Byggahus.se
Ni har säkert inte missat att en Eurojackpotvinst gick ut till ett svenskt par i fredags.. på hela 500 miljoner (plus..). En ohygglig summa pengar egentligen..

Det skapades en tråd här om vad man själv skulle göra om man vann dessa pengar.. och jag svarade själv i tråden - och läste de flesta andras kommentarer och insåg hur olika vi ser på pengar och ekonomisk frihet.

Så jag blev nyfiken!

Hur mycket behöver DU vinna (eller för den delen tjäna ihop) för att anse att Du har råd att sluta jobba och göra vad du vill resten av livet.. ? (oavsett om du sen vill sluta jobba eller inte som "rik").

Har ni någon gång räknat på saken?

Det räcker oftast inte med att vinna en miljon, inte heller två.. (många årslöner som måste räknas in, pensionssparande osv).
 
  • Gilla
Laths
  • Laddar…
50 år till död? 300.000. Per år så 15 miljoner hade jag klarat mig ganska bra på
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
50 år till död? 300.000. Per år så 15 miljoner hade jag klarat mig ganska bra på
Det är faktiskt ganska intressesant att tänka på! Alla liksom tycker att "om jag vinner en miljon" så skulle jag göra si och så.. skulle sluta jobba osv.

En miljon ÄR mycket pengar, men det är ju inte tillräckligt för en 30-åring att vinna om denne tänker sluta jobba och börja köpa dyra saker (för hen anser att hen är rik).

Min pappa tycker att han skulle vara glad om han van 100 000.. (han är pensionär) medan jag säger att jag vill vinna stort.. för jag tror inte man vinner två gånger.. så det måste vara rejält när det väl är dags :)

Och då börjar man fundera på vad man måste vinna för att det ska funka..

Kollar man det orange kuvertet.. så måste ju det innehålla 2 miljoner iaf antar jag (troligtvis lite mer helst) och slutar man jobba, så fylls ju inte den kassan på automatiskt.. så man måste fylla upp den dit själv direkt (så man vet att man klarar pensionen också).

Sedan får man ju tänka på sin årsinkomst under den arbetsföra tiden man har kvar innan pensionen..

De där två är ju bara ett "minimum".. vill du ha lite guldkant på tillvaron måste du också ha egen pensionssparande antar jag.. samt lägga på nån årslön på "vinsten". Planerar du att köpa nån skitdyr bil/båt/husvagn eller jordenruntresa.. ska du nog lägga på den med..

Har du familj? ja då får man fundera på vad som händer om båda slutar jobba.. då ska allt dubblas (pensionssparande, årsinkomster osv).

Det drar snabbt iväg..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Redan tre mille skulle ge en fin trygghet.
Då kan jag lösa huslån och ha knappt två kvar.
Sätta sig i skolbänken igen utan att behöva bekymra sig över ekonomin :)

Men ska det vara "jag skiter i allt pengar" så ska vi nog upp i 30 miljoner.

Tur att eurojackpot garanterar 150 mille i Jackpot..:rofl:
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte men på en fest för tio år sedan frågade jag en bankman hur mycket man bör vinna med två barn. Han lät hjärnan gnissla en stund och kom fram till 32 miljoner för att ha det bra men inte resa som en galning och köpa motorcyklar när man känner för det.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
32 miljoner, jag antar att det inte är medräknat någon ränta/avkastning på pengarna då?

Själv så räknar jag med att ca: 5 miljoner skulle ge en bekväm men inte överdådig livsstil, med ränta/avkastning, och ca 10 milj om man har "pengarna under madrassen".
 
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
Ett bra pensionspar är enligt en tumregel som en bankman berättat för mig ca 15 årslöner av det du tjänar nu när du inte räknar med några jättestora ökningar mer på lönen. Om vi nu ponerar att denna lön råkar vara ca 44 kkr i månaden så innebär det 44 * 12 *15 ~= 8 miljoner kronor.
Så då kan man ju lite fort spara undan det då (dock inte på ett pensionsspar för då kan du inte röra dem pengarna mer förrän du är gammal. Vilket är lite surt).
Men man vill ju ha pengar fram till pensionen också. Då tänker jag att jag vill ju åtminstone ha min och frugans årslön, säg ca 800 kkr. Sen då så råkar jag ha 35 år kvar tills man är runt 70. Så 35*800 kkr plus 8 Mkr = 36 miljoner kronor.

