Svindyr elnätsavgift, vad betalar ni?

22k läst  260 svar

1. Lill72
    Medlem Nivå 5
    Som rubriken säger så har elnätsavgiften blivit dyrare och dyrare, ger tydligen idag nästan 17000 kronor om året.
    Det är om jag förstått något vi inte kan påverka då eon äger vårt nät. Vad ger ni andra?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20190111-092026.jpg

• Laddar…
  2. D
    Medlem Nivå 1
    Har också EoN. Månadskostnaden för abonnemanget höjs ju som fan varje år. Senaste räkningen var det 456 kr/månad. Lär säkert höjas igen nu 2019.

Elöverföring 24 öre × förbrukad kWh
    Energiskatt 41 öre × förbrukad kWh

Blir en slant när räkningen från Fortum läggs på det.

3. J
    Bannad · Nivå 10
    Det vart så efter indelningen av Sverige 4 områden , där det är billigast i norr och dyrast i söder , långa transporter säger
    EL-bolagen , Vattenfall är inte blyga dom heller att hugga för sig liksom Elevio ,men hur kan vi påverka det , NADA ,
    Monopol på allt som har med EL och transport dito

4. H
    Medlem · Nivå 11
    Energiskatten flyttades från elhandelsbolaget till nätbolaget. 1 jan 2018
    därför såg det ut som det blev en rejäl höjning på nätavgiften mellan 2017/2018

5. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Eon här också.
    77öre/kwh i överföringsavgift
    42öre/kwh i skatt
    160:-/mån i avgift.

6. D
    Medlem · Nivå 17
    Elhandelszonerna har inte med nätavgifterna att göra. Det handlar om att man inte kan överföra hur mycket el som helst.

7. T
    Medlem Nivå 1
    Satt och tänkte på detta igår också när jag märkte att jag betalar lika mycket till VEAB för elnätet som till SkeKraft för elen, totalt 1600kr på en månad. Solceller blir mer och mer lockande.

8. M
    Byggnovis · Nivå 4
    10900 kwh köpt
    9200kwh sålt

Göteborg energi 8500kr
    Vattenfall -1800
    Deklaration -5500

Totalt typ 1200kr elräkning förra året.

9. Lill72
    Medlem Nivå 5
    Har haft dålig koll på alla avgifter på elen tidigare och bara betalat men nu blir det till att försöka spara el!
    Solceller verkar ju vara grejen men vi har ju inget vattenburet system utan bara LLVP och elradiatorer :(

10. D
    Medlem · Nivå 17
    Vad har vattenburna system med solceller att göra?

11. Lill72
    Medlem Nivå 5
    Får vara glad för något då vi har billigare överföringsavgift "bara" 24 öre ;)

12. Lill72
    Medlem Nivå 5
    Ingen aning faktiskt ;) Bara att jag trodde att man var tvungen att ha det.
    Har just lärt mig tyda elräkningen så jag är ganska så novis på detta än så länge.... :)

• Laddar…
  13. M
    Medlem · Nivå 8
    Ju färre Kwh vi förbrukar i och med energibesparande åtgärder, desto mer kommer elproducenterna/elnätsbolagen att höja sina fasta avgifter. :mad:

14. P
    Medlem Nivå 4
    Du tänker nog på termiska solfångare....

Solceller producerar el och fungerar utmärkt med din uppvärmning.

15. G
    Medlem Nivå 1
    Bor i Sollentuna och betalade i november 1433,45 kr allt inkluderat. Drar man bort skatterna så betalade jag 527,79 till elnätsbolaget.

Specificerad faktura:
    Grundavgift 25A 30dgr 100,60
    Effektavgift 5,287 kW á 80,80kr = 427,19
    Energiskatt 1870kWh á 0,331 = 618,97
    Moms 286,69

Nätavgiften påverkas endast indirekt av förbrukningen då Sollentuna endast debiterar effektavgift baserad på en genomsnittlig toppeffekt. Den som styr sin förbrukning till "lågtrafiktid" får en lägre avgift

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: