Byggahus.se
Skruvskallar i bänken har jag erfarenhet av. Inte skönt!

Skulle försöka hitta en träknopp istället
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Åsa Lund
Gå ut och hitta en vresig gren, tälj av barken och såga till lagom längd. Runda av hörnen förstås.
Kommer bli jättebra!
 
Hej nu har jag inte lusläst allt mysig bastu iaf, jag byggde min bastudörr själv eftersom den måste vara isolerad emot relaxrummet som är uppvärmt på vintern. Köpte ett runt fönster och fällde in i dörren, med metallram, har bränt mej på axeln en gång inte skönt. Som värmestrålningskydd satt jag gipsbetong skivor, 20 mm spalt "skiva" 20 mm spalt och slutligen en "skiva" till. Jag har vedkamin sotarn som besiktade tyckte det var en bra idè med dubbla skivor. en skiva till ditt tak med spalt skulle funka bra.
 
  • Gilla
Eva Rudberg
  • Laddar…
Bastufolie är allt man behöver som strålningsisolering, sen räcker det med vanlig isolering. Gåg ju att köra PIR skivor som redan har folie på sig också
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skruvskallar i bänken har jag erfarenhet av. Inte skönt!

Skulle försöka hitta en träknopp istället
Skruvskallarna har man ju provat...:crysmile:
Så ja, det är nog det enda rätta, men ville ändå höra om någon provat.
 
Vad är det för aggregat? Och vad är det för belysning?
 
J jojje12 skrev:
Så här blev det! Bastun är klar, så när som på ett handtag till dörren...
Ett hål i dörren så det blir något knopp-aktigt.
Någon som har erfarenhet av metallhandtag i bastu?
Väldigt snyggt! Vi planerar just nu en bastu också i litet format och tänker oss också att ha mycket glas för att skapa en större känsla både i bastu och badrum. Vad är det för dörr och glasparti? Blev bastun i den storlek du skrev innan?
 
Så här har vi kört 5 år utan problem,samma lutning på taket inne i bastun som utanför.
Viktigt är att man inte väljer för litet aggregat när man har fönsterväggar, då dom isolerar mindre.

//Clas
 
  • Interiör av bastu med lutande tak, fönsterväggar och metallrör för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastuns tak med samma lutning inuti som utanför, med synligt aggregatrör och ett fönster som ger ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inner- och yttertak med samma lutning i en bastu med glasväggar, träbänkar och handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jojje12 och 1 till
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Vad är det för aggregat? Och vad är det för belysning?
SAWO Tower Corner 6 kW. belysning endast under den övre laven (LED-list) Ljuset från övriga badrummet räcker när det ska städas.
Inredningen är klar, frågan har gått vidare till dörrknoppens material... Borde kanske varit en egen tråd egentligen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Väldigt snyggt! Vi planerar just nu en bastu också i litet format och tänker oss också att ha mycket glas för att skapa en större känsla både i bastu och badrum. Vad är det för dörr och glasparti? Blev bastun i den storlek du skrev innan?
Dörr och glasparti är måttbeställt från glasmästaren. Blev riktigt bra!Hade glasväggen varit panel-vägg hade man fått ångest av att sitta där. Nu känns det lyxigt och exklusivt istället.

Den är något kortare typ 160 cm invändigt och kanske någon cm bredare, kan mäta sen om det är av intresse.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja, precis vår tanke också med glaspartiet (y). Du får gärna mäta bastun, vi håller på att fördela golvytan mellan tvättstuga och badrum med bastu just nu och allt är prioriterat :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, precis vår tanke också med glaspartiet (y). Du får gärna mäta bastun, vi håller på att fördela golvytan mellan tvättstuga och badrum med bastu just nu och allt är prioriterat :D
Mått som utlovat
Längs lav: 150 cm
Tvärs lav: 134cm
Rummet är kapat i ett 45-gradershörn anpassat för en 70-dörr.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack! Vi har måttat på ca 150x120 kvadratiskt så då är det ju ungefär samma storlek :). Vi var lite oroliga att det skulle upplevas trångt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.