Då är man ju toksafe. Så räknar man med en årlig avkastning på detta kapital på 3 procent (är ganska konservativt) så har man iaf garanterat sin nuvarande livsstil hyfsat.

Så mitt svar är 36 Mkr... :)
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
För 25 miljoner skulle jag känna mig helt fri att göra vad jag vill. Då skulle jag kunna betala tillbaka huslån och studielån. Dessutom skulle jag ha lagom mycket att lägga på det jag vill. 10 miljoner skulle jag använda att köpa varsin lägenhet till barnen som de kan bli vuxna i. Skulle vi bli av med lånen skulle vi bo så billigt att vi skulle ha guldkant och lite till varje dag på den lön vi drar in. Vinsten skulle då kunna användas till resor och lullul.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag har ibland funderat över det här med lotterier, drivkraften bakom att köpa en lott.

Jag tycker mig ha observerat när man står i kassakön till en affär där de även säljer lotter i kassan. Att påfallande ofta ser lottköparen ut att vara "fattig", det kan vara en fördom i mitt sätt att se på folk. Men ändå.

Och då tänker jag att den här personen som jag uppfattar som ex. sjukpensionär. Varför lägger hon pengar på en lott. Själv köper jag aldrig lotter.

Men så har jag funderat lite på det. Jag tror att om man har påtagligt lite pengar så är pengars värde inte linjärt. Om jag som tjänar "normalt" skulle vinna 100 000 på en trisslott. Då skulle jag givetvis bli oerhört glad, kanske spara en del, lägga en del på något jag annars tycker är för dyrt. Men för mig är 100 000 värt ungefär 1000 ggr mer än 100 kr. Därmed vore det lite "oventenskapligt" att köpa en lott för 100 kr som med en sannolikhet på typ. 1 på miljonen kan ge mig 100 000.

Jag skulle som sagt bli jätteglad om jag vinner 100 000, men det är samtidigt en summa som jag kan spara ihop utan någon livslång uppoffring.

Men om jag har väldigt lite pengar, så är visserligen 100 kr en större uppoffring, än för mig med normal inkomst, men om jag i det läget kan vinna 100 000. Så skulle den vinsten kanske "vara värd" mer än 1 miljon ggr 100 kr, det är en summa som då känns ouppnåelig att någonsin spara ihop. Den vinsten skulle kunna vara en "life changer", något som får mig ut ifrån misär stadiet.

Jag förstår inte riktigt vitsen med de här supervinsterna i ett lotteri. INGEN behöver 500 milj. Nästan oavsett hur mycket jag tjänar, så skulle en vinst på 30 - 50 milj vara en lika stor "life changer" som att vinna 500 milj.

Det skulle göra lotteriet mer attraktivt att ha 10 vinster på 50 milj, än en på 500 milj. Jag skulle visserligen ändå inte köpa någon lott.
 
  • Gilla
  • Älska
NoiseMaker och 14 till
  • Laddar…
Jag köper inga lotter...... och vinner någon euro på det varje gång.

För mig skulle en vinst på 50000 euro eller 500000 kronor vara tillräckligt för att förändra hela mitt liv totalt från grunden........ men jag tror inte att jag skulle sluta arbeta hur mycket jag än skulle vinna.
Det finns så mycket bättre saker man kan göra med en massa pengar......... förbättra världen på något vis.
 
  • Gilla
Gräddan
  • Laddar…
För mig är vinna att lyckas med ett produktföretag, inte vinna på lotto :) hade nöjt mig med runt 100 miljoner faktiskt, är inte så kräsen.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Har redan dragit en rejäl vinstlott en gång för länge sen.

Född in i en av världens rikaste länder. Närapå gratis sjukvård och skolgång, tillika bra sådan. Möjlighet att utbilda sig oavsett bakgrund och bli vad som helst. Behöver inte låsa bildörrarna vid rödljusen. Matvaror med otroligt utbud i affärerna.

Sist men inte minst så verkar folk på den här platsen rätt trevliga i allmänhet.

Tror inte turen kommer igen och vad bryr jag mig om det. Har det bra som det är.
 
