Byggahus.se
Fråga 4, är det inte så att akademiker prutar mer på bolånen och därmed betalar lägre ränta? Det kanske inte påverkar lika mycket som belåningsgraden, men ändå. Har du koll, @Per Eskilsson?

Att jag frågar har unte alls att göra med att jag fick fel på den...
 
Jag har ingen statistik på det men det bor sannolikt fler (större andel) akademiker i större orter än i mindre orter.

Och på större orter är priserna på hus och lägenheter högre vilket resulterar i högre bolån.

Och om man har högre bolån så är vinsten av att sänka sin bolåneränta större.

Ej akademiker har ofta kunnat jobba längre och eventuellt samlat på sig besparingar vilket kan leda till lägre behov av bolån.

Ej akademiker kan också ha klivit in på marknaden tidigare (när priserna varit lägre) än akademiker.

Men utbildningsnivån i sig gör inte att du får en lägre boränta. Det gör däremot belåningsgraden. En låg belånimgsgrad gör att du kan välja bland fler aktörer, som t ex Landshypotek, Hypoteket, Enkla, Avanza.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Var tvungen att gräva lite, tydligen skiljer det inte nämnvärt mellan hög- och lågutbildad hur mycket man prutar. Däremot prutar höginkomsttagare mer. Så att tjäna mycket pengar ger lägre ränta, men om det gör större skillnad än belåningsgraden är inte lätt att veta. Och inte heller var det frågan i quizzet.

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/10/27/andel-prutarna-okar-igen-battre-kan-ni/
 
När den undersökning du länkar till gjordes i september 2017 så fanns inte uppstickarbankerna Enkla, Avanza Bolån+, Hypoteket, Nordnet och Landshypotek med prutningsfria erbjudanden. Tror bara SBAB och Skandia och kanske någon till hade ”räkna fram din ränta” på sina hemsidor vid det laget. Högavlönade brukar ofta ha större kostnader inklusive boendekostnader och har därför mer att vinna på att pruta.
 
9/10 Har ganska dålig koll egentligen men chansade på vad som verkade rimligast :p
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.