Byggahus.se
R
Med dagens pygmee tomter borde man inte få ha stora träd som kan skugga grannar.
Annars kan man likagärna tillåta 6 vånigshus i tomtgräns.

Som tomtägare finns det massa träd att välja på som inte blir så höga.

TS kan ha haft ett träd som skuggade t.ex. all kvällssol för grannen.
 
Redigerat:
BirgitS
Talvan Talvan skrev:
Ingen expert men trädet luktar gott som ett nykapat fin träd med fin färg. Jag tror det är fint träd men ingen expert.
Foto tack!
Lukten säger ingenting.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Med dagens pygmee tomter borde man inte få ha stora träd som kan skugga grannar.
Annars kan man likagärna tillåta 6 vånigshus i tomtgräns.

Som tomtägare finns det massa träd att välja på som inte blir så höga.

TS kan ha haft ett träd som skuggade t.ex. all kvällssol för grannen.
Är detta ett argument för att grannen gjorde rätt som fällde trädet?
Jag kan hålla med i sak att hög växtlighet kanske borde begränsas med avseende på påverkan på grannar, men nu handlade det om ett befintligt träd, och vi har dessutom inte regler som begränsar växtlighet på det sättet. Den ENDA argumentet grannen kan använda för att fälla någon annans träd är just omedelbar fara, men även då ska man mig veterligen ge ägaren till trädet möjlighet att ta ner trädet själv. Grannen har gjort fel, punkt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
R RapidSledge skrev:
Med dagens pygmee tomter borde man inte få ha stora träd som kan skugga grannar.
Annars kan man likagärna tillåta 6 vånigshus i tomtgräns.

Som tomtägare finns det massa träd att välja på som inte blir så höga.

TS kan ha haft ett träd som skuggade t.ex. all kvällssol för grannen.
Ehm... bra argument? Grannens träd skymmer solen. Jag sågar ner det medan grannen är på jobbet utan att fråga. Vilket kanonrecept på schysst grannsämja.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Som redan påpekats: lägg gärna upp en bild på det fällda trädet och stubben så underlättar det för diskussionen.
 
R
lärjungen apelton skrev:
Ehm... bra argument? Grannens träd skymmer solen. Jag sågar ner det medan grannen är på jobbet utan att fråga. Vilket kanonrecept på schysst grannsämja.
Den schyssta grannsämjan hade varit om TS hade tagit ner trädet självt, men han lät det gå så långt att grannen fick göra jobbet.
 
Enligt TS står trädet på gränsen? Varför hävdar så TS att det är TS träd? Det verkar inte vara självklart att så är fallet.

Jag håller helt med om att grannarna bör prata med varandra.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Först var det en ek sedan en tall och den luktar gott...

TS har en del att bevisa...
Må så vara, men grannen har ändå inte rätt att fälla TS träd.

Huruvida det sedan är - eller snarare var - TS träd är även det oklart. I tomtgräns är senaste budet. Vad gäller då? Rimligen borde båda vara överens om att trädet ska fällas i så fall...
 
harry73
R RapidSledge skrev:
Den schyssta grannsämjan hade varit om TS hade tagit ner trädet självt, men han lät det gå så långt att grannen fick göra jobbet.
Du kan väl inte mena allvar här.
Du anser att TS ska rätta sig efter din moral kompass och inte efter de lagar som vi fick i en demokratisk process?
Jag har inte sett trädet eller TS och grannens trädgård, så jag kan inte utlåta mig över vad jag hade tyckt om trädet eller gjord med den, men nu är mina åsikter om trädet inte heller så viktiga. Trädet står på TS mark eller eventuellt på tomtgränsen, och då säger våra demokratiska lagar att grannen inte får fälla trädet utan att vara överens om det med TS.
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Den schyssta grannsämjan hade varit om TS hade tagit ner trädet självt, men han lät det gå så långt att grannen fick göra jobbet.
Nja, enligt TS frågade grannen aldrig, trädet vara bara nere en dag. Det finns - såvitt vi vet - en person som agerat här och det är grannen. Som agerat fel genom att inte pratat med TS.
 
R
harry73 harry73 skrev:
Du kan väl inte mena allvar här.
Du anser att TS ska rätta sig efter din moral kompass och inte efter de lagar som vi fick i en demokratisk process?
Jag har inte sett trädet eller TS och grannens trädgård, så jag kan inte utlåta mig över vad jag hade tyckt om trädet eller gjord med den, men nu är mina åsikter om trädet inte heller så viktiga. Trädet står på TS mark eller eventuellt på tomtgränsen, och då säger våra demokratiska lagar att grannen inte får fälla trädet utan att vara överens om det med TS.
Jag spetsade till det lite då det bara är massa påståenden och ingen fakta.
Den andra tråden är inte mycket bättre den.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-grannen-vill-saga-min-haeck.333402/
 
harry73
R RapidSledge skrev:
Jag spetsade till det lite då det bara är massa påståenden och ingen fakta.
Den andra tråden är inte mycket bättre den.

[länk]
TS var kanske inte så tydligt, men lagen är det. Man får inte förstöra annans egendom. Så så länge trädet/stammen (delvis) står på ts tomt, får grannen inte ta ner den utan ts godkännande.
Grannen vår inte heller ta bort häckplantor som står på ts tomt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Låt gå att TS är okunnig om olika träd... TS vill ha hjälp med att lösa en situation som uppstått och har vänt sig till det här forumet för att försöka få reda på vad som gäller, och hur det går att lösa.

Hur många här kan se skillnad på en knarr och en kogg? Hovtång och verktång? Frigolit och Styrofoam? Phaleonopsis och cymbidium? Persisk och afghansk matta? DH Beawer och Pilatus Porter? Saab Sonett och Troll? Star Wars och Star Trek? Shimano och SRAM?
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
lärjungen
Oj, många inlägg som försvunnit pga OT. Bland annat ett där TS berättade att en lösning var på gång. Varför togs det bort? Kan tycka att det var relevant för tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.