  • Gilla
Vante och 39 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har ibland funderat över det här med lotterier, drivkraften bakom att köpa en lott.

Jag tycker mig ha observerat när man står i kassakön till en affär där de även säljer lotter i kassan. Att påfallande ofta ser lottköparen ut att vara "fattig", det kan vara en fördom i mitt sätt att se på folk. Men ändå.

Och då tänker jag att den här personen som jag uppfattar som ex. sjukpensionär. Varför lägger hon pengar på en lott. Själv köper jag aldrig lotter.

Men så har jag funderat lite på det. Jag tror att om man har påtagligt lite pengar så är pengars värde inte linjärt. Om jag som tjänar "normalt" skulle vinna 100 000 på en trisslott. Då skulle jag givetvis bli oerhört glad, kanske spara en del, lägga en del på något jag annars tycker är för dyrt. Men för mig är 100 000 värt ungefär 1000 ggr mer än 100 kr. Därmed vore det lite "oventenskapligt" att köpa en lott för 100 kr som med en sannolikhet på typ. 1 på miljonen kan ge mig 100 000.

Jag skulle som sagt bli jätteglad om jag vinner 100 000, men det är samtidigt en summa som jag kan spara ihop utan någon livslång uppoffring.

Men om jag har väldigt lite pengar, så är visserligen 100 kr en större uppoffring, än för mig med normal inkomst, men om jag i det läget kan vinna 100 000. Så skulle den vinsten kanske "vara värd" mer än 1 miljon ggr 100 kr, det är en summa som då känns ouppnåelig att någonsin spara ihop. Den vinsten skulle kunna vara en "life changer", något som får mig ut ifrån misär stadiet.

Jag förstår inte riktigt vitsen med de här supervinsterna i ett lotteri. INGEN behöver 500 milj. Nästan oavsett hur mycket jag tjänar, så skulle en vinst på 30 - 50 milj vara en lika stor "life changer" som att vinna 500 milj.

Det skulle göra lotteriet mer attraktivt att ha 10 vinster på 50 milj, än en på 500 milj. Jag skulle visserligen ändå inte köpa någon lott.
Att försöka se på någon och avgöra om de är rika (på pengar) är i princip omöjligt.
Många gånger är det dom som går i noname kläder, kör en "vanlig" bil och handlar på Ica precis som alla andra.

Däremot tänker jag idag när jag ser någon som kommer med märkeskläder, lösnaglar, löshår, implantat mm att där är en person som förmodligen lever på gränsen.

Jag håller med dig om att det hade varit trevligare med fler mindre vinster än få stora.
Folk som vinner (mycket) pengar har en tendens att spåra ur, många förknippar vinster med lycka, men att få pengar och att tjäna pengar skiljer sig avsevärt på den punkten. Att göra en lycklig dvs.

Jag behöver inte vinna några pengar för att göra vad jag vill, jag gör redan vad jag vill göra och får dessutom betalt för det. Däremot tycker jag det är synd att jag inte kan ta mer ledigt (mot att få mindre betalt) vilket hade varit skönt i perioder. Men nu är arbetslagstiftningen vad den är och jag vill fortsätta jobba med det jag gör.
 
  • Gilla
Gräddan
  • Laddar…
Enligt 4% regeln så behövs det 25x det du vill ha ut i "lön" per år så vill du ha ut 360 000kr/år eller 30 000kr i månaden bör du ha 9milj på börsen. Detta baserar sig i och för sig på att kapitalet aldrig skall ta slut, utan snarare att dina 9milj fortsätter att växa och du kan plocka ut dina 30 000kr per månad i all evighet. Vill man däremot inte lämna efter sig en massa miljoner när man dör behövs det såklart mindre än så, hur mycket mindre har jag dock inte räknat på.

Så jag får nog svara att jag behöver nånstans mellan 7,5-10milj innan jag säger upp mig. Målet är att kunna göra det när jag är 50-55 år.
 
  • Gilla
LinneaH och 2 till
  • Laddar…
Fadai
För mig är rikedom när jag kan dela den med andra människor. Om jag vann 10 miljoner och gav bort hälften skulle jag med resten leva bra resten av livet tror jag. Fixa mitt hus och göra min trädgård som ett paradis. Det räcker.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.