Byggahus.se
S Squall Leonhart skrev:
Egentligen kan man ju undra hur trafikköer kan vara ett problem. Sverige består ju av drygt 2100 mil väg och jag kan bara tänka mig att enbart en mindre antal småbyar har en enda väg in. Välj en annan väg?
En vägomläggning på en motorväg kommer sällan som en chock då dessa byggen brukar ta flera dagar. Börjar det stå TMA-bilar och liknande på vändplatser och parkeringar/rastplatser kanske man ska planera in andra alternativ framöver om man är rädd att komma för sent till det viktiga mötet om vilka kontorsstolar firman ska införskaffa.
En omväg där bilen kan behålla en konstant hastighet brukar innebära både mindre förbrukning och snabbare ankomsttid även om sträckan är längre och/eller om hastigheten är lägre.
Om vi tar E22an mellan Kalmar & Västervik, så kan man på några småstreckor ta gamla E22an, vissa andra sträckor finns mindre landsvägar, men mestadels är det bara små oljegrusvägar där det knappt går att mötas lastbil-personbil samt att sträckan blir mycket längre och det går att köra max halva hastigheten.

För något år sedan hände en trafikolycka väldigt nära mitt jobb när ca 1000personer skulle åka hem, vi fick åka en annan väg som var lite smalare, krokigare, backigare & mycket längre. Ordinarie vägen är en 80-väg där trafiken brukar rulla runt 80, den andra vägen är en 70-väg men med den trafikmängd som skulle åka på vägen gjorde att hastigheten pendlade mellan 20-50. Jag kom hem ca 30 minuter senare än normalt, normal restid till jobbet är 45 minuter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag kom hem ca 30 minuter senare än normalt, normal restid till jobbet är 45 minuter.
Som tre dagar av fem i Stockholm då?

"För något år sedan..", jo jag tackar. :crysmile:
 
Inse att du bor på fel ställe.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som tre dagar av fem i Stockholm då?

"För något år sedan..", jo jag tackar. :crysmile:
Förresten nu när jag tänker efter så var det förra året olyckan hände. Ville bara belysa att det sällan finns några parallellvägar som inte tar mycket längre tid och som inte är mycket längre än normala vägen.

För några veckor sedan blev jag stående i kö i ca 30min på morgonen pga att en bilist kört på ett nötkreatur som hade tagit sig upp på vägen. Jag kunde inte lämna kön pga mittvajer, sedan kan jag inte småvägarna (nästan skogsvägar) i det området.

Vid asfalteringsarbeten mm på E22an så antingen få trafiken åt bägge hållen samsas på två-fälts-delen eller så blir det trafikvakter på en-fälts-delen. Ja det brukar annonseras några veckor i förväg med stora skyltar längs aktuella sträckan.
 
S Squall Leonhart skrev:
Cyklister å andra sidan får sin kunskap från föräldrar och i vissa fall från skolor när cyklisten är i 9-10 års åldern.
Fast nu är det ju så att 80% av cyklister över 28 år faktiskt har körkort. Problemet är istället att bilister och gående som inte själva använder cykel inte är uppmärksamma på dessa "magiska" transportmedel som kör supersnabbt i max 40, och som helt tyst dyker upp från ingenstans fast man inte har tittat efter dem.

Många bilister och gående påstår att cyklister inte ser sig för, frågan är hur de kan veta det när de själva inte sett dem? Tänker man inte på att en cyklist är högre än en bilist eller gående, samt att man, förutom bakåt, faktiskt har mycket bättre sikt än i en bil med A-stolpar och tonade rutor? Dessutom kortare bromssträcka och mycket snabbare acceleration.

De gånger jag varit nära att bli påkörd har det varit för att bilisten haft 100% fokus på något annat, tex trafikljuset, bilen de vill hinna före eller en gående.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt spännande att läsa om anekdoter när man en gång fastnade i bilkö för någon som är van vid att alltid starta en app som i realtid talar om olyckor och alternativa vägar eftersom man annars alltid riskerar att fastna i timmar... Stockholmstrafiken är underbar...
 
@Anna_H ,
Jag som både cyklar och kör bil är dock inte bekymrad över cyklister som förstår när det finns farliga situationer, min oro är de som inte förstår detta.

Det var för ett par år sedan en dödsolycka med en cyklist i en korsning nära mitt jobb. Som bilist har jag ingen möjlighet att se cyklister i det myller av går de och bilar som finns på denna plats. Trots att jag är extremt försiktig har jag varit nära att köra på cyklister ett par gånger där.

