Byggahus.se
Humlo Humlo skrev:
Kolla uppåt i tråden så ser du räkningen jag la ut med en bild.
Det jag menar med "fast avgift" är den första delen som där ligger på 2300 kr. Inte bara årsabonnemanget.
Din fasta del är 559.7 kr inkl. moms för elnätet och elhandeln. Resten är förbrukningsrelaterat.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du har redan fått dessa råd men upprepar dom för att dom är riktiga "högoddsare" som man bara ska kolla allra först innan man rusar iväg och gör nåt annat.
- Värmepump inte går med tillskott p g a fel, felaktig inställning eller underdimensionering.
- Varmvattenförbrukning. Näst efter ammoniaklösning har vatten högst värmekapacitet per kilo av alla kända ämnen!

Edit: se "useless" rättelse av mig nedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Allt stod på hela tiden
Med den inställningen är det svårt att undvika höga elräkningar. En enskild fönsterlampa kostar inte så mycket men många bäckar små. Attituden är nog inget ni ska förmedla till era barn.
Vissa gör av med mycket el genom att spola disk under rinnande varmvatten. Det är en typisk svensk vana som jag inte ha sett någon annanstans.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Ja det var ju detta jag inte alls förstod! Hur kan de ta 5000 kr bara för att de äger ledningarna?
Tycker också de fasta avgifterna är "för" dyra, känns som när man släppte elhandeln fri så tar nätbolagen igen tappade kunder på höjda fasta (och rörliga) nätavgifter.

Samtidigt, nu är det nog ganska många ute i skogen och röjer efter stormen. Det finns transformatorstationer, högspänningsledningar etc. Elnäten skall klara varierande uttag. Jag det är ganska imponerande att man kan hantera detta med tanke på att tex ett kärnkraftverk nog inte kan bromsas och gasas som en liten fiat och man måste ju möta efterfrågan med produktion...

Man får väl hålla tummarna för lokala solpaneler etc - men samtidigt kommer väl elbilarna att höja vår förbrukning och med en effekttaxa kanske dessa bilar inte alls blir så trevliga att äga som många hoppats på...
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
M MagHam skrev:
- Varmvattenförbrukning. Näst efter ammoniaklösning har vatten högst värmekapacitet per kilo av alla kända ämnen!
Nja... Flytande litium har också högre värmekapacitivitet, ca 4,38 kJ/(kg·K) jämfört med vattnets 4,18. Sen finns det några gaser som också är bättre; Helium, 5,2 kJ/(kg·K) och väte med hela 14,3 kJ/(kg·K)
:geek:
 
  • Gilla
halper och 3 till
  • Laddar…
Humlo
T Thomas_Blekinge skrev:
Med den inställningen är det svårt att undvika höga elräkningar. En enskild fönsterlampa kostar inte så mycket men många bäckar små. Attituden är nog inget ni ska förmedla till era barn.
Vissa gör av med mycket el genom att spola disk under rinnande varmvatten. Det är en typisk svensk vana som jag inte ha sett någon annanstans.
Suck.

Är man alla hemma och lever i en lägenhet så är det ju så klart att man använder det mesta. Då står ju allt på hela tiden för folk använder hemmet. Det är det jag "förmedlar". Frågan är hur du tolkar som tror vi är energi-idioter?

Tv, dator, lampor, tvätt/diskmaskin/spis, mobilladdare, kaffekokare och gärna streamad musik är ju inte ovanligt att man har igång om man är hemma hela familjen. Det var ju inte direkt så att vi lämnade allt på och åkte till stan i 2h. Eller lät alla lampor vara tända när vi åkte till jobbet i 9h. Jag är väldigt rädd för att det ska börja brinna så jag vill bara det ska vara tänt där folk är. Är barnen på sina rum så använder dom ju det dom vill använda. Om det är dator, hårfön eller ritblock är ju upp till dem. Jag går ju inte in och tvingar dem att läsa en bok i ljuset av ett uppladdningsbar ficklampa för det är för dyrt med tv-spel eller datorn. Du kanske detaljstyr din familj på det sättet men det ligger inte för mig.

Det jag undrade i mitt inlägg här var mer att få en förklaring till varför man fick typ 2 elräkningar och om det är normalt med så pass "dyr" slutsumma med vår kwh för dec. Vi lever i princip på samma sätt som innan och diskar inte under rinnande vatten eller tvättar halvfulla disk/tvättmaskiner.

Detta är vår första elräkning i hus någonsin. Är det okej att vara lite lost då och fråga? Om ett år lär vi ha full koll.

