Byggahus.se
Så här ser det ut för oss år 2018:
Elkostnad, 13721:-
Nätkostnad, 16920:-
Av 16920:- (nätkostnad) så är det ca 7000:- i skatt, dvs ca 40% Skärmavbild av el- och nätkostnader för 2018 med uppgifter om pris och beräknad årsförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Skatten är ju till största delen på elförbrukningen. Så det är ju inte en nätkostnad.
 
Elräkning med specifikation av kostnader inklusive energiskatt och moms, samt en del av en duschmunstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, ingen nätkostnad utan en energiskatt.
Dock en elrelaterad kostnad som jag inte kommer undan.
Så här är energiskatten specificerad under eldistribution.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Lill72 Lill72 skrev:
[bild] Nej, ingen nätkostnad utan en energiskatt.
Dock en elrelaterad kostnad som jag inte kommer undan.
Så här är energiskatten specificerad under eldistribution.
Du betalar ett högt pris för elen du köper av EON också fast det blir väl så med rörligt pris.
Dessutom tar snåla EON ut en ganska hög årsavgift för sin elhandel.
 
N Nalleman64 skrev:
Du betalar ett högt pris för elen du köper av EON också fast det blir väl så med rörligt pris.
Dessutom tar snåla EON ut en ganska hög årsavgift för sin elhandel.
Jo, jag såg det när jag jämförde på compricer.se men jag har varit för lat för att byta och då får jag skylla mig själv ;)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ser att vi betalar för abonemnag 20A 2690kr/år x moms
Överföring 14.3 öre x moms/kwh, verkar ligga lågt jmf med vad ni andra betalar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
emwgrni emwgrni skrev:
Ser att vi betalar för abonemnag 20A 2690kr/år x moms
Överföring 14.3 öre x moms/kwh, verkar ligga lågt jmf med vad ni andra betalar.
Klart lägre än de tre stora ockrarna (Vattenfall, Eon och Ellevio).
 
Lill72 Lill72 skrev:
Som rubriken säger så har elnätsavgiften blivit dyrare och dyrare, ger tydligen idag nästan 17000 kronor om året.
Det är om jag förstått något vi inte kan påverka då eon äger vårt nät. Vad ger ni andra?
[bild]
Sorgligt att nätavgifterna drar iväg :(
I slutet på 80-talet kunde man slippa nätavgift mot dubbel förbrukning ( Vattenfall i tornedalen) vilket var ett bra val för oss som förbrukade 350kWh/ år.
Lika med telefon,när jag studerade i Uppsala i mitten på 90- talet ringde jag samtal för 28 kr / 3 månader men hade ingen nätavgift
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som föreslagit att monopolet ska brytas, det är inte rimligt. Men monopolet borde inte vara privat.
Vi har ju redan idag statlig vht på området. Vattenfall, vars priser är..höga.. Sen visar ju historien att statlig vht inte innebär låga priser och bra kvalité. Inom energiområdet har vi ju som sagt Vattenfall, men glöm inte bort den senaste skandalen i Svenska Kraftnät. Så att det skulle bli bättre med statligt ägande är jag mycket tveksam till.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
hsd
Före avregleringen hade jag en statlig elleverantör, inte ett enda avbrott på tolv år, priserna tjugo procent av dagens
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Statligt ägande utan vinstkrav.
 
hsd hsd skrev:
Före avregleringen hade jag en statlig elleverantör, inte ett enda avbrott på tolv år, priserna tjugo procent av dagens
Jag har statlig leverantör idag. Tio avbrott på två år... 20% högre nätavgift.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Statligt ägande utan vinstkrav.
Tror du på det själv, nämn en statlig, affärsdrivande vht, som inte har vinstkrav!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Semiproffs skrev:
Tror du på det själv, nämn en statlig, affärsdrivande vht, som inte har vinstkrav!
Jag har inte sagt att jag tror att det finns. Jag menar bara att det borde vara så. Så skulle man förmodligen slippa många problem. Alla pengar går direkt till driften och underhållet, inget till vinst. Perfekt!
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
Vi har 16A, kommunägt elbolag, 2000:-/år., ”Aldrig” avbrott..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.