Byggahus.se
OK, jag är medveten om att det ena handlar om värme och det andra om ventilation. Dock verkar de gå lite hand i hand.

Vi håller på med ett nybygge på 140kvm bostadsyta + 30 kvm garage (tänkt hålla ca 18 grader) + uterum 35 kvm (tänkt hålla ett par plusgrader). Allt på samma platta i ett plan med golvvärme i hela plattan. Vi försöker satsa på bra isolering (40 cm väggar) och fönster.

För att värma huset har jag fått två olika uppfattningar och alternativ:

1. Frånluftsvärmepump, men då är FTX överflödigt.
2. FTX, men då är frånluftsvärmepump överflödigt.

Jag tänker att om man har frånluftsvärmepump gör det inte så mycket om man tar in kall tilluft då den ändå är så billig/effektiv att värma upp.

Om vi har FTX så kommer det inte in kall luft och därför är det inte lika viktigt med billig/effektiv uppvärmning. Vad rekommenderas i så fall? Vanlig varmvattenberedare? Vad värmer golvet?

Är detta korrekt uppfattat av mig? Och finns det några rekommendationer utefter storlek på hus och livsvanor eller liknande`
 
Frånluftvärmepump med förvärmd tilluft kanske?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frånluftvärmepump med förvärmd tilluft kanske?
Hmmm, det har jag inte hört talas om innan. Hur fungerar det?
 
Vi har L/L-värmepump och ett effektivt motströms-FTX-aggregat.
Och naturligtvis en elektrisk varmvattenberedare då.
Håller vår 108 kvm stora hus varmt och gott,
och el-förbrukningen ligger totalt på ca 5000 kWh/år.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har L/L-värmepump och ett effektivt motströms-FTX-aggregat.
Och naturligtvis en elektrisk varmvattenberedare då.
Håller vår 108 kvm stora hus varmt och gott,
och el-förbrukningen ligger totalt på ca 5000 kWh/år.
OK, tack! Hur upplever du att jämnheten blir i temperaturen med L/L? Jag kan tänka mig att FTX hjälper till att sprida värmen ganska bra?

Nackdelen med detta är väl att man missar golvvärme i så fall tänker jag.
 
Jag skulle inte ha installerat en luft/luft som primär värmekälla i ett nybygge. Ojämn värmefördelning och en innedel som hela tiden blåser och låter (även om förespråkarna såklart hävdar att man inte störs av det). Tyst och jämn vattenburen värme är det som gäller.

Det vanligaste problemet med FLVP är att man upplever kallras från tillluftventilerna. När man bygger nytt så är det enkelt att dra kanaler för alla tilluft till ett centralt ställe där man sätter ett vattenbatteri som värmer luften med hjälp av värmepumpen (förvärmd tilluft).

Vad säger bygglovet om tillåten installerad effekt och energiförbrukning?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle inte ha installerat en luft/luft som primär värmekälla i ett nybygge. Ojämn värmefördelning och en innedel som hela tiden blåser och låter (även om förespråkarna såklart hävdar att man inte störs av det). Tyst och jämn vattenburen värme är det som gäller.

Det vanligaste problemet med FLVP är att man upplever kallras från tillluftventilerna. När man bygger nytt så är det enkelt att dra kanaler för alla tilluft till ett centralt ställe där man sätter ett vattenbatteri som värmer luften med hjälp av värmepumpen (förvärmd tilluft).

Vad säger bygglovet om tillåten installerad effekt och energiförbrukning?
Tack för bra svar! Det är så jag tänker också. Finns det mer info om detta vattenbatteri?

Bygglovet har en energiklass som behöver hållas. Detta ska dock inte vara några problem med FLVP enligt de energiberäkningar vi har gjort. FTX däremot har vi inte räknat på än.
 
Kärt barn har många namn... Vattenbatteri, kanalvärmare (-kylare) etc. Den som ska installera värme/ventilation borde veta vad som behövs och vilken modell som passar. Det bör vara lite överdimensionerat för att klara av att värma med den relativt låga vattentemperatur som golvvärmen har.

https://www.soliduct.se/kanalvarmare/vattenvarme/c-212_266_292.htm
 
Snailman
F750 finns ju med en tilluftsmodul Sam 40, så slipper man kallas vid fönstren och om man sätter luftintaget mot norr, så kan man ta in något mindre solvärmd luft på sommaren.

En nackdel med frånluftspump, med eller utan tilluftsmodul, är ju att luften blir ganska torr inomhus på vintern. Det blir den även om man har ftx, men om ftx har en roterande värmeväxlare så överförs fukt från frånluften till tilluften, så inomhusluften blir mindre torr.

Med ftx får man ju värma huset på annat sätt, exempelvis bergvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Du vill antagligen ha (vattenburen) golvvärme, det begränsar också alternativen.

Edit. Jag ska läsa hela tråden först, sorry.
 
T thorhult skrev:
OK, tack! Hur upplever du att jämnheten blir i temperaturen med L/L? Jag kan tänka mig att FTX hjälper till att sprida värmen ganska bra?
Temperaturen är väldigt jämn runt om i huset. Vi håller den på 21 - 22°C och det hänger med ut i tvättstuga och extratoalett.
Men det är klart att just i entréhallen, där värmepumpens innerdel sitter, känns det lite varmare.
Vilket inte är dumt i och för sig, när man kommer hem efter en kylig vinterpromenad.
Och värmaren är ju faktiskt bara igång oktober till mars ungefär.

Golvvärme saknar jag inte. På vintern använder jag gärna enkla filttofflor pga andra problem med fötterna.
Och har vi kunnat leva 1000 år utan golvvärme så kan vi det nu också :)
Dessutom har vi inga klinkergolv, vilket många har i våtrummen.
Det kyler ju fötterna ordentligt, men om man som vi har plastmatta känns golvvärme onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.