Byggahus.se
Ett litet utdrag ur texten i länken under, jag vill iaf inte ha det så...


Om två år ska varje kinesisk medborgare rankas mot ett nationellt och offentligt system där deras ”sociala status” betygsätts. Rankingen sker med en algoritm vars innehåll är hemligt, men tidskriften Wired listar vilka faktorer som spelar in. Betalar medborgaren sina räkningar i tid? Fullföljer hen sina åtaganden? Vad köper hen? Hur tillbringar medborgaren sin tid online? Vilka personer är hen vän med på sociala medier? Hur uppför sig dessa vänner? Om de uttrycker sig regimkritiskt kan det innebära att deras vänner i sin tur får ett lägre betyg.


https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfekta-overvakningssamhallet-6891158
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Blir du gladare av att tro att det fungerar så får du jättegärna låta en tredjeparts app köra de raderna åt dig.

Det är en skillnad på att inte ha ont av det och att vilja flytta till Asien.

Troligtvis skulle jag inte göra det. Det är i mina ögon inte ett tillräckligt stort problem för att jag ska lägga energi på det.
Jag är fullt medveten om att jag lämnar spår överallt, hela tiden. Både med kortet, bilen, TVn, datorn hemma, datorn på jobbet, mina "smarta" enheter o.s.v. Men det gör mig helt enkelt ingenting.

Jag har dock full respekt för att andra inte låter det gå obemärkt förbi.
Hahaha! Du vet tydligen mer om mig och hur programmet jag skrivit fungerar, så vänligen berätta för mig. Jag är vansinnigt nyfiken på din förklaring till varför det, enligt dig, inte fungerar.

Det räcker att flytta till Ryssland så har du samma sak. Jag hoppas bara inte du är homosexuell eller inte älskar Putin, för då bör du verkligen ligga lågt.

En sann egoist har talat. Du kan ju försöka tänka på andra och andras situation av vad övervakningen skulle innebära. Är det ett problem för dig att INTE vara övervakad? Nej, troligen inte, så varför skall vi då övervakas?

Respekt är troligen det sista du visade mig med ditt tidigare inlägg, så fail på den.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nästa steg är att Google säljer informationen till högstbjudande....... de är ju ett vinstdrivande företag.
Militära underrättelsetjänsten i Ryssland är säkert intresserad av att prenumerera på ljudfilerna från varenda officer och varenda politiker.
Någon antidemokratisk högergrupp är säkert intresserad av att köpa information så de kan söka fram sina motståndare och skicka SA på hembesök.
Något politiskt parti med totalitära ambitioner köper säkert informationen om alla medborgare för att sedan kunna manipulera oppinionen och ta makten. Sedan då de har tagit makten behöver Gestapo all övervakningsinformation för att veta vem som skall sättas i koncentrationsläger.

Jag köper det mesta kontant och har ingen smarttelefon och lämnar ofta mobiltelefonen hemma. Har så litet elektronik som möjligt.
Det är en medborgerlig plikt för var och en som stöder demokratin att motarbeta övervakningssamhället.
 
  • Gilla
Noramasen och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nästa steg är att Google säljer informationen till högstbjudande....... de är ju ett vinstdrivande företag.
Militära underrättelsetjänsten i Ryssland är säkert intresserad av att prenumerera på ljudfilerna från varenda officer och varenda politiker.
Någon antidemokratisk högergrupp är säkert intresserad av att köpa information så de kan söka fram sina motståndare och skicka SA på hembesök.
Något politiskt parti med totalitära ambitioner köper säkert informationen om alla medborgare för att sedan kunna manipulera oppinionen och ta makten. Sedan då de har tagit makten behöver Gestapo all övervakningsinformation för att veta vem som skall sättas i koncentrationsläger.

Jag köper det mesta kontant och har ingen smarttelefon och lämnar ofta mobiltelefonen hemma. Har så litet elektronik som möjligt.
Det är en medborgerlig plikt för var och en som stöder demokratin att motarbeta övervakningssamhället.
Jag gillar mycket av det du skriver, men jag vill angripa problemen på annat sätt. Jag vill ha elektronik, smarta produkter, osv.
 
Säkert kan man ha det men då måste man också ha kunskapen för att hitta säkerhetsläckorna och åtgärda dem. Jag är tyvärr inte så duktig att jag kan överlista Googles programmerare och hårdvarukonstruktörer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Men det gör mig helt enkelt ingenting.
Tills du drabbas själv. Jag önskar dig att du blir förskonat.

En liten fundering: I andra trådar förfäktas larmsystem utav alla sorter för man vill skydda sig mot buset. I cybervärlden är man tydligen fullständigt obekymrat med attityden det drabbar inte mig. Det är som att lämna alla sina dörrar olåsta. Hur får jag ihop det?
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hahaha! Du vet tydligen mer om mig och hur programmet jag skrivit fungerar, så vänligen berätta för mig. Jag är vansinnigt nyfiken på din förklaring till varför det, enligt dig, inte fungerar.
Berätta gärna hur du gjort. Jag tvivlar på att Apple och Google tillhandahåller något API för det så jag antar att du i så fall kör någon custom rom med lite mer möjligheter.
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Jag ser hur det används i Kina.... Hade det varit ett statligt påfund med den övervakning som Google och andra aktörer håller på med hade det blivit ett jäkla liv.... Nu accepterar väldigt många att det inte finns så mycket integritet om man vill "vara med"... Rädd? Nej... men jag vill inte att det jag gör ska övervakas, fast jag är son till en mjölnare... :p
Ja vi ser ju hur "den organiserade brottsligheten" sägs behöva bekämpas med än den ena lagändringen efter den andra. Brevhemlighetsdebatten är idag lika död som Piratpartiet.
Att ha mikrofoner o kameror i hemmet om det finns uppkoppling är verkligen ett stort steg mot 1984 om man inte har full koll på tekniken (och det har inte någon i Riksdagshuset iaf)
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Berätta gärna hur du gjort. Jag tvivlar på att Apple och Google tillhandahåller något API för det så jag antar att du i så fall kör någon custom rom med lite mer möjligheter.
Nope. Jag har an android lur och använder Automate (en svensk app). Flödesprogrammering för att enkelt uttrycka det. Hur Automate fungerar kan jag inte redogöra för.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nope. Jag har an android lur och använder Automate (en svensk app). Flödesprogrammering för att enkelt uttrycka det. Hur Automate fungerar kan jag inte redogöra för.
Kan du skriva kod även för att slå på mikrofonen? På min telefon? Eller jag på din ? Du kanske har total kontroll, men de flesta vet inte vad apparna de laddar ner kan göra med mobilen , eller är så försiktiga att de inte får in skadlig kod.
Enda helt säkra sättet är att inte ha mobilen med sig och det är så det här problemet hanteras (nåja ska hanteras) när hemlig information diskuteras.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Även om man programmatiskt stänger av mikrofonen så har man ingen susning om hur android el iOS hanterar det. Den kan mycket väl ändå vara aktiv. Det enda sättet att vara säker är att lämna fånen utanför tex konferensrum eller lägga dem i en bruslåda. Så gör vi på jobbet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
"Jag har inget att dölja" är ett naivt sätt att se på saker. Själv har jag massor att dölja, det är därför jag t ex inte har webbkameror med publik anslutning på toan och i sovrummen.

Skall vi ha kameraövervakning för att kunna bevisa brottslighet är ju kamera i sovrummet den mest effektiva lösningen, det är ju där majoriteten av alla våldtäkter sker.
 
  • Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
Facebook var ju en nyckelfaktor i den etniska rensningen av Rohingya folket i Burma annars. Så kan det gå med sociala medier. Kanske inte direkt hör till övervakning men känns ändå relevant på något vis...

Idag har vi så mycket information sparade om oss att inte ens Stasi i sina glansdagar skulle klara av att övervaka på samma skala har jag hört det sägas...
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
D DennisCA skrev:
Facebook var ju en nyckelfaktor i den etniska rensningen av Rohingya folket i Burma annars. Så kan det gå med sociala medier. Kanske inte direkt hör till övervakning men känns ändå relevant på något vis...

Idag har vi så mycket information sparade om oss att inte ens Stasi i sina glansdagar skulle klara av att övervaka på samma skala har jag hört det sägas...
Ja, utan att överdriva så står vi faktiskt på ett krön av frihet och yttrandefrihet.
Tekniken är nu framme för absolut totalitär övervakning även i sovrum och vid köksbord.
Härifrån måste yttersta försiktighet iakttagas, och det är ett ansvar vi alla måste ta.
 
P Pin skrev:
Kan du skriva kod även för att slå på mikrofonen? På min telefon? Eller jag på din ? Du kanske har total kontroll, men de flesta vet inte vad apparna de laddar ner kan göra med mobilen , eller är så försiktiga att de inte får in skadlig kod.
Enda helt säkra sättet är att inte ha mobilen med sig och det är så det här problemet hanteras (nåja ska hanteras) när hemlig information diskuteras.
Självklart. Annars hade det ju inneburit att bricka telefonen när man mute:ade den.
Om du använder Automate och mitt program, så ja.
Jag har kontroll nog, ja.
Men jösses. Vad är det med detta forumet? Varför skall allting alltid dras till sin spets enkom för att man skall hävda att man ändå har lite rätt??? Vem här har pratat om möten i ovala rummet, på Googles HQ eller annat som är hemligt? Jag har pratat om att jag inte vill vara övervakad, har skrivit ett program som stänger av micen på mobilen (kan bevisa det), men aldrig hävda att programmet är av militär grad. Jösses. Är det inte bättre att bara backa och säga "det är ju skitbra, man kanske skall prova det" än att försöka hävda att det finns extremfall där "jag har ändå rätt"?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.