Och eftersom jag även cyklar på platsen så vet jag hur farligt det är, men ändå så ser jag cyklister som blåser rakt igenom korsningen i full fart.

Nu friades lastbilschauffören i fallet som var nära min arbetsplats, vilket är helt otroligt enligt min mening. Även om cyklisterna har företräde så innebär det inte att cyklister kan köra som idioter, men man kan ändå inte fria fordonsföraren om denna inte kör tillräckligt försiktigt. Särskilt inte när man kör lastbil.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag utgår från att cyklister inte har koll på läget om de passerar ett övergångsställe i hög hastighet. Även om jag på cykel ser att jag hinner över innan bilen så betyder det inte att varken jag eller bilisten har koll på varandra.
Sen som nämnt tidigare så har jag ena kontoret med skyltfönster ut mot en väg som trafikeras rätt så tungt av cyklister och där finns heller inget övergångsställe eller cykelpassage.
Varianterna som passerar är många. Allt från ungar som inte vill använda armarna till pensionärer som styr omkring cykeln till föräldrar som har alla tre ungarna i en släpvagn. Många sköter sig men som vanligt så finns det alltid undantag som man lägger märke till. Jobbar man då i en studentstad där cyklar används flitigt så blir det ganska många undantag som dyker upp.
Givetvis hänger man upp sig för mycket på undantagen men att påstå att cyklister kan reglerna är nog att ta i lite.

Som kontrast till detta gnäll på cyklister kan man säga att jag har varit med om två tillfällen när jag arbetat med lite större maskiner och drabbats av korkade bilister. Den ena höll på att cabba bilen när jag var på väg upp ur ett dike med en traktorgrävare. Detta var mitt på en raksträcka och mitt på dagen så jag var inte osynlig. De äldre kvinnan i bilen kom körandes i oförändrad hastighet så jag fick höja lastaren så hon kunde passera med livet i behåll. När hon passerade traktorn så ställde hon sig på bromsen, stod stilla mitt på vägen och fortsatte sen som om inget hade hänt.
Vid tillfälle nummer två kom en mamma med sitt barn svängde tvärt in framför mig när jag körde hjullastare med gafflar. Jag körde gods på ett industriområde som låg vägg i vägg med Leos lekland och tydligen var jag för nära den optimala parkeringen enligt henne. Tack och lov så stannade hjullastaren på en femöring.

Så med denna erfarenhet väljer jag att utgå från att alla i trafiken är idioter tills var och en bevisat motsatsen. Skapar man ögonkontakt så har man nått högt på min skala i alla fall. :)

Optimala hade förstås varit om gående, cyklister och bilister var helt avskiljda men det är inte ekonomiskt försvarbart.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Som kontrast till detta gnäll på cyklister kan man säga att jag har varit med om två tillfällen när jag arbetat med lite större maskiner och drabbats av korkade bilister. Den ena höll på att cabba bilen när jag var på väg upp ur ett dike med en traktorgrävare. Detta var mitt på en raksträcka och mitt på dagen så jag var inte osynlig. De äldre kvinnan i bilen kom körandes i oförändrad hastighet så jag fick höja lastaren så hon kunde passera med livet i behåll. När hon passerade traktorn så ställde hon sig på bromsen, stod stilla mitt på vägen och fortsatte sen som om inget hade hänt.
Vid tillfälle nummer två kom en mamma med sitt barn svängde tvärt in framför mig när jag körde hjullastare med gafflar. Jag körde gods på ett industriområde som låg vägg i vägg med Leos lekland och tydligen var jag för nära den optimala parkeringen enligt henne. Tack och lov så stannade hjullastaren på en femöring.

Så med denna erfarenhet väljer jag att utgå från att alla i trafiken är idioter tills var och en bevisat motsatsen. Skapar man ögonkontakt så har man nått högt på min skala i alla fall. :)
Utan att veta omständigheterna så känns det faktiskt spontant som att det var du som skulle vara försiktig när du kör upp med traktorgrävaren från diket.
Du har ju trots allt lämna företräde i det fallet.
Sedan håller jag med dig till 110% att man måste skapa ögonkontakt om det går o i alla fall hålla ögonen på vägen o området närmst.
 
