Byggahus.se
Det står att preskriptionstiden är Från byggdatum. Men OM kommunen gjort en kontroll senare, där det krävs rivning, räknas fortfarande tiden från när bygget gjordes?
Jag tolkar det så i lagen...
 
windestal
Lite oklart vad du undrar över, men svarar utifrån min tolkning.
Preskription av olovligt byggande sätter gränser för hur lång tid efter bygget kommunen kan utförda vite/sanktionsavgift och kräva rivning. Den räknas från när bygget skedde. Om kommunen innan denna preskriptionstid gått ut kräver rivning så måste rivning ske, det är inte preskription på rivningen... Preskriptionstiden är alltså en gräns för när kommunen kan ställa krav, har de väl ställt krav så gäller det (om de ställdes i tid)
 
windestal windestal skrev:
Lite oklart vad du undrar över, men svarar utifrån min tolkning.
Preskription av olovligt byggande sätter gränser för hur lång tid efter bygget kommunen kan utförda vite/sanktionsavgift och kräva rivning. Den räknas från när bygget skedde. Om kommunen innan denna preskriptionstid gått ut kräver rivning så måste rivning ske, det är inte preskription på rivningen... Preskriptionstiden är alltså en gräns för när kommunen kan ställa krav, har de väl ställt krav så gäller det (om de ställdes i tid)
Ok. Men det är 10 år sen det byggdes. Men 8 år sedan de krävde rivning. Vilket inte har skett. Vet du om tiden för vidare kr av försvinner nu?
 
Finns ett beslut som inte verkställts gäller beslutet tills dess att det verkställs. Det går alltså inte vänta ut ett beslut genom att inte göra något.
 
windestal
Som jag förstått det (är inte jurist!) så måste du riva, eftersom rivning krävdes innan preskriptionstiden gått ut. Rivningskravet bör ha utformats som ett "föreläggande om rivning", där du har viss tid på dig att riva angivet. Följer du inte det, och inom angiven tid, får du ett nytt föreläggande och dessutom vite.
 
harry73
Du får förklara lite bättre vad det handlar om. Är det ett förråd som enligt dåvarande regler var för lite, men som numera ryms inom friggebodsreglerna eller attefallsreglerna, då kan jag förstå att rivningen inte verkställdes och kommunen inte gick vidare med det.

Så berätta lite mer om ditt ärende
 
  • Gilla
JohannaHA
  • Laddar…
Det är en gäststuga men för stor för bestämmelserna. Föreläggandet verkar liksom bara ha stannat.
En ärvd stuga, så vi har inga dokument utan har hört av vänner att ett föreläggande getts.
 
harry73
Hur stor är gäststugan? Är den max 25kvm kan ni föreslå att den räknas som attefalsbyggnad. Är den mellan 25 och 30 behöver du kanske vänta lite tills man tillåter större attefallsbyggnader.
 
  • Gilla
JohannaHA och 1 till
  • Laddar…
J JohannaHA skrev:
Det är en gäststuga men för stor för bestämmelserna. Föreläggandet verkar liksom bara ha stannat.
En ärvd stuga, så vi har inga dokument utan har hört av vänner att ett föreläggande getts.
Inte ovanligt att dessa ärenden "stannar" då de ofta är obekväma för myndigheten och därför blir liggande.

Finns det det en kundtjänst hos kommunen kan man vända sig dit och få uppgifter om ärenden som gäller fastigheten, det kan man ju göra oavsett men pratar du med någon på byggavdelningen så är risken större att de börjar kolla på detta igen än om en människa i kundtjänst bara kollar i systemet. Tråkigt att ev dra igång något kanske men finns det ett föreläggande kommer det ju inte försvinna oavsett så då är det bättre att få riktiga uppgifter...

Finns möjlighet att söka bygglov för komplementbyggnaden? Troligtvis inte eftersom det finns ett rivningsföreläggande, men jag ställer ändå frågan...
 
Kan ni söka bygglov för ett exakt likadant hus på exakt samma ställe...? (Naturligtvis utan att i verkligheten riva och bygga upp igen. Vilket man förstås inte behöver besvära kommunen med att upplysa om. De har ju så mycket annat att bekymra sig över ändå.)
 
Enligt reglerna, så fattar jag det som att det blir nej. Får nog låta detta lana ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.