Byggahus.se
Ska köpa min första kap och gersåg och är lite inne på Metabo KGS 254 M. Det enda jag saknar i form av specar är mjukstart. Vad är poängen med mjukstart och på vilket sätt är det något man eventuellt saknar?
 
H
Att den inte startar med en smäll och stora påfrestningarna på växellåda uteblir, det är stora krafter i starten som kan knäcka det mesta efter ett tag
 
Är inte helt med fortfarande. Drar man igång den mjukt och sedan för den mot biten som ska sågas när man är uppe i fullt varvtal eller börjar man såga på lägre varvtal?

Alltså är det skillnad i själva sågningen eller bara att inte hela maskinen rycker till när man trycker på knappen? Om det senare så kanske det kan kvitta lite mer då handlar det mer om att vara snäll mot växellådan som du skriver?
 
H
Det är bara i uppstarten som den arbetar , sen kommer sågen upp i fart, klart att börja såga då , tiden till full fart är kanske 5 sek som max
 
Skulle säga att tiden till maxvarvtal kanske är någon sekund men det är inga problem att börja såga på en gång. Alltså inget man stör sig på när man står och ska såga småsaker med små justeringar och många kapningar, typ lister.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Ok då är jag med tack för svaren!

Eller jag är fortfarande inte helt med på varför många verkar tycka det är en viktig funktion så jag antar det är något jag missar trots allt :) Antar att om man kör utan skruvtving och hela skiten hoppar till så kanske biten som ska sågas riskerar att flytta sig lite? Jag är lite säkerhetsfreak så spänner alltid fast ändå.
 
Efter två veckors VAB så behövdes Pappa muntras upp. Efter en runda till Bauhaus för att köpa färg så låg den där, en skruvautomat fein asct 14 två batterier och laddare för 2997kr.

Fein skruvautomat och tillbehör i en kartong på en röd verktygslåda med mätsnöre över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
katos katos skrev:
Efter två veckors VAB så behövdes Pappa muntras upp. Efter en runda till Bauhaus för att köpa färg så låg den där, en skruvautomat fein asct 14 två batterier och laddare för 2997kr.

[bild]
På tal om mjukstart?:D
Jag förstår dig.
Efter två veckors VAB hade jag med definitivt behövt en mjukstart. :crysmile:
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
J*vla infanite scroll funktion.. inlägget får gärna flyttas till verktygsinköp
 
Jag har bara den mindre varianten, KGS 216 M, men har inte saknat mjukstart. Kanske gör det den dagen sågen rasar pga påfrestningarna, men under användning är det inget jätteproblem.
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Jag har bara den mindre varianten, KGS 216 M, men har inte saknat mjukstart. Kanske gör det den dagen sågen rasar pga påfrestningarna, men under användning är det inget jätteproblem.
När du skriver "inget jätteproblem" vad exakt menar du då? För det enda jag fått hittills i tråden är ju att växeln eventuellt slits men vad är det du menar är ett mindre men ändå ett problem?
 
Generellt kan man väl säga att mjukstart blir viktigare på sågar med större skivor, dvs större roterande massa ..
Med 216 mm skiva tror jag inte det är helt nödvändigt ... Speciellt inte som de oftast är direktdrivna ...
 
H
P Pettttter skrev:
äxeln eventuellt slits men
Växeln får stryk vid direktstart men som Dan säger så är det inga större problem med mindre skivor, dom har ingen stor massa, det är bara jätteskivor som har tendens till att hålla emot och används Y/D start
 
Jag har en gammal ELU från sent 80-tal som definitivt inte har någon mjukstart. Den smäller igång rätt brutalt, men har gjort det i 30 år nu.
 
nikasp
Går det där eländet att stänga av?

katos katos skrev:
J*vla infanite scroll funktion.. inlägget får gärna flyttas till verktygsinköp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.