Ha! Google Streetview har tydligen skickat ut bilar även efter den vägen. Se bild och döm själv. Jag stod där muspekaren är nere till vänster och hade fri sikt. Bilen visade dock inga tendenser till att släppa på gasen så i min sits hade man två alternativ:
1. Höja lastaren som nådde en bit in på nästa körfält
2. Skicka ner traktorn i diket och hoppats på att man skulle hinna

Google Street View-bild av en landsväg med skog och molnig himmel, muspekare syns nere till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har idag kört en nätt tur på femton mil bland söndagsbilister (trots att det är vardag, många är ju lediga) och ovanligt få använde blinkers. Visst att många slarvar men idag så var det max 25% som använde den.

Värst var bilen som på hlgtrafikerad väg skall göra vänstersvängar och inte använde den. Ren tur att det inte blev en olycka...

Men just idag var det inte så många cyklister ute.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast nu är det ju så att 80% av cyklister över 28 år faktiskt har körkort.
Måste bara få fråga här: Hur har detta räknats eller vart hittar man information om detta?
Jag kan inte hitta någon siffra på antalet cyklister totalt i det här landet. Bara försäljningssiffror, uppskattade cykelsträckor och antal olyckor (eller i bästa fall uppskattade siffror för enskilda städer).
Däremot hittar jag att enligt Transportstyrelsen (https://transportstyrelsen.se/sv/va...tatistik-over-korkortsinnehavare-efter-alder/) så finns det drygt 4 miljoner körkortsinnehavare i åldern 25 år och uppåt, så med 80% har knappt halva landet en cykel. :thinking:

Jag är mest nyfiken då denna siffra på antalet cyklister saknas i många diskussioner kring ämnet. :)
 
S Squall Leonhart skrev:
Däremot hittar jag att enligt Transportstyrelsen ([länk]) så finns det drygt 4 miljoner körkortsinnehavare i åldern 25 år och uppåt, så med 80% har knappt halva landet en cykel. :thinking:
Bara för att 80% av cyklisterna över 25 år har körkort så kan du inte använda Transportstyrelsens siffror över antal körkortsinnehavare som bas för uträkning på hur många cyklister det finns.......
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bara för att 80% av cyklisterna över 25 år har körkort så kan du inte använda Transportstyrelsens siffror över antal körkortsinnehavare som bas för uträkning på hur många cyklister det finns.......
För att?
Vi har ju givna siffror på antalet invånare, antalet med körkort över 25 år och antalet barn. Om man grovt räknar om det så blir det drygt 2-3 miljoner människor som inte cyklar alls. Vilket i mina öron låter rätt så mycket.

Sen är jag intresserad av de konkreta cykel-siffrorna så jag har något att relatera till när ämnen såsom antal cykelolyckor eller antalet cyklister ökar/minskar kommer på tal. När man pratar bilar så finns det väldigt exakta siffror men cyklar verkar det sämre med.
 
D
S Squall Leonhart skrev:
För att?
Vi har ju givna siffror på antalet invånare, antalet med körkort över 25 år och antalet barn. Om man grovt räknar om det så blir det drygt 2-3 miljoner människor som inte cyklar alls. Vilket i mina öron låter rätt så mycket.
Sen är jag intresserad av de konkreta cykel-siffrorna så jag har något att relatera till när ämnen såsom antal cykelolyckor eller antalet cyklister ökar/minskar kommer på tal. När man pratar bilar så finns det väldigt exakta siffror men cyklar verkar det sämre med.
För att om det (hypotetiskt sett) endast skulle finns 100 cyklister över 25 år i Sverige och 80 av dem skulle ha körkort så innebär det att 80% av cyklisterna över 25 år har körkort. Däremot kan det totalt sett finnas betydligt fler än 80 personer med körkort.

Det vanliga sättet att mäta andelen körkortsinnehavare bland cyklister är med enkätundersökningar med minst 1000 tillfrågade. Man frågar då hur man brukar resa (bil, cykel, kollektivtrafik, gång, m.m.) och om man har tillgång till bil eller cykel och om man har körkort. Om enkätundersökningar genomförs med ett stratifierat, slumpmässigt urval får man en bra bild av hur det ser ut för hela Sveriges befolkning utan att behöva fråga varenda kotte.

Om du vill ha tips på statistik över cykling kan jag bl.a. rekommendera följande:
Nationellt cykelbokslut: https://trafikverket.ineko.se/Files...les/2017_126_nationellt_cykelbokslut_2016.pdf
Nationellt cykelcentrum: http://cykelcentrum.vti.se/
Trafikanalys resvaneundersökningar: https://www.trafa.se/kommunikationsvanor/RVU-Sverige/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.