Nu har jag dock fått massor av tips på vad vi kan göra - och även förklaringar till hur allt hänger ihop.
Tack alla för förklaringar och hjälp. :) Jag lär fråga mer. Snart kommer ju vattenräkningen och sophämtningen med ;)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Här är elräkningen. Det är mer den första delen som sticker i ögonen med alla dessa fasta avgifter och abonnemang som vi inte kan göra något åt. Går det att få ner den på nåt sätt?
Elnätägaren har ju monopol inom sitt område, så där är det inte lätt att få någon ändring.

Men för att göra en liten jämförelse (som du kanske inte kommer att gilla). Priser ex. moms:
Där jag bor betalade vi förra året 202 kr/mån i abbonemangsavgift och 12 öre/kWh i elöverföringsavgift, alltså långt mindre än hälften av dina 411,07 kr resp. 27,20 öre.

Två orsaker till skillnaden:
Du har 20A mätarsäkring, vi har 16A. Det kan göra en avsevärd skillnad.
Kanske ni kan gå ner till 16A också?
Det borde vara lätt att testa: Köp tre 16 A säkringar och byt den ena efter den andra och se om de håller.

Den andra orsaken: Ni har statliga Vattenfall som nätägare, vi har Södra Hallands Kraft, en ekonomisk förening som drivs lokalt, och inte skickar några vinster upp till staten eller någon annan storägare.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Den ska jag köpa. Vi fick presentkort på IKEA i julklapp som kanske räcker till denna.
Minns du vad den kostade?
Tror det var 599, kan ha varit 699 också.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
En extrafråga:
Är detta rätt forum/ställe att fråga angående räkningar och andra löpande månadsutgifter man har och får när man äger ett hus?
Jag försökte kolla innan jag postade men var lite osäker på om elräkning kvalade in under detta ämne.
 
Jag tycker iaf att 2400 kwh/Dec är alldeles för hög för ett luft/vatten system. Jag körde i många år med elpanna i ett hus (155 kvm) och då blealdrig Dec räkningen mer än 2200 kwh. Nån skillnad får det vara mellan Luft/Vatten och elpanna. Den har åtminståne högre COP.
Huset lär ligga i Västra Götaland vilket är inte heller ett jätte kallt område. Antingen huset läcker värme som ett såll eller värmepumpen som behöver service.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Man kan inte jämföra två hus rakt upp och ner. Jag gjorde av med 4000kWh. Betyder det att min elpanna har negativ verkningsgrad?
 
useless useless skrev:
Man kan inte jämföra två hus rakt upp och ner. Jag gjorde av med 4000kWh. Betyder det att min elpanna har negativ verkningsgrad?
Nej, inte rakt upp och ner men på ett ungefär. Två hus som är lika stora en i Sthlm och en in V Götaland.
Energisnåla hus har krav i detta område på 75 kwh per kvadrat (om inte 55) då blir det ca 10600 kwh för TS,s hus. Har man satsat på Luft/vatten då tycker man att huset ska åtminståne komma i närheten av energsnåla hus.
Redigering: Området räknas som Zon III då gäller 55 kwh/m2 och år, alltså en förbrukning run 8800.
 
Redigerat:
Humlo
L Lars48 skrev:
Jag tycker iaf att 2400 kwh/Dec är alldeles för hög för ett luft/vatten system. Jag körde i många år med elpanna i ett hus (155 kvm) och då blealdrig Dec räkningen mer än 2200 kwh. Nån skillnad får det vara mellan Luft/Vatten och elpanna. Den har åtminståne högre COP.
Huset lär ligga i Västra Götaland vilket är inte heller ett jätte kallt område. Antingen huset läcker värme som ett såll eller värmepumpen som behöver service.
Huset är byggt 1940 och vi ska snart ta hit någon som ska kolla både ventilation, el och värmepumpen. Men vi behöver bara bo in oss lite så vi får lite att jämföra med.
 
Humlo Humlo skrev:
Huset är byggt 1940 och vi ska snart ta hit någon som ska kolla både ventilation, el och värmepumpen. Men vi behöver bara bo in oss lite så vi får lite att jämföra med.
Ok, det handlar om ett gamalt hus. Där har vi förklaringen.
Hoppas att ni lyckas med värme isoleringen.
 
Fick räkningen för Dec från Vattenfall idag, 965kwh för 677.46kr, detta är inkl moms.

Och räkningen från Elnätsbolaget för samma månad är 484:-, alltså för elnätet samt skatt.

1161.46kr för 965kwh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.