Byggahus.se
Hej!

Vi funderar på att skaffa en LLVP till övervåningen för kyla på sommaren men även kompletterande värme på vintern (har bergvärme). Problemet är att hitta en placering som funkar med vår planlösning och den tänkta placeringen av utedelen. Hur har ni andra gjort? Bilder? Tips?

På södergaveln (där vi tänkt ha utedelen) är det två smårum, ett barnrum till höger och ett kontor (som ska bli barnrum snart) till vänster. Notera att dessa rum alltså delar fönstret. På norrgaveln har vi vårat sovrum. I mitten är det ett TV-rum. Vi tänker oss att ha innerdelen, t.ex på väggen bakom soffan eller väggen bredvid soffan. Min tanke är att dra rören bakom de hyllor med klädkorgar som står längs hela väggen i barnrummet (det finns alltså ett utrymme mellan hyllorna och väggen). Det är drygt 4m från yttervägg till väggen mellan barnrum och TV-rum. Utedelen tänker jag mig att man sätter på husgrunden under parabolen typ.

Mvh
Stefan

Kontorsrum med snedtak, skrivbord med dator och stol, fönster och bokhyllor längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredd vind med snedtak, delat fönster, barnsäng och väggdekor i ett barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit hyllsektion med korgar och böcker under snedtak, föreslagen plats för LLVP-rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med svart skinnsoffa, värmeelement och högtalare under snedtak och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med två dörrar leder till smårum, braskamin i förgrunden, soffa och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåningsrum med skråtak, synlig bokhylla och växter, samt ett angränsande rum med tänd lampa och soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med snedtak, inbyggda garderober, upplyst fönster med persienner och belyst säng med gult täcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träfasad med fönster, parabol och avloppsrör, möjlig placeringsplats för LLVP-utedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planskiss av övervåning med rum och tänkt placering för LLVP, markerad med 'X'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvmodell eller takmodell på innedelen?
Inredning i vardagsrum med målade konturer där en golv- eller takmodell kan placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Golvmodell eller takmodell på innedelen?
[bild]
Tack för förslagen! Just den föreslagna ytan är en murstock, vilket inte syns på bilden. Tror dessutom det skulle bli svårt med rördragning ända dit.
 
Då är nog den placeringen du föreslår bra. Är väl bara att det kommer blåsa om man sitter i fotöljen. Jag hade letat efter en smal golvmodell till innedel
 
  • Gilla
lofstrom99
  • Laddar…
Jag skulle satt innerdelen på murstocken mellan de båda sovrummen ovanför kaminen om den ryms där. Den behöver sitta högt för att kyla bra.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag skulle satt innerdelen på murstocken mellan de båda sovrummen ovanför kaminen om den ryms där. Den behöver sitta högt för att kyla bra.
Jag har tittat på både golv- och väggmodeller. Spontant ser jag inte hur jag ska få plats med en väggmodell
J Josth skrev:
Jag skulle satt innerdelen på murstocken mellan de båda sovrummen ovanför kaminen om den ryms där. Den behöver sitta högt för att kyla bra.
Kan man verkligen montera den på en murstock? Och dessutom ovanför en kamin?
 
Visst kan man sätta den på en murstock. Bara slagborra och sätta skruvplugg. Hjälper till att sprida värmen från kaminen när den eldas. Dock viktigt att kaminen inte ryker in eftersom sotpartiklar inte är bra för innerdelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.