt. Tyvärr har väl inte tillräckligt många fått böter för att det ska märkas.
Jag har någonstans läst en förklaring till det där. Tydligen är detta vanligast vid riktigt gamla motorvägar, som byggdes under vänstertrafiken. Det är alltså i de fallen helt enkelt gamla påfarter man ändrat riktningen på, och därför är de vanligast i storstäder etc som hade motorvägar tidigt. Och ja, det finns undantag så ingen behöver leta upp alla detaljplaner från TRV:s hemsida där detta inte stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.